Overfald ved højlys dag :o)
Fra : Bjarne K.

Dato : 04-06-08 09:58

Var ud og gå tur med mine to labrador (2 hanner) igår, og kom igennem et
villakvarter, hvor der ude midt på vejen lå en stor Bernasenne.

Den rejste sig op og kom overimod os, ganske langsomt, da der pludselig, kom
en lille Terrier fisende ud inde fra en have, og røg lige i flæsket på mine
hunde.

Der kom også en mand løbende, råbende på hans lille hund. Jeg forsøgte efter
bedste evne, at holde den væk fra mine hunde, men den var som en pirat fisk,
og den fes rundt og bed dem. Jeg skubbede så til den med min fod, hvorefter
manden råbte, at jeg ikke måtte sparke den.

Til sidst fik han da fat i hunden, og jeg foreslog ham (på en lettere vred
måde) at han holdt sin hund i snor, når han nu åbenbart ikke har styr på
den. Det kunne han jo kun give mig ret i. Var dog stadig lettere gal, så jeg
kunne kun sige han var en idiot, og gik derefter videre.

Jeg er egentlig lettere overrasket over at ingen af min labber gjorde det
mindste antræk til at bide igen, men de så sq bare lige så forbavsede ud som
mig.

Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe hundene,
men kom aldrig dertil.

Bjarne K.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-06-08 10:18

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine hunde.

> Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe

Så sent som i går morges fik jeg afværget et angreb fra en stor kleppert af
en vrissen schæfer på stranden, den kom også pludselig susende med lav
kropsholdning og blottet gebis mod min boxertæve, som var løs, og min Cairn.
Da jeg for nogle måneder siden oplevede et umotiveret overfald på min
boxerhan, fra en Berner sennen iøvrigt, var mine reaktioner nok i
højberedskab.
Min tæve er en bangebuks, og søgte tilflugt bag mig, jeg blev stående og
stillede mig lidt foroverbøjet i schæferens retning, flåede hundesnoren af
min hals og brølede til schæferen at den skulle pisse af, eller hvad jeg nu
råbte, samt at jeg lagde an til at smække den eftertrykkeligt med snoren,
hvis den fortsatte sit togt.
den fortrød heldigvis, før der blev noget fysisk.

i dit tilfælde ville jeg da hapse den lille lort i nakken og smide den over
til dens respektive ejer, hvis ellers den var til at få fat i, ellers ville
jeg give den et los hvis den ikke reagerede på stemmen og tramp i jorden.
Er det større hunde, ville jeg til hver en tid slippe mine egne, så de i det
mindste har en chance for at komme væk/forsvare sig selv.

Mvh. Marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-06-08 10:41

"Bjarne K." <nej@niet.ne> writes:

> Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe hundene,
> men kom aldrig dertil.

Første gang jeg var udsat for det, gik jeg med en gammel dansk
hønsehund i snor, da en schæfer kom ud fra en have. Den fik et
veltilrettelagt spark i maven og det var nok til at den fortrak.

Anden gang var i november, da min newfoundlænder Siri blev overfaldet
af en labradorblanding. Siri udstråler en ro, så inden vi nåede at
reagere, havde den bidt Siri i halsen og på hovedet og Siri havde, ved
at stå stille og logre, forklaret den, at hun ikke var farlig og så
hilste de pænt som hunde nu bør gøre.

Tredje gang var i sidste uge, hvor jeg igen gik med en gammel dansk
hønsehund, dog en senere udgave. Vi kom forbi en gård, hvor der kom en
ret arrig labrador(blanding) ud med blottede tænder og rejste børster.
Denne gang havde jeg lidt mere erfaring med hunde, så jeg løsnede
snoren, men gav ikke slip. Hundene så hinanden lidt an, kredsede lidt
hvorefter "min" hund pænt lagde hovedet over den andens hals. Det fik
den anden til stille at gå hen til huset igen. Havde jeg været i tvivl
om at de kunne klare det, havde jeg sluppet snoren. Men der var ikke
optræk til egentlig ballade, bare lidt seen hinanden an.

Mvh Trine, der håber at det bliver de tre eneste gange.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-08 03:45

On 4 Jun., 10:58, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:
> [...]
> mig.
>
> Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe hundene,

Hej,

Min kone har fortalt, at hun engang (før hun mødet mig) var i en
lignende situation. Hun var ude med sin lille schæfertæve i snor. En
anden fyr var ude med sin rottweiler, uden snor. Rottweileren kom
farende ned mod min kone og kones hund. Hun slap sin hund,
rottweileren overfaldt schæferen, men schæferen bed sig fast i rottens
strube, og rotten overlevede ikke. Rottens ejer gik til politiet, men
politiet sagde at min kone havde gjort det rigtige ved at slippe sin
hund.

(NB: hav respekt for en schæfer, også små tæver)

Jeg slipper altid min hund og siger "fri", når en hund "ude af
kontrol" kommer mod os. Hunden skal have lov at forsvare sig eller
flygte.

Mvh
Søren

Fra : OZ3BTO

Dato : 04-06-08 13:36

> [...]
som
> mig.
>
> Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe

Først ville jeg sparke og hjælper det ikke så slipper jeg min hund så den
har en ærlig chance for at forsvare sig

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-06-08 14:28

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Først ville jeg sparke og hjælper det ikke så slipper jeg min hund så den
> har en ærlig chance for at forsvare sig

Jo, jeg havde også lyst, men at sparke sådan en lille hund, er altså ikke
lige mig. Ville hellere tage fat i den med risiko for at blive bidt, men det
var lidt umuligt med to hunde i snor.
Jeg fik dog sagt til manden, at hvis han ikke snart fik fat i udyret ville
jeg slippe mine hunde. Ved nu stadig ikke at de ville have taget til
genmæle. Den yngste trode i starten at den "lille lort" ville lege, og så
hel glad ud, indtil den fandt ud af det ikke var leg.

Lidt pisse ærgeligt egentlig. Jeg havde bare fundet alletiders sti, som
ender i omtalte boligkvarter, men ved egentlig ikke om jeg vil udsætte mine
to vuffer for samme tur engang til.

--

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 04-06-08 19:07

Hmm, har læst de par indlæg der har været og undres.
Jeg har som bekendt 2 hunde i 40 kilos klassen der altid går løse.
Vi går vel ca 5000km/år og jeg kan kun mindes en gang at en
hund har "overfaldet" en af mine, det var genboens myre af
en gravhund der røg på tyson, han gad dårligt glo på den.

Så om jeg/vi bare er heldige, eller som jeg mere hælder til,
at mine hunde udstråler en selvsikkerhed der simpelthen
bremser den slags angreb i oplåbet ved jeg ikke.
Men jeg har endnu til gode at mine hunde disideret bliver
angrebet, chikaneret sker det da at de bliver (meget sjældent)
Men angrebet af en tilløbende hund har jeg kun oplevet en gang
på ca 30-35.000km gåture.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-06-08 19:43

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote in message
> [...]
> angrebet, chikaneret sker det da at de bliver (meget sjældent)
> Men angrebet af en tilløbende hund har jeg kun oplevet en gang

Jeg kunne forestille mig at folk i byen, af tvingende grunde har mere styr
på deres hunde, end her ude på landet.

Jeg har haft hund i 4 år og jeg har heller aldrig tidligere været ude for
noget som helst der bare ligner..

En enkelt gang kom der en lille gal West Highland løbende hen imod mine
hunde, men den store knurrede lidt, hvorefter den lille blev bange og den
løb mærkeligt nok hen og sprang op af mig, istedet for at løbe hen til sine
ejerere, der imellemtiden var kommet over til os.

Skal dog lige siges at gåture normalt er hensat til vores egen grund, eller
steder hvor der ikke er andre hunde, så de kan løbe fri, så det er ikke så
tit de møder andre hunde.

Bjarne K.

Fra : Søren LH

Dato : 04-06-08 19:55

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> angrebet, chikaneret sker det da at de bliver (meget sjældent)
> Men angrebet af en tilløbende hund har jeg kun oplevet en gang

Hej Jens,

Jamen så vil jeg da lige præcisere mit indlæg: Min hund er heller aldrig
blevet angrebet, og jeg selv heller ikke. Når der er kommet hunde "ude af
kontrol" mod os, har de altid vist sig at være venligtsindede. Hun har været
oppe og slås, men det har været med hunde vi kendte i forvejen.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-06-08 13:17

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
været
> oppe og slås, men det har været med hunde vi kendte i forvejen.

Det er som hovedregel også min erfaring. Der kommer sommetider fremmede
hunde, i rasende fart, eller også spæner et par af mine, over til en fremmed
i rasende fart.... De kan også være højlydte, både mine og andres....

Men som Søren skriver, de er meget sjældent agressive, hverken mine, eller
andres....

Men OK, man kan jo godt tilgive, hvis en eller anden, i sin angst, råber og
skriger.... Og selvfølgelig bagefter, kommer dette... " Få så de køtere i
snor ".... I et rigtigt arrigt tonefald.... Som jeg personligt mener,
allerhøjest, kan få situationen til at udvikle sig uheldigt.... Hvad der
åbenbart generer vedkommende mere end hundene, er at jeg som regel i disse
situationer, enten spørger, hvorfor pokker vedkommende skriger, eller
råber.... Eller helt undlader at svare, for det vil på ingen måder, gavne
situationen, at vi stiller os til at skændes.... Vi kommer F.eks på
stranden, for at hundene kan komme spæne rundt, og prøver så vidt muligt, at
finde relativt øde steder, eller steder hvor 99% af andre hunde, også løber
løse..... Vi ved alle, at det kan ske, at der er to hunde, der vil slås, men
vi har åbenbart alle, valgt at løbe denne risiko.... Og det går som regel
altid helt fint, og er der en sjælden gang, problemer, er det en eller
anden, der ikke tør slippe sin hund, og her er det vel at mærke... Næsten
aldrig hunden, eller hundene, der er problemet.....

Men Ok, den slags mennesker må nok lære at bære over med os, lige som jeg
som regel har ondt af den stakkels hund, der altid går i sin snor.... Samt
den stakkels hundeejer, der ikke tør slippe den løs....
En gang, var det en meget meget fornem udstillingshund, som bestemt ikke
måtte slippes løs, for pelsen kunne jo blive snavset.... Altså, en hund, der
var alt for fin, til at være hund.... Det kan man da virkeligt kalde, et
hundeliv.

M.V.H....Benny..

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-06-08 14:31

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> var alt for fin, til at være hund.... Det kan man da virkeligt kalde, et

Det er mig grundlag for evig undren at man kan stå langt ude i guds åbne
natur hvor ræven lusker frit rundt og græs har den længde det gror sig
til. En flok hundeejere ved en smal fodtrådt sti mens hundene tumler
rundt i græsset. Og der kommer den ansvarlige ejer defilerende med kort
snor, lige gennem hele flokken i gruvækkende angst for om nogen nu
skulle være så uhensynsfulde at bryde han og hundens 2m vide
"intimradius". Kunne det skammeligt uansvarlige ske at hundene løber
FRIT hen til mig?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-06-08 09:22

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle være så uhensynsfulde at bryde han og hundens 2m vide
> "intimradius". Kunne det skammeligt uansvarlige ske at hundene løber

Tja, lad mig gætte.... JO det kunne vist godt ske....

Og du skal jo huske, at det er de mest agressive hunde, der løber frit, så
jo, du er absolut i overhængende fare ...

M.V.H....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-06-08 13:46

On 4 Jun., 10:58, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:

> Men hvad gør i andre i samme situation ?. Jeg overvejede at slippe hundene,
> men kom aldrig dertil.

Lad være med det. Hundeloven kan fortolkes derhen at "hunde må ikke
gøre skade". Og det kan de jo gøre hvis de forsvarer sig. Forøvrigt er
selvforsvar jo en af de største forbrydelser i Danmark..;) I yderste
konsekvens kan dine hunde blive forlangt aflivet.
Skal der ske noget, så gør jeg det selv. Mig kan de ikke forlange
aflivet. Træsko er gode at gå i, og en "lykke"sten i lommen som kan
smadre roen på en kamphund om det bliver nødvendigt er rart nok at
have.

Forøvrigt viser mange hunde sig ofte fra en uventet side under et
angreb. For noget tid siden blev mine fire hunde angrebet af to
potensforlængerhunde. Min buldrebasse som ellers ikke selv går af
vejen for at lave ballade besvimede. Da han genstartede var det hele
overstået. Min ulvehund stod bare paralyseret og så på. Min gamle
vakkelvorne ruhår som knapt kan se splittede den ene kamppølse ad. Min
fornemme borzoi som er bange for alt og alle splittede den anden ad.
Det tog 3 sekunder, jeg nåede ikke engang at få lykkestenen op af
lommen. Kamphundene stak i øvrigt af.

For et par dage siden mødte jeg en dame med en lille hund i flexi
line, hun gik på den anden side af vejen. Hun gloede bekymret på mine
hunde (som tilsammen vjer 160 kilo) Kan du styre dem? spurgte hun
bekymret. Hun kunne knapt nok holde sit eget lille kræ, som var ved at
splitte flexi'en ad for at komme over og fare i kødet på mine hunde.
Det virkede næsten som i Jeopardy hvor svaret er spørgsmået eller
sådan noget - eller er det omvendt?

Hilsen Kim

Fra : Battlefield's

Dato : 06-06-08 18:57

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

Hej

Ja, jeg forstår simpelthen ikke hvorfor en løs hund går til angreb på to
(eller flere) hunde med deres fører.
Er det ikke lidt dumsmart?
Jeg (eller rettere mine to Labradordrenge) blev overfaldet for nogle år
siden af en Grand Danois, ingen af mine gjorde noget som helst andet end at
pibe, så den stoppede heldigvis hurtigt igen. Men sådan er Labbere vist bare
)
Hilsen Vibeke

Fra : Lene Nielsen

Dato : 05-06-08 10:31

On 4 Jun., 20:43, "Bjarne K." <b...@ost.ppp> wrote:
> [...]
> steder hvor der ikke er andre hunde, så de kan løbe fri, så det er ikke så

Ligesom Jens er jeg også ofte forbavset over hvor mange agresive løse
hunde andre folk møder, og jeg har boet på landet de sidste 24 år hhv.
Falster og Lolland. Jeg møder sjældent en løs hund, så jeg tror det er
lidt tilfældigt om man bor i et område, hvor folk lader deres hunde
rende løs. Jeg møder faktisk også sjældent en hund i snor, Ud over mig
er der kun et par enkelte her i nabolaget, der regelmæssigt går med
deres hunde.
Jeg giver mine hunde løs line, hvis der kommer en løs hund hen til
dem, muligvis slipper en eller flere alt efter trafik og forhold i det
hele taget. Det er ret besværligt at stå med 3 eller 4 hunde i snor og
med en løs hund rendende omkring. Og sansynligheden for et slagsmål er
mindre, hvis man ikke står nervøst og klamrer sig til sine egne, men
giver dem så meget frihed som muligt, og hvis en anden hund vil slås,
så nytter det alligevel ikke noget at prøve og trække sin egen væk.
Jeg er klar over, at det nok er nemmere for os med store robuste hunde
at have den indstilling end for folk med små hunde, der lettere kommer
til skade.

De sidste par episoder med løse hunde, jeg lige kan huske ligger nogle
år tilbage i tiden. Det ene gang var en rottweiler tæver, der boede et
par huse længere hende af vejen, der røg ud efter mine tre
pyreneertæver, som jeg kom med i snor. Hun løb hurtigt ind igen,
manden stod omme bag huset og kaldte, men eftersom hun løb ind igen
med munden fyldt med hvide hår, så synes jeg jo minimum havde været,
at han var kommet ud for at undskylde og høre om der var sket noget,
men det var han øjensynlig ikke stor nok til. Bagefter glædede jeg mig
bare over at mine hunde faktisk tog det ret afslappet og ikke hidsede
sig særlig op over det. Manden boede der kun kortvarigt med hunden,
men jeg ved andre havde lidt problemer med at gå forbi, men det var
eneste gang hun forsøgte, når jeg kom.
Det andet sted var lidt komisk. Det var et sted, hvor de havde to
foxterrier hanner, som altid løb gøende ud efter cyklister. Det var
dog ikke tit jeg gik forbi der, men en dag kom jeg med min hanhund, og
den ene fulgte efter os måske en halv km hen af vejen vildt gøende
hele tiden. Efter som Saki var lige glad med den, blev den tilsidst så
modig, at den nappede ham i haserne. Det fik ham til at vende sig om,
og se forbavset på den, hvilket var nok til at få den til at flygte
hjem. Men jeg er sikker på, at den hund havde haft dagens
underholdning og løb hjem med en tilfredsstillende følelse af at have
jagtet os væk.

Lene

En gang i mellem har jeg hund med til Storkøbenhavn, da familien bor
det. Så bliver det ind i mellem til en tur i en hundeskov, og det har
jeg næsten kun positive oplevelser med.