Problem med width:100% i IE
Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 15:02

Hej

Jeg har udviklet en skabelon og i Firefox og Opera funker det
bare men den fungerer ikke ordentligt i Internet Explorer.

http://cp6.danhost.dk/~dan19205/temp

Problemet er:

Toppen skal gå fra væg-til-væg, altså baggrundsgrafikken i toppen
bag menuen skal have width: 100%

Det samme gør sig gældende for grafikken i bunden af siden, der
ligeledes skal have width: 100%.

Jeg har prøvet mig frem uden held..hvad er det mon der skal til
for at få IE til at makke ret?

Jeg håber nogen har en god idé

Vh Line

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 05-06-08 17:17

"Line Wied" <line@wied-webdesign.dk> skrev

> Toppen skal gå fra væg-til-væg, altså baggrundsgrafikken i toppen
> bag menuen skal have width: 100%

Prøv at starte m,ed at validere siden først.
Kan være det løses den vej.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 18:29

Tak for dit svar.

> Prøv at starte m,ed at validere siden først.
> Kan være det løses den vej.

Ja, du har ret - den validerer nu, men jeg er ingen løsning nærmere.
Så hvis nogen har en idé om hvad der får IE til at opføre sig sådan,
blir jeg glad for et hint.

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-06-08 19:48

Line Wied skrev:
> [...]
>

> Ja, du har ret - den validerer nu, men jeg er ingen løsning nærmere.
> Så hvis nogen har en idé om hvad der får IE til at opføre sig sådan,

Du har stadig en masse fejl på siden.
Linje 74 kolonne 6 en tom <div></div>
Linje 76 er rigtig slem med 5 fejl
Linje 83
Linje 244
Linje 375
er der en fejl i hver linje.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 20:20

> Du har stadig en masse fejl på siden.

Tak for dit svar. Jeg kan ikke helt se hvad du mener med fejl? - den
validerer fint på w3c's validator. Jo en tom div, men det er vel næppe en
fejl?

..kommer til at tænke på at jeg i aften kortvarigt testede med noget
kode, der kan have foråsaget fejl. Måske du har kigget netop på samme
tidspunkt. Men den validerer altså fint til xhtml 1.0

Venlig hilsen

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-06-08 20:31

Line Wied skrev:

> Tak for dit svar. Jeg kan ikke helt se hvad du mener med fejl? - den
> validerer fint på w3c's validator. Jo en tom div, men det er vel næppe en
> fejl?

Det er måske ikke en fejl som man normalt forbinder med en fejl.
Men lad os blive enig om at der er ikke nogen grund til at der er
en tom <div></div>
I linje 79-83 har du også en masse <div></div> men her har du sat
< /br> ind i. Det er heller ikke nogen fejl i den forstand men
nærmest overflødig kode.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 20:59

> Men lad os blive enig om at der er ikke nogen grund til at der er
> en tom <div></div>

Koden er genereret af et CMS, så indimellem sker den slags. Det tager jeg nu
ikke så tungt. Værre er det at jeg ikke kan få den width: 100% til at virke i
IE

Fra : Line Wied

Dato : 07-06-08 19:40

Løst:
Prøvede med en simpel background-repeat: repeat-x !important; Og så kan også IE
være med.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-06-08 20:35

Line Wied skrev:
> [...]
> ligeledes skal have width: 100%.
>
> Jeg har prøvet mig frem uden held..hvad er det mon der skal til

Ja, start forfra. Din HTML-kode og CSS-kode
er nogle forfærdelige og uoverskuelige rodebunker.

Jeg mener at vide at Joomla tillader dig
at oprette dine egne skabeloner. Så lav
en "clean" skabelon med kun HTML og CSS og
importer den til Joomla, hvordan man nu end gør det.

Med "clean" mener jeg at kun de /nødvendige/
HTML-markører anvendes til opmærkningen, og
/ingen/ attributter udover class og id og
hvis nødvendigt sprogattributter. Du har ca 5
gange så mange markører som er nødvendigt, eksempel-
vis et sted med fire-fem div'er med kun en
br-markør som indhold.
Tablemarkøren er beregnet til tabeller og ikke til
layout.
Elementernes udseende og postion skal styres af
et stylesheet, og ikke af mere eller mindre
tilfældige inline styles.

Ved at starte forfra og gøre det simpelt - for det
er helt grundlæggende et meget simpelt layout
med kun 4 hovedelementer - kan du hele tiden
kontrollere, hvornår en uønsket effekt - eller
mangel på samme - dukker op.

Det er ikke nok at HTML og CSS validerer, det skal
også være logisk korrekt. Og det er et eller andet
i logikken, der er årsag til dine problemer.

Din load time stinker. Næsten 550 kilobyte - den
side bør kunne laves med under 100 kilobytes.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 20:55

Tak for dit svar.

> Jeg mener at vide at Joomla tillader dig
> at oprette dine egne skabeloner. Så lav
> en "clean" skabelon med kun HTML og CSS og
> importer den til Joomla, hvordan man nu end gør det.

Ja det er jo det jeg har gjort, eller i hvertfald prøver på Nu
er Joomla én gang Joomla, og at ville styre den genererede html 100%
er ikke realistisk. Så skulle jeg kode temmelig mange moduler og
komponenter om. Men det er da noget jeg er opmærksom på når jeg
udvælger disse.

> Elementernes udseende og postion skal styres af
> et stylesheet, og ikke af mere eller mindre
> tilfældige inline styles.

Det gør jeg faktisk også, men igen er jeg ikke (helt) herre over
hvordan CMS'et spytter html ud uden at skulle ud i et seriøst
omkodnings projekt.

> Og det er et eller andet i logikken, der er årsag til dine
>problemer.

Ja, måske. Det var det jeg håbede at få en idé om hvor

Fra : jopa

Dato : 05-06-08 21:03

"Line Wied" <line@wied-webdesign.dk> skrev

> Det gør jeg faktisk også, men igen er jeg ikke (helt) herre over
> hvordan CMS'et spytter html ud uden at skulle ud i et seriøst
> omkodnings projekt.

Hvad er årsagen til at du overhovedet bruget et CMS til sådant forholdsvist
enkelt design der tilsyneladende kan laves såre simpelt uden ?

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 21:22

> Hvad er årsagen til at du overhovedet bruget et CMS til sådant forholdsvist
> enkelt design der tilsyneladende kan laves såre simpelt uden ?

det har ikke så meget med designet at gøre, der har du ret, det kunne laves
simplere uden. Det er af hensyn til styring af indholdet og styring af brugere.
Et CMS er her et godt redskab til at styre artikler og udgivelsen på siden. Det
er en fordel for de der skal opdatere indholdet, at de kan gøre det uden at
vide noget om html, php eller css.

Fra : jopa

Dato : 05-06-08 21:30

> [...]

> siden. Det
> er en fordel for de der skal opdatere indholdet, at de kan gøre det uden

Ok fair nok

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Line Wied

Dato : 05-06-08 22:45

> Din load time stinker. Næsten 550 kilobyte - den
> side bør kunne laves med under 100 kilobytes.

Tak fordi du gør mig opmærksom på det. Nu er den da foreløbig kommet
ned på det halve.

Fra : jopa

Dato : 06-06-08 16:09

"Line Wied" <line@wied-webdesign.dk> skrev i meddelelsen

> Toppen skal gå fra væg-til-væg, altså baggrundsgrafikken i toppen
> bag menuen skal have width: 100%

Har du prøvet med noget a la dette:
background:url(images/bg.gif) repeat-x 0 0 ;

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk