Vigepligtsdillema.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-06-08 09:35

I en havn, hvor indgående skal vige for udgående, er en sejlbåd på vej ind
og en motorbåd på vej ud. Hvem skal vige og hvorfor?
Det ER juridisk fluekepperi, og i praksis vil godt sømandsskab bevirke, at
der ikke opstår problemer.

Den var der ingen af jer, der hoppede på. Svaret er - som jeg har fået det
forklaret af en bekendt, som underviser i navigation på aftenskole:

En lokal regel står over en generel. Altså skal sejlbåden vige.

Hilsen Sverre.

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-06-08 21:13

Hej Sverre.

Dilemmaet er svært at få øje på. I Søvejsreglernes afdeling for nationale
regler så står der i § 8, at det skib, der er for indgående, skal vente. I
Havnelodsens afdeling for reglementer står følgende:

11. Ved et løb, der er så snævert, at to modgående skibe ikke uden fare kan
passere hinanden, skal det skib, der er for indgående, vente. Hvor særlige
forhold gør sig gældende, kan en anden regel være fastsat, jf. også § 13. Et
skib anses for indgående, når det skal have de grønne sømærker om styrbord.

Tanken er, at når et skib kommer ud, så er der plads til, at et nyt kan
komme ind. Afvigelser forekommer, hvis der uden for havnen for eksempel er
tosset strøm, gravede render m.m. Afvigelserne er nævnt i §8 og Havnelodsen.

Ivar Holm

Fra : TOSB

Dato : 03-06-08 21:37

Sverre Stokke wrote:
> [...]
> aftenskole:
>
> En lokal regel står over en generel. Altså skal sejlbåden vige.

Ikke at jeg har det gyldne svar.
I forbindelse med Nykøbing Sj. havn er reglen den, at indgående skibe skal
vente på udgående skibe.
Tager vi til Lynæs er reglen modsat: Ved passage af havnemundingen skal
udgående skibe vente for indgående skibe.

I min optik så har jeg det svært ved at forstå, at lokale bestemmelser skal
kunne ophæve de generelle.
Så mit udgangspunkt vil til enhver tid være, at motor viger for sejl uanset
hvad der er bestemt lokalt - det må være logik for perlehøns, at båden for
motor har større mulighed for manøvre end båden for sejl.

Hvad der så holder i retten i forbindelse med uheld, har jeg ingen anelse om

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv -
ELLER Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : claus b.p.

Dato : 03-06-08 23:13

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uanset hvad der er bestemt lokalt - det må være logik for perlehøns, at
> båden for motor har større mulighed for manøvre end båden for sejl.

Lyder ikke så rart at du ikke har lyst til át følge reglerne fordi du ikke
kan forstå dem?
Hvis fx. motorbåden er på vej ud gennem et havneindløb som er så smalt at
der ingen manøvremuligheder er, og måske ovenikøbet er kraftig tværgående
strøm, så er reglen jo fornuftig nok, - sejlbåden har formentlig et meget
større område at manøvrere på, ude på det åbne vand.
Det er utvivlsomt sjældent problemet er aktuelt, det er vel kun mindre
sejlbåde uden motor som ville gå i havn for sejl, hvis forholdene er sådan
at to både ikke kan passere hinanden i indløbet. Men når reglerne er lavet,
må det jo være fordi problemet kan opstå. Man må så håbe man ikke møder dig,
eller en af de mange sejlende som slet ikke kender reglerne, den dag det
bliver aktuelt...

Mvh. Claus

Fra : TOSB

Dato : 04-06-08 16:28

claus b.p. wrote:
Klip

> [...]
> så håbe man ikke møder dig, eller en af de mange sejlende som slet
> ikke kender reglerne, den dag det bliver aktuelt...

Din konklusion om min viden om det ene eller andet bygger vist ikke på noget
konstruktivt.
Som du måske bemærkede så angav jeg som eksempel 2 forskellige lokale
regler - alene af den grund burde du kunne læse indenad og vide, at jeg er i
stand til at slå op i havnelodsen og lign. steder for at orientere mig om
lokale regler, og at jeg dermed ikke er én, du behøver at frygte at møde

Dit eksempel om smalt indløb uden manøvreregler er selvfølgelig ikke med i
min optik og min mening om de anførte regler.

Mvh
Torben

Fra : claus b.p.

Dato : 04-06-08 21:54

Jeg forholdt mig bare til at du skrev sådan:

[...]

Betyder det ikke netop at du vil ignorere lokale regler, og kun følge de
generelle?
Reglerne lægger ikke op til fortolkning. De lokale regler går forud for de
generelle. Det svarer til at der er en generel regel om at man max må køre
80km/t på landevej, men visse steder er der lokalt sat skilte op med 60km/t.
Her er der da ingen tvivl om hvad der gælder. Om reglerne så er de rette for
det pågældende sted, kan man naturligvis sagtens diskutere.
Jeg er iøvrigt ikke enig med dig i at en motorbåd altid manøvrerer bedre end
en sejlbåd, så der holder din logik for perlehøns heller ikke. Prøv at bakke
med en enkeltmotor motorbåd på 30-40 fod gennem et smalt havneløb med
kraftig modstrøm, (altså mod stævnen) og se så hvor nemt det er at
manøvrere.

Men naturligvis kender jeg ikke dine kvalifikationer for godt sømandskab,
men du er jo nok ikke en af de der er farlige derude.

Mvh. Claus

Fra : TOSB

Dato : 04-06-08 17:00

Sverre Stokke wrote:
> [...]
> aftenskole:
>
> En lokal regel står over en generel. Altså skal sejlbåden vige.

Hej Sverre
Her er lidt mere

http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=223

I øvrigt mener jeg, at det er underligt, at feks. Asaa havn ikke er med på
oversigten samt nogle af havnene på Bornholm.

Og så er der jo lige det, at hvis modparten ikke overholder reglerne, så er
der et begreb, der hedder "godt sømandsskab"

Mvh
Torben

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 16-06-08 01:57

On 3 Jun., 10:35, "Sverre Stokke" <sve...@enterpol.dk> wrote:
> [...]
> forklaret af en bekendt, som underviser i navigation på aftenskole:
>
> En lokal regel står over en generel. Altså skal sejlbåden vige.

Det er jo fint så længe der er adgang til oplysninger om lokale
forhold gennem havnelodser og evt. kortmateriale.

Men hvad nu ved en tænkt situation hvor langkølet sejlbåd for læns
allerede har lagt sig i det smalle løb for indadgående og en motorbåd
efterfølgende runder havnemundingen ud i det snævre løb for
udadgående?

Da må det efter min bedste overbevisning og med godt sømandsskab i
tankerne være motorbåden der må afvente.
På det tidspunkt da sejlbåden valgte at anduve løbet var der ingen
tegn på udafgående trafik.