Benzinmåler
Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 07:39

Som jeg har skrevet lidt om før så jeg monteret en flowmåler på benzinen og
boret udluftningshullet i toppen af tanken lidt op så det er muligt at tanke
helt til kant (Skal man ikke gøre hvis man efterlader den i solen efter
tankning da benzin jo udvider sig noget fra de 7 grader i jordtanken til
20+)

Men nu har jeg kørt 200liter igennem og gjort status på nøjagtigheden i
forhold til benzinstanderne.
I snit har jeg tanket 28,6 liter (på min 26liter tank) på de 7 gange. Med
den justering jeg har holdt fast under forsøget måler min flowmåler i snit
1,7% for meget. Planen var så at justere den ned til worstcase. Men i
praksis er udsvinget mellem 0 og 3,5% for meget så jeg holder mig til
nuværende indstilling... Hellere tanke en halv liter for tidligt end
risikere at køre tør fordi displayet er for optimistisk på hvad der er
brugt....

Men udover usikkerheden på standerne - som jeg bort fra (Burde jo lave en
serie test fra samme stander) er flowmåleren heller ikke helt linear med
flowet. Desuden er der vel også en forskel mhs benzinens temperatur.

Inden jeg fik måleren på tankede jeg efter triptælleren og tankede da i snit
kun godt 20liter - Så jeg kører 40% længere på en tankfuld og spilder dermed
væsenligt mindre tid på at stå og tanke

http://majland.org/blog/?tag=benzinmaler

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Armand

Dato : 03-06-08 15:23

Anders Majland skrev:

> ...Inden jeg fik måleren på tankede jeg efter triptælleren og tankede da i
> snit kun godt 20liter - Så jeg kører 40% længere på en tankfuld og
> spilder dermed væsenligt mindre tid på at stå og tanke

Lige min tanke omkring emnet!
Eftersom at motorcykelfabrikanterne ville få samme "i praxis
mer-størrelse" ud af at montere en pålidelig flowmåler, kunne nogle af
modellerne med, designbetinget ganske små tanke nyde godt af den større
udnyttelsesgrad af den forekommende bensinmængde

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 15:57

> [...]
> modellerne med, designbetinget ganske små tanke nyde godt af den større
> udnyttelsesgrad af den forekommende bensinmængde

Har du fortalt aprilia om det midt i 90'erne ?

Det behøver ikke engang at være så avanceret - en simpel flyder og en
kontakt kan gøre det ... Min aprilia leonardo (på markedet i 1996) har både
en analog benzinmåler og en advarselslampe der tænder når der er et par
liter tilbage. Den har kun 9,5liter ialt - så når lyset tændtes var der
40-50km til at finde en tank ...

Men des større tank jo større usikkerhed på rækkevidden pga vindretning,
hastighed og "kørestil". Med frisk motorvej er jeg under 14km/l mens den på
landevej er over 20km/l - eller 180km i forskel i rækkevidde. Omtrent hvad
leonardoen kan køre på en tankfuld ...

Mhs advarselslampe så er der en italiener der har fået fremstillet en
benzinhane med indbygget "flyde" kontakt. Så istedet for løbe tør på main og
skifte til reserve får man en lampe der tænder. Meget rarere da man jo altid
køber tør midt i en overhaling eller på andre kritiske tidspunkter. Han har
solgt en del af dem på ebay, men jeg har ikke kunnet råbe ham op de sidste
måneder. Han laver nemlig også det samme til oliepinden ...

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-06-08 23:50

> [...]
> modellerne med, designbetinget ganske små tanke nyde godt af den større
> udnyttelsesgrad af den forekommende bensinmængde

Det er bare at købe en kørekomputer hvis man har indsprøjtning, f.eks
http://www.fuelplus.com/
M.v.h.Palle.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-08 07:57

> Det er bare at købe en kørekomputer hvis man har indsprøjtning, f.eks
> http://www.fuelplus.com/

Yep - det er jo sådan man gør i alle nye biler ... Men fuelplus løber med
forsendelse, told, moms og post dk gebyrer op i 2700kr så billigt er er det
ikke ... (Og slet ikke hvis man lige skal bygge om til sprøjt først