modrewrite ballade
Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-06-08 17:05

I erkendelse af at regulære og mod_rewrite og mig ikke er så pokkers gode
venner, håber jeg at kunne få lidt hjælp her..

Et site kører på en enkelt fil index.php , hvori der så inkluderes selve
indholdet , baseret på argumenter:

website.invalid/index.php?inkludeindhold=forside
website.invalid/index.php?inkludeindhold=kontakt
website.invalid/index.php?inkludeindhold=produkt

Alle url's er rewritet til eks. website.invalid/forside , for at få en
pænere url.
Alt dette kører ok, og er manuelt omskrevet i. htaccess, da det i nuværende
tilstand er 5 side

Nu vil jeg så have mulighed for at linke til en dynamisk side:
website.invalid/produkt/EnhedA
website.invalid/produkt/EnhedB

EnhedA osv er dynamisk genereret i en fil produkt.php , der som de andre
blivert inkluderet i index.php .
Spørgsmålet er så, hvordan jeg kan have en hvilken som helst url, med
følgende udseende:
website.invalid/produkt/enhedX, som bliver omdirrigeret til filen
website.invalid/index.php?inkludeinhold=produkt&produktet_er_EnhedX

website.invalid kan/skal udelukkes, således det bare er index.php..

Nogen forslag ?

Fra : Martin

Dato : 03-06-08 14:54

Sune Storgaard wrote:
> I erkendelse af at regulære og mod_rewrite og mig ikke er så pokkers gode
> venner, håber jeg at kunne få lidt hjælp her..

<http://www.workingwith.me.uk/articles/scripting/mod_rewrite>
Er nok den bedste guide jeg endnu har læst...

Bare lige så du har den :)

> [...]
>
> website.invalid/index.php?inkludeindhold=forside
> website.invalid/index.php?inkludeindhold=kontakt
> website.invalid/index.php?inkludeindhold=produkt

// Sider
RewriteRule ^([^/\.]+)/?$ index.php?inkludeindhold=$1

// Produkt/ID
RewriteRule ^produkt/([^/\.]+)/?$ index.php?inkludeindhold=produkt&id=$1

Noget ala sådan måske

Fra : Martin

Dato : 03-06-08 14:55

Martin wrote:
> [...]

Hov glemte lige...
Prøv at spørge i apache gruppen, det er jo ikke noget med PHP at gøre,
men med Apache webserveren at gøre :)

dk.edb.internet.software.apache

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-06-08 20:44

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> // Produkt/ID
> RewriteRule ^produkt/([^/\.]+)/?$ index.php?inkludeindhold=produkt&id=$1
>
> Noget ala sådan måske

Ja det kunne faktisk godt være lige det, om det er helt bulletproof ved jeg
ikke, men det er til det her formål også ligegyldigt.

Den umiddelbare ulempe er så at det ikke er helt lige til at hive et $id ud
af url'en når den hedder
produkt/3 , hvor det var lige til at hive den ud når den ud med $_GET før.

Problemet blev løst med en
$nyurl=explode("/", $_SERVER['REQUEST_URI']);hvor produkt så ligger i
$nyurl[2] -alt efter hvor langt den er henne i url'en...så nåede jeg også at
blive ontopic i php gruppen :)Tak for input og link

Fra : Martin

Dato : 04-06-08 00:54

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> af url'en når den hedder
> produkt/3 , hvor det var lige til at hive den ud når den ud med $_GET før.

Hvis du har produkt/3 i stien, så laver apache stien om til

index.php?inkludeindhold=produkt&id=3
også kan du skam stadig hente det med $_GET['id']

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-06-08 15:53

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> "Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det kunne faktisk godt være lige det, om det er helt bulletproof ved
> jeg ikke, men det er til det her formål også ligegyldigt.

Hov.. der sker der at "current dir" bliver sat til /produkt , således at
alle relative stier nu er forkerte.

Altså hvis man i index.php har et img src=grafik/a.jpg" Så bliver stien til
den produkt/grafik/a.jpg
Hvilket jo ikke er så smart.. Jeg forsøgte med ../index.php i rewriterule,
men det ser ud til ikke at være understøttet.. hvad gør man så ? -udover at
ændre alle relative stier

Fra : Martin

Dato : 04-06-08 17:06

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> men det ser ud til ikke at være understøttet.. hvad gør man så ? -udover at

Pssst... apache gruppen er åben :)