Foragt eller respekt ?
Fra : Bufas

Dato : 01-06-08 23:35

Hey !

Hvordan har DU og din hund det med "andre programmer" end det du selv træner
?

Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer

Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

/Bufas

--
www.appenzeller.dk Abora vom Höfli
www.razco.dk Røbi von Razco

Fra : Anette

Dato : 01-06-08 23:49

Bufas wrote:
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative
> holdninger/erfaringer

Jeg er i tvivl om hvad du mener med "andre programmer"?

Jeg træner almindelig lydighed med min hanhund og med min hvalp.
Lydighed på eliteniveau med min ene tæve og agility med min anden tæve.
Ikke fordi v skal "bruge " det til konkurrencer eller lign - men fordi det
er det hundene og jeg synes er sjovest lige nu.

Jeg leder efter et sted at træne hyrdetræning med dem alle fire
- det er åbenbart svært at finde nogen der træner andre hyrdehunderacer end
border collie.

Markprøver og andet jagtrelateret siger mig ikke noget - hverken for eller
imod.
Det hænger nok sammen med mit valg af racer, men for de relevante racer er
det sikkert super træning.
De få gange jeg har overværet marktræning har jeg været imponeret over
hundens glæde ved at arbejde
og i min verden må det jo være det vigtigste at hunden får brugt de
instinkter den er avlet til?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-06-08 00:59

"Bufas" <bufas@MØHhund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer

> Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

Nu skriver du det jo næsten som om at man SKAL gå til et eller andet
træning med hunden

Vores går ikk til en skid.. Dog har han da lært at løbe med vogn o.l.
efter sig og dreje på komando, Udover det har vi en fritidsfornøjelse med
at snuse mindre dyr op så som mus rotter pindsvin hare osv. i den str....
Bemærk lige at han opsnuser det/finder det, Han jager det ikke medmindre han
får lov(Meget sjældent)

Så kan han de "normale" sit dæk kom slut og nej.. Ikke noget vi specielt
træner.. Bruges jo jævnligt

Vi har dog ikke haft ham fra hvalp.. Han var 5 da vi fik ham og ikke
opdraget

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-06-08 23:21

On 2 Jun., 00:35, "Bufas" <bufas@MØHhund.dk> wrote:
> [...]
> ?
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer

Her i foråret har jeg trænet hos AOF Sønderborg. Det var på et
begynderhold, og hundene fik lært det som der er brug for i de det
daglige.
Der følger fortsætterhold og det overvejer jeg kraftigt at deltage i,
men det kommer nok til at stå eller falde med tidspunkterne som vil
blive ændret i forhold til denne sæson.
Birgitte Laritzens træningsprogram er noget alle hunde kan deltage i,
og træningen bygger på massevis af godbidder. Programmet er rummeligt
nok til at der kan tages lidt hensyn til enkelte hundes særlige behov,
og skulle det knibe helt er der et problemhundehold.
Jeg har tidligere trænet hos DKK og DcH men fælles for begge var at
det var mit indtryk at man lærte det som foreningerne havde brug for
at man lærte, og nix weiter. Hos DKK blev et spørgsmål om et
adfærdsproblem afvist med at "Det skal du jo ikke til prøve i" og hos
DcH gik det ud på at lære stunts så man kunne slå afdelingen i Åbenrå
ved næste stævne. Dem opsøger jeg ikke igen.

Hilsen Kim

Fra : JB

Dato : 02-06-08 08:02

> [...]
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer
>

> Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

Jeg har tidl. trænet i DCH, BHP, PH og DKK lydighed. Jeg har gået til prøver
og konkurrencer. Nu træner jeg i DCH med min collie, og planen er at gå til
konkurrence efter sommerferien.
Grunden til at jeg træner i DCH nu er, at det er den nærmeste træningsplads.
Men jeg er meget glad for at gå der. Jeg har stor respekt for andre
programmer, og der er ikke noget flottere end at se en veltrænet hund
arbejde.
Jagthundetræning kender jeg ikke noget til, og agility siger mig ikke noget.
Men igen jeg har respekt for alt seriøst hundearbejde.
Heldigvis er der noget for enhver smag.

Hilsen
Jytte

Fra : Hm

Dato : 02-06-08 17:20

Hende jeg har nu træner kun til sofa hund
mine to tidligere schæfere- mor og søn - trænede jeg begge samtidig i både
Bhp i schæferhundeklubben og PH i politihundeforeningen, det gik fint, men
man må vælge hvor man vil miste point i apporten, i Bhp skal hunden aflev.
foran og i Ph gå direkte på plads, omkring vendingerne skulle man bare selv
huske at lave rigtig, det er lige det jeg kan huske, det er snart nogle år
siden.
Hanne/ som godt kan lide at træne lydighed

Fra : Winther

Dato : 03-06-08 08:19

Hm wrote:

> [...]
> selv huske at lave rigtig, det er lige det jeg kan huske, det
> er snart nogle år siden. Hanne/ som godt kan lide at træne lydighed

Nu er PH lavet om så der godt må afleveres foran. Så har de lavet en
halvlummer regel om at man inden øvelse 11 skal fortælle om hunden slipper
selv ved de to bid. Slipper den selv skal det ske straks figuranten går i
passiv, og siger man slip trækker det. Tåbelig at man ikke har det første
slip gratis som i BHP/IPO. Det er bestemt ikke alt der er lige gennemtænkt.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : qfha

Dato : 05-06-08 03:33

> [...]
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer
>
> Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

Som udgangspunkt vil jeg sige, at jeg synes det er vigtigt at arbejde
med sin hund på den ene eller den anden måde for stimulere hunden og
styrke kontakten mellem hund og fører. Uanset træningens art.

Men de fleste hunde er avlet til en funktion, og den pågældende adfærd
har hunden det bedst med at få bearbejdet. Selv er jeg jæger og har
jagthund, som bliver trænet til jagt. Dog starter jeg altid træningen
af en hvalp på DKK hvalpehold for at få den socialiceret så bredt som
muligt. Jeg har tidligere trænet lydighed hos DKK med jagthund, men
hunden var ved at kede sig ihjel. Det blev en helt anden hund, da der
kom boller på suppen.
Der er visse ting i træningen som ikke er godt for en anden
træningsform, her kan eksempelvis nævnes at træklege ikke er forenelig
med apporteringstræning, man ødelægger evnen til at aflevere til hånd.
mvh
qfha

Fra : Hm

Dato : 05-06-08 11:20

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
træningsform, her kan eksempelvis nævnes at træklege ikke er forenelig
med apporteringstræning, man ødelægger evnen til at aflevere til hånd.

Her er vi så ikke helt enige, min aflev. suverent hver gang.

Så mon ikke der er forskel på hvordan man laver sin træning og hvilke race
man har.

Hanne med schæfertæve

Fra : C.H

Dato : 06-06-08 12:55

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Her er vi så ikke helt enige, min aflev. suverent hver gang.
>
> Så mon ikke der er forskel på hvordan man laver sin træning og hvilke race

Enig Hanne - heller ikke her oplever vi nogen modsætning imellem bytteleg og
apportering.
Alle hunde, der træner IPO/BHP, PH gør det...

Connie - med schæferdreng

Fra : Søren LH

Dato : 06-06-08 22:01

"Bufas" <bufas@MØHhund.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer
>

> Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

Hej Bufas,

Jeg har da respekt overfor de andre programmer, som jeg kender lidt
til. Når man selv træner BHP er det jo ellers fristende f.ex. at synes at LP
må være let, det er jo alene lydighed, eller PH må være let, der er jo ikke
så store krav til præcision (for lige at nævne nogle floskler). Men lige
meget hvad man træner, er det jo dem der lægger mest arbejde i det, som får
de bedste resultater, så uden stort arbejde kommer man ikke til tops.

Omvendt kan man også synes at det må være svært, når der er noget i andre
programmer man ikke selv dyrker så meget. F.ex. den store præcision, der
kræves i LP, og den store grad af selvstændig løsning af opgaver der kræves
i PH. Så derved har jeg respekt for andre programmer.

Så kan man jo også nogle gange få den tanke, at dem der træner bare med
godbidder, det må da være kedsommeligt, i forhold til at træne med
byttedrift. Og når jeg selv har gjort det forsøgsvis, har jeg virkelig også
syntes det lidt halvkedeligt. Og dem der træner med konstante korrektioner
af hunden, det må da være en frustrende måde at træne hund på. Men det ser
sikkert anderledes ud fra deres synsvinkel. Eller også ved de ikke hvad de
gør glip af .

På visse punkter forliges programmerne ikke så godt. F.ex. sitter min hund
sig bagud, og det er en ulempe, for derved får jeg aldrig en rigtig tæt
apport eller indkald. Og det kom jeg til at lære den som hvalp fordi jeg
lige havde trænet LP, hvor det jo er en fordel. En eller anden dag går jeg
nok igang med at lave det om, men indtil videre har jeg ikke haft tid.

Men det med at indkald og apport slutter foran i det ene program og ved
siden af HF i et andet, det må man kunne lære hunden ved et eller andet
"hemmeligt" tegn. F.ex. håndfladerne fremad når den skal sitte foran, og på
en anden måde når den skal sitte i GS.

Men hvordan oplever du det selv?

Mvh
Søren

Fra : Carina Graversen

Dato : 13-06-08 23:36

> [...]
> siden af HF i et andet, det må man kunne lære hunden ved et eller andet
> "hemmeligt" tegn. F.ex. håndfladerne fremad når den skal sitte foran, og

Da jeg havde min gamle labX for snart rigtig mange år siden, og dyrkede både
DcH og DKK med ham, lærte han følgende:

DcH - når han var på vej ind med apporten tog jeg øjenkontakt med ham, og
blev ved med at holde øjenkontakten med ham indtil han sad foran.

DKK - når han var på vej ind med apporten kiggede jeg over ham, så han ikke
kunne få øjenkontakt med mig, og derfor gik han direkte på plads.

Det virkede stort set hver gang .
- Med Tikki valgte jeg dengang vi dyrkede både redningshund og PH at hun
skulle aflevere foran hver gang. Det kostede så point i PH, men da
ambitionerne med hende lå i DM og VM for redningshunde, ville jeg ikke
risikere at miste point her.

/Carina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-06-08 23:30

"Bufas" <bufas@MØHhund.dk> wrote in message
> [...]
>
> Her vil jeg meget gerne høre positive og negative holdninger/erfaringer
>

> Træner du evt. selv flere programmer ? Og hvordan ? Kan de forliges ?

Hej

Jeg træner selv lidt af hvert... og selvfølgelig er der ting, man skal være
obs på!

Kimmi trænes i LP (går klasse 3 lydighed med hende), agility på hyggeplan og
hos beredskabet. Derudover går jeg en del spor med hende og overvejer
nordisk program...

Det forenes ganske fint! Og derudover har jeg det rigtig fint med alle andre
programmer - har bare ikke mere tid

-Trine (og dog.... udstilling kommer nok aldrig til at sige mig noget - men
det er nok kun fordi jeg har "grimme" hunde )

Fra : Bufas

Dato : 30-06-08 13:02

Hey !

Sorry, men har været meget fortravlet gennem den sidste tid (altså med det
arbejde (det tager for meget af ens fritid ! og ellers med hund, hund og
hund...))

Min egen personlige mening er at man har "rigtig godt af" se/træne andre
programmer end sit eget.

Hvad man så foretrækker, er jo en helt personlig sag...

Jeg mener selv, at jeg træner "hund" og så der hvor der jeg lærer noget nyt
/ det går godt, der bliver jeg "hængende"...

Jeg har bestemt respekt for hvad andre hundeejere laver med deres hunde, men
ville ønske flere var aktive med deres hunde / vidste hvilken hunderace de
er ejere af (jeg lærer stadig af "min" race...)

Mange hilsner

Bufas
-som vist har prøvet lidt af hvert, men ikke alt

--
www.bufas.dk Links til alle vores sider