Lidt observationer ved brug af modem fra N~
Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 21:15

Nu fik jeg testet modemet (USB D10) fra nmt med brug af den eksterne
magnet-antenne på i båden på sin plads i Helsingør Nordhavn. Jeg fik
først for nyligt den rigtige adapter til antennen ... Antennen stod på
kistebænken i cockpittet.

Jeg benyttede "speedtest.net" og tdc's hastighedsmåler.
Der var ikke separat strømforsyning til modem'et - blot USB-stikket i
PC'en, som kørte via det indbyggede batteri.

Resultater fra speed test:

Via en server i Malmö: Upload 101 kbit/s - download 1.965 kbit/s.
For Sandefjord var de tilsvarende tal: 101 og 1.962 og Frankfurt: 112 og
1.999.
Uden antenne var forbindelsen ustabil.

tdc's hastighedstest gav følgende resultater i to forsøg: 127 / 1.874 og
116 / 1.869 - alle i kbit/sek.

Jeg har ikke resultater fra andre destinationer ... Det kommer vel i
løbet af sæsonen?
Men holder disse tal - bare tilnærmelsesvis - synes jeg det er OK.
Prøvede at streame Sputniks TV2 News og det kom igennem ...
(selvom lyd og billede ikke var perfekt synkroniserede).

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

PS - Min søn har nu prøvet med et fem meter langt USB-kabel og
"3-modemet" indendøre og udendørs i Espergærde, og der er ingen
påviselig forskel på om "3-modem'et" sidder i sit lille korte kabel
eller forlængerkablet i USB-stikket - eller om modemet lægges på taget
eller ned i skuffen med bestik eller gemmes inde under Holmegårds
messinglampe (!) ... resultaterne lå inden for + / - få procent ...

I Espergærde var tallene lige omkring 360 kbit upload og 1,3 Mbit
downlod ...
I Lyngby og omegn (bl.a. på Kollegievej/DTU) kører det med lige omkring
3 Mbit/s i download-hastighed.

PSPS - jeg har - trods mange velmente og advarende kommentarer -
anskaffet den tidligere omtalte VHF/TV/FM splitter (Easy-DVB-T), men har
overhovedet ikke fået et TV-signal via tunerkortet i PC'en, men jeg har
vist heller ikke fod på alt det med instilling af kanaler, da jeg prøver
at få det digitale signal igennem en TTR-121 fra TRIAX(?) til PC'en...
Men jeg må nok prøve at få lidt kvalificeret hjælp ...

Jeg ved at tunerkortet fungerer, for herhjemme kører det fint via tdc's
"digital-fidus" fra Sagem ... Men det kan jo også tænkes, at skeptikerne
har fuldstændig ret ... ;o| ... Det vil sommeren vise ...

PSPSPS - Man skal være varsom med, hvad man gør med sådan en
magnet-antenne ... Jeg tænkte ikke over det og lagde den i kurven med de
andre ting og dimser, jeg skulle have med til båden ... herunder min
tegnebog ... ;o( !
Så nu har jeg fået nyt Visa/Dankort, Mastercard, forskellige benzinkort,
sygesikringskort, fitness-kort, m.m.
Bare til almindelig advarsel og moro ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 22:23

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> sygesikringskort, fitness-kort, m.m.
> Bare til almindelig advarsel og moro ...

Hej Flemming,

rart at høre om andres målinger af det ret ukendte NMT net - og dine
resultater svarer fint til hvad jeg er nået frem til under mine tests pænt
fra land i Køge Bugt.

Det er mig stadigt umuligt at opnå de uploadhastigheder som firmaet
reklamerer med - og det har jeg flere gange brokket mig over - svaret var 1.
gang at "indenfor 30 dage opgraderer vi softwaren til masternes
sendeudstyr - og SÅ virker det"..... men for nuværende... mere end 2 måneder
efter, kører det stadigt ikke tophastighed som lovet.

For 14 dage siden havde jeg fat i dem igen - og fik da at vide at "firmwaren
i den router jeg havde skulle opgraderes - og det ville ske i løbet af en
uge"... intet er sket, intet hørt og på deres hjemmeside hvor jeg fik at
vide at firmewaren kunne downloades, er heller intet sket.

Jeg håber virkeligt de "opper sig" derinde - det ville være rigtigt synd
hvis skidtet forsvandt fra markedet, for det har potentiale trods alt.

***

M.h.t. din nye multiantenneomskifterboks... så er jeg skam også meget
interesseret i at høre om dine erfaringer.. hvis dimsen stik imod alle
naturlove virker.. så ville det da være en positiv overraskelse !

venlig hilsen

JN

Fra : Michael Thomsen

Dato : 06-06-08 10:02

On Tue, 03 Jun 2008 22:15:03 +0200, Flemming Torp
<fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

> [...]
> sygesikringskort, fitness-kort, m.m.
> Bare til almindelig advarsel og moro ...

Det må da være en ualmindelig kraftig magnet?
Hold den hellere langt væk fra kompasset

//michael

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-08 17:32

"Michael Thomsen" <sorry@no.spam> skrev i en meddelelse
news.ucbkqedmhrxo93@mtpc...
> On Tue, 03 Jun 2008 22:15:03 +0200, Flemming Torp
> <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
>
> Det må da være en ualmindelig kraftig magnet?
> Hold den hellere langt væk fra kompasset
>
> //michael

Jeps. Det er en ganske tung fod - og antennen er ikke specielt maritim
på nogen måde, men nok beregnet til anbringelse på bilens tag ... og
derfor skal den jo have "godt fat" ...

Og - det er ikke smart at anbringe den i nærheden af kompasset! ...
.... eller diverse kort med magnetstribe for den sags skyld ... Om den
kan genere en hard disk eller diverse lagerkort (f.eks. fra kamera eller
mobiltelefon) ved jeg faktisk ikke ... Nogen der gør? - Jeg har ikke
lyst til at prøve!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 20:47

Jeg havde min D10'er med Køgebugt->Bogense (nord-om), Fyn Cup og
Bogense->KøgeBugt (syd-om). Jeg er ikke ovenud lykkkelig. Uden ekstern
antene er denne lille kasse ikke god nok. I Odden havn var der NUL signal og
flere steder undervej måtte jeg helt opgive at connecte, da signalet
forsvandt med hyppige mellemrum og afbrød derved forbindelsen.

Nu prøver jeg at sætte en antenne på kassen (som Flemming) men ellers må jeg
nok have den bedre kasse.

Bemærkede iøvrigt at D10'ern (når den ikke har ekstern antenne) har meget
længere rækkevidde, når man afmonterer batteriet. Rimelig tosset.

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 14-06-08 06:18

On 12 Jun., 21:46, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

Hej NG

Jeg har også et D10 modem, men syntes kke at det virker optimalt,
prøved det på turen fra Brøndby til Hveen i grundlovs ferien, men
kunne ikke holde forbindelseret mange gange og på Hveen ingen
overhovedt. Jeg havde ellers bestijt en udvendig anttenne, da jeg fik
den kunne den ikke tilsluttes D10 da stik ikke passede, jeg sntes det
er en umådelig dårlig service de lægger for dagen, da jeg havde
kontaktet dem vdr. udvendig anttenne, fik jeg at vide at den kunne jeg
bare bestille på nettet. Men skidtet passer jo ikke, så hvad gør man
så. De har ikke ladet høre fra sig på mine henvendelser vdr. dette. Så
jeg ved ikke rigtig om jeg skal droppe dem og få et 3G modem
istedet.???.
Hvad med jer andre der har et D10 modem hvor har I fået jeres udvendig
anttenne fra og stikket til D10 modemmet ????

mvh.
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 13:37

[...]

Hej Gert,

Som jeg skrev i min indledende kommentar:

> [...]

Måske var jeg uheldig/heldig? ... Men det var bestemt ikke nemt at komme i
kontakt med firmaet. Omsider fik jeg fat i en ung, hjælpsom dame, som
fortalte, at jeg skulle bruge en adapter, som viste sig at være en lille
stump kabel, som du sætter i den lille modemboks og som passer til stikket i
den eksterne antenne ...

Hun glemte godt nok at sende den, så jeg måtte rykke igen - og så dukkede
adapteren op - uden ekstra omkostning for mig ...
Og så fungerer det fint, som jeg nævnte i min oprindelige mail.

I Helsingør Nordhavn var der faktisk ikke en brugbar forbindelse uden den
eksterne forbindelse med D10-modemet.

I mellemtiden har jeg også "leget lidt med systemet" i bilen i
Storkøbenhavnsområdet, hvor det også fungerer udmærket.
Men som sagt: Jeg har ikke prøvet det til søs. Jeg er lidt ophængt i disse
uger, så det bliver ikke før sommerferien.

Og til advarsel for dem, der måske er lige så skødelsøse som mig, vil jeg
blot gentage mit "advarende PSPSPS" ...

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 19:02

Flemming,

Det lille adapterkabel; hvad stik har det i den ende der ikke går i D10'eren
?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at fjerne min navtex antenne i mastetoppen
og udskiften den med en NMT antenne. Og så er det rart at høre om der findes
en adapterledning der konverterer til et lidt mere alm. stik en d det der
sidder i d10'eren ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 20:09

Hej Bjarke,

Da jeg motog antennen var der monteret en coax-adapter på antennekablet ...
Det kunne jeg jo ikke få til at passe, så jeg kørte til Brøndby for at få
hjælp.

En venlig mand skruede adapteren af og så kom "det rigtige stik frem" ...
No comments - please! ... ... Ak ja ...

Det er et hunstik med en omløber med udvendigt gevind med en diameter på ca.
6 mm.

Det lille adapterkabel, som jeg ikke havde fået med i første omgang er ca.
30 cm langt og har et lille stik der går i modemet og et hanstik omgivet af
et indvendigt gevind, der - naturligvis - passer til omløberen på
antennestikket ... Så der er altså nu en coax-adapter i overskud, hvis du
kan bruge den ? ... Desværre har jeg den ikke her, så den kan jeg ikke vise
dig ...

Desværre kender jeg ikke de rigtige ord for sådanne stik, men jeg har prøvet
lige at knipse de to stik og lagt dem her på Picasa:

http://picasaweb.google.dk/fltorp/StikPEksternNmtAntenne?authkey=mH4XNdxvB1Q

Stikket til venstre i billedet er fra antennen og til højre er det
adapterens stik.
Jeg håber det hjælper ... ellers så skriv igen ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:485407b9$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 23:46

Tak. jeg ved heller ikke hvad de stik hedder.

Jeg ringer derind og beder om en ledning der passer i D10, Så kan jeg selv
ændre det i den anden ende ....

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 06:38

Hej Flemming og Bjarke

Det viste stik er et FMT stik

Se mere her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=2017921.htm

Mvh T Danielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 06:40

> Det viste stik er et FMT stik

Rettelse - jeg skulle ha skrevet FME stik

Mvh. T Danielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 09:25

Tak for hjælpen. Det er den.
Utroligt så mange forskellige stikforbindelser og -samlinger,
der kan bruges på en båd ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : blueocean

Dato : 16-06-08 09:23

On 16 Jun., 10:24, "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Tak for hjælpen. Det er den.
> Utroligt så mange forskellige stikforbindelser og -samlinger,
> der kan bruges på en båd ... ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61

> - Vis tekst i anførselstegn -

Man kan undres at man i sverige kan købe en båd antenne incl. 10 kabel
og en omsætter stump til.
se her.

Båtantenn Med en extern båtantenn kan du enkelt förbättra
mottagningen och täckningen till sjöss för ditt mobila bredband.
Båtantennen är speciellt anpassad för sjölivets tuffa krav med robust
design. Den går naturligtvis att använda både på segel- och motorbåt.
Och har du husvagn eller husbil så fungerar denna antenn även bra till
dessa.

I priset ingår det 10-meter antennkabel. Välj mellan 10 eller 20
meter. Du måste också välja en adapter för att koppla ihop antennen
med din utrusning. Tänk på att välja rätt adapter!
Pris: 795 SEK
Adapter delen er gratis.........??? Hvorfor kan man ikke købe dette
sæt i Danmark. er det ikke samme organisation ??.

mvh.
Gert
PS. Fik iøvrigt fat i dem idag og beklagede mit problem med den
manglende adapter, og fluks ville de sende een til mig.. Underligt at
man skal være sådan om sig fårr at få et produkt til at virke.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 17:40

Super. Den har tidligere kun kunne købes på den Norske side, til en meget
høj pris.

Jeg har bestilt en på den svenske side. Det kan være de brokker sig og skal
mindes om "vares frie bevægelighed" og et par andre grundlæggende EU
principper, men mon ikke den kommer før eller siden ....

I'll keep you posted ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 17:49

Man kan undres at man i sverige kan købe en båd antenne incl. 10 kabel
og en omsætter stump til.
se her.
SNIP
[...]

Hvordan kan det være, at din tekst ikke indrykkes?

Nå, men anyway, her er min næste "observation":
Jeg kiggede også lige på deres svenske hjemmeside:
Udover bådantennen, er der en anden forskel:
De markedsfører slet ikke det modem, som blev solgt billigt
på Bådudstillingen i Bella Centeret ... I wonder why?

Men der er vel ikke noget i vejen for at du bestiller den
pågældende antenne fra den svenske organisation?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 18:48

Lavede lige en prissammenligning mellem DK, SE og NO:

Type DK SE i DKK No i DKK
D10 3G plus USB 299
D20 3G plus WiFi router 650
D35 Super 3G WiFi router 2.595 1.607 2.345
D50 Super 3G USB 1.795 1.204 1.405

Abb Uge 165
Abb Måned Fri trafik D50 300 160 375
Abb Måned Fri trafik D35 300 225 422
Abb Måned Betaling for trafik 39

(kan det læses eller smutter formatteringen ??) Priserne er omregnet efter
dagens kurser på forex.com.

Udover det er meget tydeligt, at det er kun er i DK man sælger den (snart)
forældede '3G plus' standard, så ses det også at priserne er meget lavere i
Sverige end i Danmark og Norge.

Abonnementerne er meget billige i Sverige, medium i Danmark og dyre i Norge.

Der er ingen tvivl om at Sverige er bedst for sejlerfolket. Den danske side
beskriver alt det de vil for sejlere, men som tidligere beskrevet kan man
ikke købe det og de beklager websiden ikke er opdateret.

Fra : blueocean

Dato : 20-06-08 00:20

On 16 Jun., 18:48, "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> [...]
>
> Men der er vel ikke noget i vejen for at du bestiller den
> pågældende antenne fra den svenske organisation?

Hvorfor teksten ikke indrykkes ved jeg ikke,.......

Jeg har netop købt den båd antenne på den svenske site, så venter jeg
blot på den kommer.

Men som der på peges virker det som om den danske forretning ikke ikke
helt er oppe på dupperne, i forhold til den svenske, den ler angt mere
informativ, og har et andet og større udvalg. Det ville være godt hvis
vi som dansker kunne få lov til at anvende det svenske abbonnement,
men det kan ikke lade sig gøre.

vender tilbage med mere info når jeg har fået det.

mvh.
Gert

sy-Grog

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 17:02

Super. Lad endelig dine erfaringer gå videre til gruppen her ...
Jeg er ikke kommet længere med mine eksperimenter med "Easy-DVB-T" ...
Som nu er udvidet med en TTR 121 digital tuner og en modulator ... ak ja
Håber at få lidt tid i den kommende uge. God week end!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 18:59

Jeg har desværre lige fået en "desværre , men vi kan ikke ...." mail fra
dem. Men jeg holder fast og har spurgt hvorfor ikke og skrevet de kan bare
pålægge de ekstra portoomkostninger. De skal ikke dø i synden ....

Bjarke

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> wrote in message
snip

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 19:27

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:485befd4$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> dem. Men jeg holder fast og har spurgt hvorfor ikke og skrevet de kan bare
> pålægge de ekstra portoomkostninger. De skal ikke dø i synden ....

Hej Bjarke,

hvis det glipper, har jeg en Procomm cxl 70-1 LW liggende til en rimelig
pris - har aldrig været monteret - meningen var at den skulle mastmonteres
men jeg har "fuldt hus" deroppe ... og så klarer D35 routeren opsat i
salonen altså tingene ret godt - jeg har i dag afprøvet det trådløst med et
Skypeopkald med video begge veje - det gik fint.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 19:47

OK. Ikke uinteressant. Kan den monteres uden LW baslaget ? Jeg vil helst
bare bruge en normal 1" omløber, da det passer på det "tørrestativ" jeg har
hvor alle antenner mmm sidder på.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 19:55

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:485d4cbc$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> OK. Ikke uinteressant. Kan den monteres uden LW baslaget ? Jeg vil helst
> bare bruge en normal 1" omløber, da det passer på det "tørrestativ" jeg
> har hvor alle antenner mmm sidder på.
>
> Bjarke

Hej,

næææ... desværre - modellen kan du kigge på her
http://www.procom-dk.com/antenna/a0404-tetra-marine-antennas

og så se på cxl 70-1 LW - det giver et indtryk af hvordan den skal monteres.

Jeg selv fik lavet en "vinge" i rustfrit - til montering på mastetoppen -
hvorpå der simpelthen blev svejst et rør i ca. 30 mm diameter som antenne så
skulle spændes på.

Men kig på det - og har det interesse, så giv lyd. (den er ikke ellers
annonceret til salg, så den bliver i skuffen lidt endnu).

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-08 09:31

> [...]
> men det kan ikke lade sig gøre.

> vender tilbage med mere info når jeg har fået det.

Som et tillæg til bemærkningen om at den danske udbyder "ikke er helt oppe
på dupperne"....

Det startede så godt og positivt - flinke mennesker, masser af løfter og
gode intentioner... men

Faktisk er min oplevelse desværre at de efterhånden virker voldsomt
uprofessionelle i al deres gøren og laden.

Jeg har siden anskaffelsen af abonnement og udstyr haft en del kontakt med
dem - både telefonisk samt ved mit personlige fremmøde på firmaets kontor i
Brøndby - og selv om de er absolut søde og venlige samt meget hjælpsomme, så
virker det som om at alt "flyder" - og de svar man får på konkrete spørgsmål
viser sig gang på gang ikke at holde vand.
(bl.a. den omtalte opdatering af sendemasternes software... lovet på under
30 dage... realiteten blev 2½ måned - opdatering af D35 routerens
firmware... lovet på under en uge... endnu ikke sket her knap en måned
efter).

Og det er synd - for selve produktet har et enormt potentiale og jeg er vild
med konceptet - så det er virkeligt ærgeligt at firmaet ikke formår at følge
det til dørs.

Jeg købte grejet på Bella Bådudstillingen i februar - efter få dage skiftede
jeg så mit D10 modem til deres D35 router - men nu, den 24. juni er det
endnu ikke lykkedes mig at få en faktura/opkrævning på hverken abonnement
eller hardware - også selv om jeg 2 gange telefonisk samt 1 gang personligt
har henvendt mig for at få tingene på plads... og det kan da godt gøre een
tænksom, for hvor længe kan et firma der ikke får penge hjem så eksistere.
(det er selvfølgelig en fristelse, bare at "gemme sig"... fortsætte med at
bruge systemet uden at betale o.s.v.... men, det ville ikke være helt
rigtigt)

Måske jeg bare har været uheldig - men hvis der er nogle af jer andre der
kan nikke genkendende til ovenstående, så giv lyd - for hvis det er en
generel tendens fra firmaets side, så burde man måske lave en skriftlig
henvendelse til moderfirmaet (hvem det så end er) for at der kan komme styr
på tingene.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 18:14

Næhhh jeg har heller ikke set en regning endnu. Jeg købte også i Bella.

Svenskerne har efter 3-4 mails eskaleret sagen til en kundechef, der siger
de ikke kan levere. Jeg prøver lidt endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 09:48

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48667166$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Svenskerne har efter 3-4 mails eskaleret sagen til en kundechef, der siger
> de ikke kan levere. Jeg prøver lidt endnu.

Hej Bjarke,

hmmm... så er det åbenbart generelt at de ikke har travlt med at udsende
regninger og andet godt.

Mine tanker går på sommerens langtur - det ville være ret nederen, at de
p.g.a. rod i regnskabet pludseligt lukkede for adgangen midt i ferieturen

Tak for info !

venlig hilsen

JN

Fra : blueocean

Dato : 26-06-08 02:15

On 21 Jun., 20:55, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:
> [...]
>
> Men kig på det - og har det interesse, så giv lyd. (den er ikke ellers
> annonceret til salg, så den bliver i skuffen lidt endnu).

Hej Hvis Bjarke ikke vil, vil jeg gerne købe den.........
mvh.
Gert

Fra : blueocean

Dato : 26-06-08 02:19

On 20 Jun., 19:58, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> men det kan ikke lade sig gøre.
>
> vender tilbage med mere info når jeg har fået det.

Til oplysning kan jeg fortælle at efter een uge og en rykker fik jeg
mit omsætter kabel til D10 modemet, blot ved jeg ikke om det den det
bruger eller den indbygget antenne, da man jo ikke kan skifte til
ekstern antenne, nogen steder i opsætning.

Den bestilte båd antenne fra Sverige har jeg ikke hørt fra, så om den
nogensinde kommer ved jeg ikke. Men vi får se.

Gert
Sy-Grog

Grog betyder som alle ved at en varm drik med Rom er godt for sømanden

Fra : blueocean

Dato : 07-07-08 06:23

On 26 Jun., 10:19, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Sy-Grog
>
> Grog betyder som alle ved at en varm drik med Rom er godt for sømanden- Skjul tekst i anførselstegn -

Ja her så nyt vdr. den eksterne bådantenne som jeg bestilkte i Sverig.

Jeg havde ikke hørt noget fra dem i 2 uger, så rykkede jeg for svar og
fik ret hurtig en mail retur om at de ikke hvade den lille adbater
kabel på lager , men de ville komme omkring 1 juli, Så ok med, nu idag
rykkede jeg så for at høre om de havde fået dem og om de havde sendt
min ordre.

Her er svaret ;:
(Please keep the subject when replying to this mail)

Hej,

Ser nu att ordern har beahndlats utav vårat lager.
Problemet är att du har angett en leveransadress i Danmark och vi kan
inte leverera utomlands.
Leveransadressen måste vara i Sverige.

Med vänlig hälsning
Jan T
Kundcenter
ice.net
www.ice.net
Tel: 0774-42 42 43
Epost: support.se@ice.net

Så er det man spørg hvor i H........ er det smarbejde mellem NMT DK og
NMT Sverige/Norge, og hvorfor kan man bestille på en webshop og så
alligevel ikke kan levere til andet end Sverige.

Det har jeg så sendt til dem som et spørgsmål, Men nu forventer jeg
ikke noget positivt svar.

Og så kan man jo spørge sig selv om hvorfor har den danske NMT ikke
denne bådantenne, da de jo påstår at de gerne vil have sejlerene som
deres store kundekreds.

Nææææ... jeg må nok sige at jeg spår dem ikke lang levetid på markedet
med denne form for service.

Så nu ender det jo nok med at det bliver et 3 Modem istedet.

Mvg.
Gert
sy-Grog
Kaskelot.
KBH.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 19:04

De snor sig i nettet.

Jeg startede med at kommunikere med en kvinde (mange mails), men nu er sagen
blevet eskaleret til den selvsamme kundechef som du har fat i. Efter et par
mails frem og tilbage fik jeg regningen i går (uden de har sendt noget og
det er jo i strid med alm skik for kreditkorttransaktioner). Jeg har netop
skrevet følgende til ham:

"Hej Jan,
Det irriterer mig lidt. Jeg bor lige op og ned af den Svenske grænse og jeg
køber rigtigt mange ting i Sverige. Det plejer ikke at være et problem.

Faktisk har I jo pligt til at levere til hele EU jævnfør EU princippet om
varernes frie bevægelighed. I får inte gøre forskel på hvor kunden bor,
jævnfør retningslinierne fra de europæiske konkurrencemyndigheder.

Yderligere har jeg set at I har trukket pengene på mit credit card, så det
er jo ikke betalingen der er et problem.

Er det ikke bare nemmeste hvis I sender mig antennen, lige som jeg ved I gør
til jeres kunder i Sverige. Som sagt kan I tage de 20 krober det koster
extra i porto. Eller skal I i hvert fald finde en måde og returnere pengene
på.

Bjarke"

Det har intet med service at gøre og de kan sagtens få success alligevel.
Det er en ganske gement forsøg på at opdele og monopolisere markedet mellem
sig. På den måde udnytter man markedernes forskellige konkurrenceforhold og
betalingsevne til at opnå større profit. Og det er ganske ulovligt efter EU
konkurrenceretten.

Hvis ikke dette virker bliver næste step en information om at vi er en lille
aktiv gruppe sejlere der faktisk taler sammen om den slags og overvejer at
indberette deres praksis til Europæiske eller danske
konkurrencemyndigheder.Og at vi tidligere har haft held med den
fremgangsmåde.

Jeg synes det er en genial niche løsning de har skabt på de gamle frekvenser
(3 dur ikke, når du ikke kan se havnen længere er du forbindelsesløs) og jeg
ønsker dem al mulig held og lykke. Men vi kan bare ikke leve med
virksomheder der bruger ulovlige metoder til at dræne sejlere for penge ved
at tage for høje priser. Den kamp er bare vigtigere end om NMT bliver en
success.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-07-08 14:36

On Jul 7, 8:03 pm, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> med denne form for service.
>
> Så nu ender det jo nok med at det bliver et 3 Modem istedet.

Jeg håber Jeres aktiviteter overfor Nordisk Mobiltelefon giver
positive resultater. De skulle vist sætte sig lidt bedre ind i EU-
reglerne om varernes frie bevægelighed ... Det er da en bagstræberisk
måde at drive forretning på ... Hold endelig fast i presset på dem!

Sidste år benyttede jeg"3"'s modem og kunne med gode resultater
benytte det langs hele den svenske østkyst op til Stockholm. Og min
søn er meget tilfreds ... Far betaler ...

I år prøver jeg med det lille "50 kr." "ICE.NET" modem ... med ekstra
antennen ... med magneten! ... i hjemlige farvande.
Resultaterne er indtil nu ganske tilfredsstillende. Jeg har den sidste
uges tid været i Hoganäs, Gilleleje, Ballen, Strib og Brejning og alle
steder er signalet gået fint igennem ... I dag holdt jeg mig imellem
pælene ... Hagl og tordenbyger og kraftige vindstød ... Så tiden er
gået med at læse Carsten Jensens: Den sidste Rejse ...samt teste lidt
kommunikation.

Forleden havde jeg store problemer med at komme på nettet ... Fik en
mærkelig meddelelse i retning af "An Authencitation event has taken
place" ... og jeg blev afvist ... Det er ikke sket siden. Men det var
dybt frustrerende.

Af uransagelige grunde kan jeg her i Brejning (Vejle Fjord) kun fange
et par analoge TV2 signaler i meget god kvalitet via min "Easy-DVB-T-
splitter" - Ingen digitale kanaler... end ikke svenske ... SIC!

Mit lille modem fra Nordisk Mobil fungerer iøvrigt fint ... På
forskellige tidspunkter har jeg fået følgende meget varierende
resultater i løbet af dagen imellem pæle i Brejning - tal i kbit/sek.:

Speedtest resultater:

Server Download Upload
hastighed hastighed

Oslo 1.074 82
Malmö 1.744 101
Oslo 725 109
Malmö 734 88

tdc's hastighedstest:

2.010 121
1.165 92
1.739 90

Jeg forsøger mig med at bruge GoogleGroups, så jeg har ingen erfaring
for, hvordan det tager sig ud i nyhedsgruppen.
Håber det er læseligt ...

Flemming Torp
Gimle/X-342/DEN-61/Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:10

Den "Authentication fejl" har jeg set flere gange. Nogle gange kører den
alligevel ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 11-07-08 01:51

On 20 Jun., 18:02, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> blot på den kommer.
>
> vender tilbage med mere info når jeg har fået det.

Hej NG.

jeg kunne nu ikke lige finde tråden til dette, men her er en
opdatering på hvad som skete da jeg brokkede mig til den svenske
leverandør hvor jeg havde bestilt en bådantenne med tilhørende kabler..
Som bekendt afviste de mit køb med begrundelsen at de ikke sendte til
udlandet og jeg skulle bestille varen så den kunne sendes til en
svensk adresse., hvilket jeg selvfølgelig ikke kunne.
Men en god gang brok og fortælle dem om at man kan ikke lave en
webshop som kan modtage bestillinger ude fra hele verden og så ikke
kan behandle den.

Dette medførte at jeg i går blev ringet op at DPD fragtmanden, og han
fortalte at jeg havde pakke liggende fra Svergie, og wuti nu kunne de
godt levere den, så nu ha jeg fået min bådantten med 10 m kabel og en
adapter til mit D10 modem. Og det uden ekstra omkostninger.. Hurra for
det.

varm sommer hilsen
Gert
Sy-Grog

Fra : Flemming Torp

Dato : 11-07-08 12:47

On Jul 11, 9:50 am, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> godt levere den, så nu ha jeg fået min bådantten med 10 m kabel og en
> adapter til mit D10 modem. Og det uden ekstra omkostninger.. Hurra for

Det var da en rigtig spændende nyhed ... Så får Bjarke vel også snart
sin pakke fra Sverige? ... Eller er den kommet, men Bjarke er bare ude
at sejle? ...

Håber at du vil delagtiggøre os i dine erfaringer med antennen,
Gert ...

Jeg ville forsøge at uploade et par billeder til Googles Picasaweb via
modemet fra Nordisk Mobil ... Men det var håbløst. Fik timeout et par
gange og opgav. Brugte i stedet NoPayNet, som er væsentligt
hurtigere ...

Er der nogen der ved om man kan gøre noget for at øge
uploadhastigheden med D-10 modem'et?

(Har stadig kun en enkelt kanal med TV2 og "masser af sne" via "Easy-
DVB-T" ... og ingen digitale kanaler ...).

mvh
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Hjemmehørende i Helsingør - pt.
ventende på fruen en times tid endnu i Fåborg Havn.
Jeg har ingen anelse om, hvordan man får positionen ind i
signaturen ... Nu bruger jeg Google Groups ...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 12-07-08 19:18

Spændende .... Jeg har ikke hørt noget endnu, men det er jo heller ikke
sikkert at sådan et par teenagere reagerer, hvis der kommer noget
derhjemme....

Du kan køre hurtigere upload, hvis du skifter til D35 som kører Super 3G.
D10 kører 'kun' 3G plus.

Teoretiske max-grænser:
3G Plus er 2,4 Mbit/s i download og 154 kbit/s i upload.
SUPER 3G er 3,1 Mbit/s i down-load og 1,8 Mbit/s i upload.

Hvad det giver ipraksis afhænger nok af mange ting, men jeg fornemmer at D35
ejere generelt er mere tilfredse med hastigheden end D10 ejere....

Nå... nu er det snart tid til den første sundowner ... Solen kan være længe
om at gå ned i min båd ....

--
Afsendt fra båden:

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 18:31

Ingen svar på min mail fra 'Jan T' men minsanten om ikke der lå en pakke til
mig med en fin (og tung) 450 MHz antenne og et kabel til D10 modem'et.
Afsendt fra NMT.SE dagen efter de modtog min sidste (ubsvarerede) mail.

Så hvis der er andre der skal bruge antenner, så skal man bare bestille på
web'en og være lidt påholdende med at få den leveret.

Jeg skal alligevel i masten inden jeg skal ud at sejle igen. På vej hjem i
det hårde vejr sprang der øjensynligt nogle nitter i mit antennebeslag, så
de sad og dinglede rundt deroppe de sidste 4-5 timers sejlads. Var det røget
i vandet var det 2 antenner, windex, Nargus antennen og mine
vindinstrumenter. Et plop til 6-7.000 kr. Godt jeg slap for det. Nu skal jeg
have det repareret "on the fly" en dag det IKKE blæser ....

Bjarke

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 17-07-08 19:24

Der er vist noget med dig og antenner

-Leon

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:487f81f2$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 19:50

Ja, der begynder at tegne sig en mønster ... <smile>.... heldigvis er jeg
typen der bare kæmper imod ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-07-08 21:27

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:487f9478$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Keep onn.
Øvelse gør mester (og lidt fattigere)

Mvh. "Thulfen"

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 14-07-08 16:54

Jeg vil gerne kommentere på tråden nu.
Jeg sidder med et mobilt bredbånd fra Telmore.
Det har fungeret med hastigheder på 3,6 Mb/s når det er bedst og
gammeldags 56 kb/s når det er værst.

Men der har ikke været steder uden dækning.
Heller ikke til søs.
Ruten har indtil videre været rundt om Sjælland, videre til Samsø.
Nettet har været der.

Chr. IV

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-07-08 19:02

Interessant. Hvad teknologi er det ? Har du prøvet i Odden havn. Hvis det
virker der virker det øjensynligt alle steder ...

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 17-07-08 12:39

On 15 Jul., 20:02, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> Heller ikke til søs.
> Ruten har indtil videre været rundt om Sjælland, videre til Samsø.

Jeg har ikke lige prøvet Odden da den havn ikke var med i
destinationerne i år.
Sidste gang vi var der havde vi en dum oplevelse med en tysker der med
vilje smed et tov i en anden mands skrue.

Men nettet lvirkede ude mellem Bolsaks og Falkse Bolsaks i 13 m/s uden
ekstern antenne.

Jeg overdriver med hastigheden i mit tidligere indlæg.
Den er, når den er bedst, på 1,2 Mb/s og når den er værst på 56 kb/s.

Teknikken er TDC's WCDMA net.

Chr. IV