Ny PC - hvilken konfiguration
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 10:22

Hej.

Jeg skal (muligvis) have en ny PC, da min nuværende er blevet meget sløv.

Den nuværende er en Shuttle X-PC med Pentium D930 3 GHz Dual Core CPU og 1
GB DDR2 Ram.

Mine store problemer er, at jeg løber tør for RAM og at min CPU bliver ædt
op.

Jeg anvender både PC'en erhvervsmæssigt og privat. Jeg kører ofte med mange
(store) programmer og vinduer åbent samtidigt. Programmerne er udover
Officepakken også udviklingsprogrammer til software (Rapid Application
Development) og udviklingsværktøjer til hjemmesider, billed- og
videobehandling, internetsider samt TV via TV-kort. Derudover kører jeg
indimellem mindre eller mellemstore spil, pirmært Football Manager, men ikke
vildt krævende spil

Jeg forventer en processor, der kan klare flere ting samtidigt samt
væsentlig RAM-kapacitet. Er det 4GB i dag?

Min Harddisk på 250 GB er kun halvt fyldt, så det er ikke mit problem.

Hvilken overordnet konfiguration vil i anbefale og er det overhovedet
nødvendigt at udskifte PCøen eller kan den opgraderes.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-08 11:34

Michael Sørensen wrote:
> Den nuværende er en Shuttle X-PC med Pentium D930 3 GHz Dual Core CPU
> og 1 GB DDR2 Ram.

Mange samtidige programmer kræver primært meget ram - så hvis du har
mulighed for det, så prøv forsøgsvis at proppe alt ram i, der er plads
til - det kan gøre underværker.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-08 03:32

Michael Sørensen wrote:

> Jeg skal (muligvis) have en ny PC, da min nuværende er blevet meget
> sløv.

Blevet?

> Den nuværende er en Shuttle X-PC med Pentium D930 3 GHz Dual Core CPU
> og 1 GB DDR2 Ram.

> Mine store problemer er, at jeg løber tør for RAM og at min CPU
> bliver ædt op.

Sæt 2 GB mere ram i den og behold den som kontorpc. bruger den sharemem
grafik? - det sløver det hele, søt et ordentligt, ikke et ekstremt,
grafikkort i den.

> [...]
> Derudover kører jeg indimellem mindre eller mellemstore spil, pirmært
> Football Manager, men ikke vildt krævende spil.

Man kan multitaske mere end godt er.

> Jeg forventer en processor, der kan klare flere ting samtidigt samt
> væsentlig RAM-kapacitet. Er det 4GB i dag?

Du kan gå flere veje, for et 32 bit OS er adresserummets størrelse 4 GB,
mere end 3 GB ram er måske ikke relevant, der skal jo også være til
grafikkortet og til funktionerne på bundkortet. Hvis ikke det er nok er det
64 bit versionen af operativ-systemet, du har brug for. Verificer at det
programmel, du benytter, er supporteret på 64 bit OS og på den CPU, du er
lun på.

> Min Harddisk på 250 GB er kun halvt fyldt, så det er ikke mit problem.

Et af dine problemer er imidlertid at du kun har en harddisk i maskinen, når
du ændrer store filer er det hurtigere at gøre det fra drev til drev. En
ekstra harddisk og en sund fordeling af tingene mellem de to diske samt at
gå op på 3 GB ram og disable swapfil vil hjælpe på det, uanset hvad det
ender med synes jeg den maskine, du har er kapabel nok til at beholde, så
det kan du lige så godt starte med, måske er det nok!

> Hvilken overordnet konfiguration vil i anbefale og er det overhovedet
> nødvendigt at udskifte PCøen eller kan den opgraderes.

Jeg tror 3 measkiner, hvoraf du benytter de 2 via rdp fra skrivebordet på
den tredje, kan være et bedre valg. Officepakken hører f. eks. ikke hjemme
på en maskine, som er optimeret til video eller lyd. Radmin er et godt
alternativ til rdp såfremt du har brug for at benytte den "synlige" session
på en maskine remote, det er godt, det er hurtigt og det er ikke særlig
dyrt.

Det kan godt være, du kan nøjes med 2 maskiner, men at nøjes med een tror
jeg ikke er et godt valg. En stor maskine er også en stor fejlsandsynlighed,
således at forstå at et problem kan hindre dig 100 procent i at lave noget
som helst indtil det er løst.

Bare min mening, læs også andres!

Med venlig hilsen

Peter Larsen