kabler ?
Fra : Lars

Dato : 01-06-08 15:32

Hej !

Skal trække en masse kabel til et netværk.

Som bekendt er der 8 leder i et netværkskabel.

Menningen er, at jeg vil have en telefonlinie også.
Kan jeg ikke bruge 2 leder i kablet, da det mig bekendt "kun" er 4
ledere
der bliver brugt til data ?

Eller er det nødvendigt, at trække 2 kabler ???

mvh

Lars

Fra : fix

Dato : 01-06-08 23:20

Lars wrote:
> [...]
>
> Menningen er, at jeg vil have en telefonlinie også.
> Kan jeg ikke bruge 2 leder i kablet, da det mig bekendt "kun" er 4
Jow, bare du ikke skal køre mere end 100Mb

> Eller er det nødvendigt, at trække 2 kabler ???
Nej, ikke hvis du kan "nøjes" med 100Mb

Men det er vigtigt at dine kabler er korrekt forbundet, og du vælger
telefonparret med omhu, dvs. en speciel splitter.
Du kan også bruge kablet til 2 netforbindelser, hvoraf den ene eks kan være
en IPtelefon.

Husk, at kablerne er billige under byggeriet, ifh. til at eftermontere når
huset er færdigt!

finn

Fra : Arne Keller

Dato : 02-06-08 08:07

Lars wrote:
> Hej !
>
> Skal trække en masse kabel til et netværk.

God ide, standarderne foreslår et udtag pr 3,75 meter væg.

> Som bekendt er der 8 leder i et netværkskabel.

Jeps

> Menningen er, at jeg vil have en telefonlinie også.
> Kan jeg ikke bruge 2 leder i kablet, da det mig bekendt "kun" er 4
> ledere
> der bliver brugt til data ?

Det er ikke en god ide at splitte kablet, 1G Ethernet som er det mest
normale på nye PCér anvender alle 4 par.

> Eller er det nødvendigt, at trække 2 kabler ???

Nej, du vælger bare hvad du vil bruge det enbkelte stik til, hvis det er
til telefoni bruger du ledning til din telefon med et RJ45 stik på eller
en adapter som kan købes f.eks i telebutikken.

I dit krydsfelt sætter du en "bridge" som er et antal stik med det blå
par sløvfet igennem, her indsætter du din indkommende telefonlinie oh
kan køre så mange telefoner du vil ud til dine netværks udtag.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-06-08 08:09

On Sun, 1 Jun 2008 14:32:19 -0700 (PDT), Lars <lkj002@hotmail.com>
wrote:

>Skal trække en masse kabel til et netværk.

God ide...

>Som bekendt er der 8 leder i et netværkskabel.

>Menningen er, at jeg vil have en telefonlinie også.
>Kan jeg ikke bruge 2 leder i kablet, da det mig bekendt "kun" er 4
>ledere der bliver brugt til data ?

Ok, det er da muligt. Men det er typisk en løsning man anvender hvor
der allerede er trukket kabler, og man så får behov for extra net /
telefon udtag.

Men i en installations situation er det galimatias.Når du er i gang
trækker du 2 kabler frem til alle netudtag. Merprisen er minimal og
besværet er det samme.

Dermed er din installation fremtidssikret.

<mlr>

Fra : L@rs

Dato : 02-06-08 09:50

Takker mange gange for svar.

Nu skal det lige siges, at det er på et skib der skal installeres netværk.
Og, der er det heller ikke nemmere at komme rundt med kabler.

Ang. telefonen, så er det planen, at det skal være IP telefoni.
Selve netværket skal bare være 100 Mbit, da det er ren underholdning.

Ud fra jeres fine svar, tror jeg, at jeg vælger et kabel.

Lars