Andet multimedie
bentjuul 3670
Kalibrere skærm
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 00:21

Jeg har en 20" Sony CRT skærm som jeg er godt tilfreds med. Men jeg har lagt
mærke tl, at når man installerer Photoshop så bliver man spurgt om man vil
kalibrere sin skærm. Også andre har snakket om at kalibrere skærmen for at
opnå.. ja hva? Farveægthed?
Men jeg forstår ikke hvad man sammenligner op imod. Hvordan kan man se om
den blå farve er rigtig?
Der må da skulle noget kalibreringsudstyr til eller hvad?

Mvh Ole

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-08 09:03

O. Sørensen skrev:

> Også andre har snakket om at kalibrere skærmen for at opnå.. ja
> hva? Farveægthed?

Der er to ting i det. Dels er der en kalibrering, hvor man justerer
skærmen til nogle kendte standarder (f.eks. gamma 2.2 og et hvidpunkt
på f.eks. 6500K) og derefter profilerer man den så, hvilket vil sige,
at der bliver fremstillet en farveprofil, som beskriver, hvordan
skærmen gengiver farverne ved den givne kalibrering. Den farveprofil
bruger Photoshop til at regne ud, hvordan farvenumrene i et billede
skal korrigeres, for at blive vist korrekt på skærmen.

> Men jeg forstår ikke hvad man sammenligner op imod. Hvordan kan
> man se om den blå farve er rigtig?

Det kan du ikke. Adobe Gamma er et fattigmandsværktøj som er meget
upræcist fordi man bruger sine øjne til at justere skærmen med, men
det er trods alt bedre end at lade helt være med at justere den.

> Der må da skulle noget kalibreringsudstyr til eller hvad?

Ja. Med de gode kalibrerings- og profileringspakker medfølger der et
colorimeter eller et spektrofotometer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 09:37

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> bruger Photoshop til at regne ud, hvordan farvenumrene i et billede
> skal korrigeres, for at blive vist korrekt på skærmen.

Tak for info.

> Ja. Med de gode kalibrerings- og profileringspakker medfølger der et
> colorimeter eller et spektrofotometer.

Som koster hvor meget?

Mvh Ole

Fra : BirgerB.

Dato : 04-06-08 09:49

In article <48465434$0$90274$14726298@news.sunsite.dk>,
"O. Sørensen" <---> wrote:

> Tak for info.

> Som koster hvor meget?
>
> Mvh Ole

Prøv at Google lidt på :

ColorVision Spyder3 Elite
ColorVision Spyder3 Pro
Pantone Huey Pro

Undertiden kan det med fordel købes fra England:

http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1061&xSec=10057

alt efter hvor meget du kræver af soft/hardwaren.
--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-06-08 14:08

O. Sørensen skrev:

> Som koster hvor meget?

Jeg har Spyder2Express som jeg er ganske glad for. Det er ikke vildt
avanceret, men jeg synes det dækker mit sparsomme behov. Det gav nogen
andre (og bedre) farver på skærmen efter kalibrering, selvom jeg havde
forsøgt op til flere gange tidligere med øjemål.

Jeg købte det dog i Danmark, hos <URL:
http://www.befro.dk/shop/datacolor-spyder2express-566p.html >, men
prisen er rigtig nok noget bedre i England.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : John V.

Dato : 11-06-08 11:15

"O. Sørensen" <---> skrev i en meddelelse
> [...]
> den blå farve er rigtig?
> Der må da skulle noget kalibreringsudstyr til eller hvad?

Du kan jo prøve at bruge siden

http://www.easyrgb.com/

Eventuelt kan du få fat i nogle farveprøver fra en farvehandler og bruge dem
som reference.
Det skal være i et kendt farvesystem f.eks. NCS eller RAL.

På den måde kalibrere du ud fra hvad dine egne øjne ser og det er stort set
gratis.

RGB på en skærm er Rød/Grøn/Blå http://da.wikipedia.org/wiki/RGB-farver

Sjovt nok ikke det samme i maling som er:

Rød/Gul/blå der er hovedfarverne.

Når jeg som maler får lavet en scanning af et eller andet, bruger de hvid
til at kalibrere udstyret med før de laver scanningen.

Bruger du en scanner, kan du også scanne et eller andet ind og så arbejde
dig frem til en opsætning hvor det ser helt ens ud, printeren skal sikkert
også kalibreres til dit system.
Men regn ikke med at det ser ligesådan ud på andres computere, eller
printere.

--
Malermester
John Vedsegaard