Kæmpe yacht "M/Y SKAT" i Isefjord.
Fra : Ole Pagh

Dato : 03-06-08 17:25

Jeg så lørdag aften / søndag morgen en megastor yacht: "M/Y.SKAT"
opankret i Isefjord, lige syd for Rørvig.
Det er et gigantisk skib på 70 m længde og med egen helikopter. Mest
ligner det et krigsskib for det er helt gråmalet og med masser af
kommunikationsudstyr strittende fra masten.

Jeg er lidt nysgerrig på hvad dette skib egentlig foretager sig i
Isefjord og egentlig også hvorfor det hedder "SKAT". Er det
Skattevæsnet der har finansieret det, eller skal det bare forstås som
"min skat"? - så må der vist være en dansker indblandet i det ordspil.

Er der nogen der har nærmere om dette skib? Det har vist også besøgt
København / Langelinie for nogle år siden, sagde en kollega.

Skibet har en hjemmeside, der dog ikke oplyser meget:
http://www.myskat.com/

Nogle billeder fundet via Google:
http://www.vesseltracker.com/en/Gallery/Vessels/M.y.skat-1007287.html

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 03-06-08 17:55

Ole Pagh wrote:
> [...]
> København / Langelinie for nogle år siden, sagde en kollega.
>
> Skibet har en hjemmeside, der dog ikke oplyser meget:

Det er Charles Simonyi, ex-Microsoft top software-udvikler. Han blev nurset
af folkene på det daværende Regnecentralen i sin tidlige karriere, og
udviklede dér en forkærlighed for Danmark, som ikke har forladt ham.

Ejerskab og historie bag skibet er beskrevet hér:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skat_(yacht)

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-06-08 18:12

Henrik Stavnshøj frembragte:

> [...]
> udviklede dér en forkærlighed for Danmark, som ikke har forladt ham.
>
> Ejerskab og historie bag skibet er beskrevet hér:

Tak for det. Interessant læsning.

Ærgeligt at man i sin tid ikke helligede sig programmering og
computerteknologi noget mere og derfor nu må nøjes med en sejlbåd på
knap 8 meter.
- På den anden side - de max. 25 liter diesel der årligt bruges, vælter
ikke budgettet selv med de priser der er på brændstof nu om dage, og
båden kan sejles helt uden 16 stk. besætningsmedlemmer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : TOSB

Dato : 03-06-08 18:22

Ole Pagh wrote:
> [...]
> København / Langelinie for nogle år siden, sagde en kollega.
>
> Skibet har en hjemmeside, der dog ikke oplyser meget:

Efter bedste hukommelse, så arbejdede vedkommende sammen med Bill Gates, og
det er ham, der er faderen til regnearket.

Hans interesse for Danmark kommer ikke kun af Regnecentralen, men fordi han
mødte sit livs kærlighed i København. Selvom den romance endte, så tabte han
til gengæld sit hjerte til Danmark/København.
Har læst, at man ikke har sko på, når man er ombord.

Et enormt skib - heldigt for ham, at han har kassen, og ikke selv skal sørge
for afrensning af rurer og bundmale og alt det andet, der følger med

BT har skrevet nogle artikler om SKAT, men jeg kan ikke huske, hvad
bogstaverne står for.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv -
ELLER Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-06-08 18:40

TOSB:

> BT har skrevet nogle artikler om SKAT, men jeg kan ikke huske, hvad
> bogstaverne står for.

I Wiki's artikel (link fra Henrik) kan man bl.a. læse:

.... Simonyi once had a Danish girlfriend who called him "skat",
literally "treasure" (or "tax"), but a common term of endearment
similar to "honey" or "my pet"...

- så det passer jo meget godt med det du skriver om at han mødte sit
livs kærlighed i København.

Og hvis han har været med til at lægge fundamentet til verdens mest
udbredte regneark - Excel - så under jeg ham fint den 'bette yacht',
for ca 95 % af vores firmas arbejde og dokumentation består i kæmpe
applikationer bygget i Excel.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : TOSB

Dato : 03-06-08 19:18

Ole Pagh wrote:
Klip

> [...]
> udbredte regneark - Excel - så under jeg ham fint den 'bette yacht',
> for ca 95 % af vores firmas arbejde og dokumentation består i kæmpe

Prøv at Google på: Charles Simonyi

Faktisk ret interessant læsning om manden og hans gerninger. Ja - du har
ret - med den baggrund skal man ikke misunde ham og hans bette båd
Han må jo være mere end en ener a la Einstein på sit eget felt.

Mvh
Torben

Fra : Jens Jespersen

Dato : 04-06-08 07:31

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> København / Langelinie for nogle år siden, sagde en kollega.
>
> Skibet har en hjemmeside, der dog ikke oplyser meget:

Hej

Skat var også en tur forbi Horsens i forbindelse med Rolling Stones
koncerten i 2006 - fandt lidt info dengang :
http://www.superyachttimes.com/yachts/details/523/

Jens

Fra : Søren A Christensen

Dato : 04-06-08 19:08

Jens Jespersen wrote:
> [...]
>
> Skat var også en tur forbi Horsens i forbindelse med Rolling Stones
> koncerten i 2006 - fandt lidt info dengang :

Og google gvier også http://da.wikipedia.org/wiki/Skat_(yacht), bla.:

---- snip ----
Yachten ejes af Charles Simonyi, en tidligere softwareudvikler hos
Microsoft, hvor han bl.a. stod for udviklingen af Microsoft Excel og
Microsoft Word.

Charles Simonyi har nære forbindelser til Danmark, og havde, medens han
arbejdede for Regnecentralen i 1967, en kæreste der kaldte ham skat,
deraf navnet på luksusyachten.
---- snap ----

/SAC

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-06-08 21:15

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<[
> Er der nogen der har nærmere om dette skib? Det har vist også besøgt
> København / Langelinie for nogle år siden, sagde en kollega.

Skat er jævnligt på besøg i Danmark.

Den hedder som det er nævnt Skat fordi Charles Simonyi havde en kæreste i
Danmark som kaldte ham skat.

Historien om Charles Simonyi's tilknytning til Danmark er en fantastisk,
hjerteskærende historie som indeholder elementer af den høje menneskelige
pris som den kolde krig og jerntæppet gav folk.
Historien er beskrevet i bogen
Go To
Steve Lohr
ISBN 0-465-04225-2

Charles Simonyi er født i det dengang kommunistiske Ungarn (han er manden
bag "hungarian notation", som er en navngivnings konvention i programmer).
Hans far, Karoly, var fysiker og professor ved universitetet i Budapesst. En
af farens studenter var blevet chef for det Centrale Statistik Kontor, hvor
der stod en Ural computer. Som 15 årig fik Charles Simonyi adgang til at
skrive programmer til denne Ural computer, og han havde angiveligt talent
for den slag. Da Charles Simonyi var18 år var der en udstilling i Budapest,
hvor han fik kontakt til nogle ingeniører fra Regnecentralen, som han
udspurgte om deres computer. På baggrund af det lavede han et lille eksempel
på han evne til at skrive programmer. Nogle måneder senere var
Regnecentralens direktør Niels Ivar Bech i Budapest, og arrangerede et møde
med Simonyi. Inden mødet havde Simnonyi studeret Regncecentralen Gier
computer og programmer, hvilket førte til at han blev inviteret til at
arbejde et år i Danmark.
Det kommunistiske styre regnede med at når han havde sin familie i Ungarn,
ville han komme tilbage - familien blev en slag pant eller gidsel, så han
fik lov til at rejse. Selvom det ikke blev sagt, vidste både faren og
Charles Simonyi at han formodentlig ikke ville komme tilbage. Et år senere
opsøgte militæret moderen, og fik at vide at Charles formodentlig var et
sted mellem København og San Fransisco. Styret indløste panten, så faderen
blev fyret som professor!

Charles Simonyi kom til Danmark den 17. juli 1966 for at arbejde på
Regnecentralen. Han kom under Peter Naur's vinger. Peter Naur er een af
Danmarks (og verdens) aller største personligheder i computer historien, og
har bl.a. fået tildelt Turing Prisen (computer verdens svar på Nobel
Prisen), opfandt ordet datalogi og står bl.a. bag Backus-Naur notationen
http://en.wikipedia.org/wiki/Naur
Naur hjalp Charles Simonyi til USA, hvor han kom på Berkeley universitetet.
Tidligt i 70'erne kom Charles Simonyi til Xerox Palo Alto centeret, hvor der
i de år blev opfundet ting som musen, den grafiske brugerflade og
laser-printeren - der skete virkeligt noget i de år.
Her var han bl.a. med til at lave en grafisk tekst-behandlings program Bravo
3, med WYSIWYG og andre ting som er selvfølgeligheder i dag.
Senere fik han kontakt til Bill Gates på et tidspunkt hvor Microsoft havde
omkring 40 ansatte. Det førte til at Bravo viden blev overført til Word.
Dermed var Word forberedt for grafisk brugerflade, og kunne rykke fra
WordPerfect ved overgangen til grafiske brugerflader.
Han spillede også en væsentlig rolle for Excel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Simonyi

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Pagh

Dato : 05-06-08 06:03

Tak for en god opsummering af historierne.
Meget spændende læsning når man får gravet sig gennem de mange links og
underlinks som byder sig til på bl.a Wikipedia.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)