Parkering i København - hvad er reglern
Fra : Pete B. Juul

Dato : 02-06-08 11:06

Hej folks,

Jeg kom ned til min MC i dag, og en rar blåfrakkke havde sat et girokort
på styret. Det viser sig, at fordi kommunen nu har tegnet striber (båse
af længde omkring 100 meter), må jeg ikke længere have min MC stående
nedenfor opgangen.

"Fint," tænkte jeg, "så må den op på fortovet igen."

Men så læste jeg på reglerne, og det er så også blevet fyfy.

Er der nogen, der kan give et kort referat af reglerne som de er nu med
særlig fokus på, hvor pokker jeg MÅ parkere min MC. Jeg har alligevel
lidt over en km. op til Gunnar Nu Hansens Plads, og har ikke den store
lyst til at skulle vandre den tur i fuldt udstyr, hver gang jeg skal på
arbejde i sommerhalvåret.

møf,
Peter.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-08 11:25

> [...]
> på styret. Det viser sig, at fordi kommunen nu har tegnet striber (båse af
> længde omkring 100 meter), må jeg ikke længere have min MC stående

Du har fået en bøde for at parkere din mc på et areal forbeholdt biler ?
Hvad er ordlyden på bøden ?

http://www.parkering.dk/p-service/motorcykler/

> Er der nogen, der kan give et kort referat af reglerne som de er nu med
> særlig fokus på, hvor pokker jeg MÅ parkere min MC.

Skal man følge reglerne må man nærmest ikke parkere i storkøbenhavn ... Men
de ser igennem fingre med at man parkerer på fortovet hvis man ikke er til
gene... Problemet er retssikkerheden eller manglen på samme. Parkering
København henviser en til at parkere ulovligt - skulle en af deres
medarbejdere så være i dårligt humør og give en bøde er det bare ærgeligt
.... (De 144 p-pladser forslå jo også som en skrædder et vist sted ...)

/A - fortovsparkeret i kbh siden 1998 - uden p-bøder (En ford ka må dog ikke
stille af vejen på et fortov - den fyldte ellers ikke ret meget ... )

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-06-08 12:17

Anders Majland skrev:

> Du har fået en bøde for at parkere din mc på et areal forbeholdt biler ?
> Hvad er ordlyden på bøden ?

Overtrædelse:
12 SOLOMC PÅ BILPLADS
12a. Motorvognsplads
12. Motorvognsplads. Din tohjulede
motorcykel er henstillet på en
motorvognsplads. Standsning og
parkering af tohjulede motorcykler
er forbud på sådanne pladser. jf. §
2, stk. 1, i bekendtgørelse om
standsning og parkering i
Københavns Kommune af 27. maj
2005, der trådte i kraft 1. juni 2005
FÆL §121, stk. 1, nr. 7

> Skal man følge reglerne må man nærmest ikke parkere i storkøbenhavn ...

Næh. Det er ret fantastisk. Den gode trafikborgmester har så pissetravlt
med at snakke miljø, men når det kommer til miljørigtig persontransport
sker der ikke rigtig noget...

> /A - fortovsparkeret i kbh siden 1998 - uden p-bøder (En ford ka må dog
> ikke stille af vejen på et fortov - den fyldte ellers ikke ret meget ... )

Jeg har skam også holdt der i tre år - og det sidste år har der så været
striber (ikke deciderede båse), uden at det har voldt problemer.

Men hey, P-vagter har vel også kvoter, der skal opfyldes.

/peter

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 02-06-08 16:37

On Mon, 02 Jun 2008 13:17:17 +0200, "Peter B. Juul" <usenet@juul.dk>
wrote:

>Næh. Det er ret fantastisk. Den gode trafikborgmester har så pissetravlt
>med at snakke miljø, men når det kommer til miljørigtig persontransport
>sker der ikke rigtig noget...

Jo da.
Masser af cykelstier i stedet for parkeringspladser

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 02-06-08 16:36

On Mon, 02 Jun 2008 12:05:37 +0200, "Pete B. Juul" <usenet@juul.dk>
wrote:

> Det viser sig, at fordi kommunen nu har tegnet striber (båse
>af længde omkring 100 meter), må jeg ikke længere have min MC stående
>nedenfor opgangen.

Ja, mc'er må ikke parkere i båse (og hvis de parkerer i vejsiden uden
for båse skal de reelt parkeres parallelt med fortovet).

>"Fint," tænkte jeg, "så må den op på fortovet igen."
>
>Men så læste jeg på reglerne, og det er så også blevet fyfy.

Ja, men de gør ikke noget ved det, så længe der er god plads.
En tommelfingerregel er at hvis en tvillingebarnevogn kan komme forbi
sker der nok ikk enoget - selvom det reelt er ulovligt.

Det har det for øvrigt været al den tid du har haft mc, men Parkering
KBH havde tidligere ovennævnte egenfortolkning skrevet på hjemmesiden.
Det har de fjernet

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-08 19:21

> Ja, men de gør ikke noget ved det, så længe der er god plads.
> En tommelfingerregel er at hvis en tvillingebarnevogn kan komme forbi
> sker der nok ikk enoget - selvom det reelt er ulovligt.

Nej det var i gamle dage .. hvis man var i tvivl var det jo bare at finde
nærmeste babyudstyrsbiks og måle en af slagsen ... Efte balladen for et par
år siden så jeg en formulering i retning af at såfremt mc'en ikke var til
gene så ignorerede de den ... Hmm der er vist en i familien et stykke ude
der er p-vagt. Måske jeg kunne udfritte hende om hvad der er praksis at
udstede bøder for ...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-06-08 22:04

> [...]
> ude der er p-vagt. Måske jeg kunne udfritte hende om hvad der er praksis
Nu er det godt nok snart 5 år siden jeg fik en bøde for at holde på
fortovet.
Det var i Trommesalen, Kbh - fortovet er vel omkring 6 meter bredt der -
helt oppe ved hjørnet af Gl. Kongevej.
Men se nu havde jeg holdt der hver dag i 4-5 måneder uden problemer - helt
ude ved fortovskanten.
Og der er jo parkering forbudt - der er jo indkørsel til Nordea's kælder
der.
Jeg Gurglede lidt på det med med (var det ikke) Søren Pind, der i sin tid
som trafik-borgmester kom frem med den der med tvillinge-barnevognen og
skrev så til P-Service (fanden har fundet på det navn til dem ??) og rev dem
det i næsen.
De frafaldt bødekravet uden kommentarer .

Noget helt andet er (og det gælder også hvis du er i bil): diskuter aldrig
med en P-vagt, der er ved at skrive dig.
Du kan skælde ham huden fuld - og betale bøden. Du får luft og han får
penge......
I stedet skal du bare køre - inden han sætter bøden på din bil/mc. Så sender
de den til dig med posten - den returnerer du bare med et pænt brev om at
den bøde har du ikke modtaget (på dit køretøj). Efter et stykke tid kommer
der så et svar-brev; "Grundet bla-bla-bla frafalder vi kravet denne gang".
Baggrunden er at der faktisk er en (landsrets ?) dom for at bøden skal
afleveres på køretøjet - på "ugerningsstedet" - ellers er den ikke gyldig.
Og selv P-service jo nok udemærket ved det (De fik jo omtalte dom) så prøver
de alligevel at sende dig bøden; "Går den - så går den".
Det er jo rigtigt god service fra det offentlige - måske en sag fo Claus
Bonddam

Efter jeg læste om den dom er jeg faktisk sluppet for 3 p-bøder på den måde

Åh - så var der da forresten en gang, hvor jeg godt nok havde parkeret mc'en
ulovligt (stopforbud) for at løbe ind i en butik.
Da jeg kom ud stod der en "servicemedarbejder (lyder lidt som en
flaskedreng...) lidt fra mc'en - og han havde anbragt en hilsen under
stroppen på sadlen.
Jeg kørte afsted og sørgede for at bøden flagrede af da jeg passerede ham -
og ganske rigtigt: kort tid efter kom den med posten.
Jeg prøvede jo at bruge ovennævnte dom, men de vidste jo godt at de havde
afleveret den korrekt. Men de kom til at skrive noget i stil med: "....har
de parkeret deres BIL med reg.nr XX 55666 ud for....". Så jeg skyndte mig jo
at skrive til dem at jeg ikke ejede en BIL med det reg.nr.
Svaret kom jo at de undskyldte fejlen - men at det jo blot var en fejl og at
de fastholdt kravet.
Nu ssyntes jeg jo at jeg ligesågodt ku' prøve at køre linen lidt længere -
det ville jo ikke koste ekstra Skrev så til dem at jeg var meget
forvirret over deres skrivelse og nu gerne ville vide om de var helt sikre
på omstændighederne - og sandelig om ikke de frafaldt kravet

Så hvis i syntes der kan være bare lidt tvivl - så skriv. Et frimærke kan
somme tider tjene dig over 500 kr igen - og P-service kan vel godt tåle at
"nogle få" skriver til dem en gang i mellem - de savner jo ikke just
indtægter !

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-08 06:26

Jesper Hedegaard wrote:

> Efter jeg læste om den dom er jeg faktisk sluppet for 3 p-bøder på den måde

Well, måske kunne du spare dem allesammen og samtidig undgå at stå i
vejen hvis du ændrer taktik. Den med at holde reglerne - i hvert fald
når der er risiko for bøder, eller at være til gene - virker for mig.

--
vh
Torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-06-08 20:54

> [...]
> hvis du ændrer taktik. Den med at holde reglerne - i hvert fald når der er
> risiko for bøder, eller at være til gene - virker for mig.

De 3 var ikke for at holde på fortovet - det var i bil.
Og hver gang for at overskride tidsbegrænsning - ikke for direkte ulovlige
parkeringer.
Her i Kbh får du ellers nok lidt svært ved at finde ret mange bilister, der
har fået under 10 p-bøder - på 30 år !
Her i vor egen lille gade holder jeg jævnligt ½-1 time for at kunne parkere
lovligt.
Hvorfor jeg ikke bare kører om i nabogaden ? Der er heller ikke plads -
prøver hver gang.

Og den eneste bøde, jeg har fået på mc for at holde på fortov var som sagt
på et over 6 meter bredt fortov - der holdt jeg kun i vejen for den gode
P-service medarbejder

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-08 21:42

Jesper Hedegaard wrote:

> De 3 var ikke for at holde på fortovet - det var i bil.
> Og hver gang for at overskride tidsbegrænsning - ikke for direkte ulovlige
> parkeringer.

OK - alt forladt. Rene dummebøder altså

> [...]
> lovligt.
> Hvorfor jeg ikke bare kører om i nabogaden ? Der er heller ikke plads -

Surt.

> Og den eneste bøde, jeg har fået på mc for at holde på fortov var som sagt
> på et over 6 meter bredt fortov - der holdt jeg kun i vejen for den gode
> P-service medarbejder

Tjah - der er vel også en del udskiftning i _det_ fag.. og "reglerne" er
ikke så nemme at gennemskue.

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-06-08 16:18

On Mon, 2 Jun 2008 20:20:41 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Nej det var i gamle dage .. hvis man var i tvivl var det jo bare at finde
>nærmeste babyudstyrsbiks og måle en af slagsen ...

Øhh... Nu er det min tommelfingerregel, og den er skam stadig
gældende. Jeg vurderer at jeg ikke er til ulempe hvis en
> [...]

>gene så ignorerede de den ... Hmm der er vist en i familien et stykke ude
>der er p-vagt. Måske jeg kunne udfritte hende om hvad der er praksis at

Det er korrekt at Parkering København havde deres praksis offentligt
tilgængeligt på nettet før i tiden.

Der stod:

"Parkering Københavns praksis er således at pålægge motorcykler
afgifter for parkering på fortove, med mindre parkeringen ikke
hindrer tilgængeligheden for fodgængeres passage og den øvrige
færdsel."

http://web.archive.org/web/20051231110028/http://www.parkering.dk/p-service/motorcykler/
Nu skilter man ikke længere med praksis
(http://www.parkering.dk/p-service/motorcykler/), men det er ikke mit