Kan man overse en løbetid?
Fra : Søren LH

Dato : 31-05-08 21:36

Nu er Vizla 1½ måned over sin løbetid. Kan jeg have overset det? Der var
godt nok en enkelt dag der var nogle blodpletter i entre og køkkenet omkring
det tidspunkt hvor løbetiden skulle være startet. Men så kom der ikke mere,
og jeg har heller ikke lagt mærke til at hun har været hævet forneden.

Er der andre der har prøvet at overse at deres tævehund har haft løbetid,
eller er det bare mig der går med skyklapper, eller kan en hund springe en
løbetid over?

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 31-05-08 22:23

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller er det bare mig der går med skyklapper, eller kan en hund springe en

Hej Søren.

Man kan godt overse en løbetid. Nogen tæver bløder ikke ret meget eller slet
ikke. Men hvis ikke tæven har været i nærheden af en hanhund, betyder det jo
ikke så meget.

hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 01-06-08 05:22

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> slet
> ikke. Men hvis ikke tæven har været i nærheden af en hanhund, betyder det

Hej Jytte,

Det betyder ikke andet end at det er positivt at jeg slipper for perioden
med blodpletter. For tidligere har der da været en periode på ca. 10 dage,
hvor hun har dryppet. Kan det være det bliver mindre med alderen, eller er
det bare nogle gange mindre end andre gange?

Mvh
Søren

Fra : Lene Nielsen

Dato : 01-06-08 00:45

On 31 Maj, 22:36, Søren LH <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> [...]
> eller er det bare mig der går med skyklapper, eller kan en hund springe en

Nu ved jeg ikke hvor gammel Vizla er, og om hun er inde i en ellers
konstant rytme med sin løbetider. Men uden lige frem at ville være
pessimist og sprede skræk og rædsel, er jeg ikke ret glad for at se en
markant ændring af løbetiden i forhold til en tæves norm. Jeg har haft
to tæver, der pludselig blødte meget mindre til næsten ingen ting i en
løbetid, og en anden, der nærmest havde styrtblødning, og alle har
været optakt til livmoderbetændelse. Jeg har muligvis bare været
uheldig, men jeg ville holde et ekstra øje med tæven i de kommende
måneder, livmoderbetændelse optræder ofte i de første måneder efter en
løbetid.

VH Lene

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-06-08 08:25

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

uheldig, men jeg ville holde et ekstra øje med tæven i de kommende
måneder, livmoderbetændelse optræder ofte i de første måneder efter en

Jeg er enig med Lene, det var også min første tanke. Et meget iøjnefaldende
symptom på livmoderbetændelse (som kan udvikle sig til en meget alvorlig
sygdom, der kræver akut indgriben) er, at tæven begynder at drikke
umådeholdent med vand og står over vandskålen ustandselig.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Søren LH

Dato : 01-06-08 08:35

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

uheldig, men jeg ville holde et ekstra øje med tæven i de kommende
måneder, livmoderbetændelse optræder ofte i de første måneder efter en

-------------------

OK, så tror jeg da lige jeg vender det med dyrlægen på mandag. Hun er 3 år
og hendes løbetider til nu har ellers været meget ensartede.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 01-06-08 09:03

> [...]
>
> OK, så tror jeg da lige jeg vender det med dyrlægen på mandag. Hun er 3 år
> og hendes løbetider til nu har ellers været meget ensartede.

Man kan godt overse en løbetid. Min erfaring med tæver er, at de bløder
mindre med alderen. Jeg har da haft en del, da jeg har været opdrætter.
Men der sker jo ikke noget ved at gå til dyrlægen. Livmoderbetændelse kan
komme som lyn fra en klar himmel.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-06-08 10:36

> [...]
> eller er det bare mig der går med skyklapper, eller kan en hund springe en

Hej Søren

Tja, det kan åbenbart sagtens lade sig gøre.... I hvert fald for os

Vi så den svage indledning, sådan lige til tiden, men så heller ikke mere.
Så gik den i sig selv igen....

Men det har jo nok ikke været helt så meget indledning som antaget, og
hendes løbetid må jo så have snydt lidt, og være kommet lidt før tid.... For
siden er hun vokset betænkeligt... Så jeg er temmeligt sikker på, at der
snart sker en familie forøgelse...... ( Igen ) ... Det mærkelige er, at
vi intet bemærkede, heller ikke på vores hanhund... Han plejer ellers at
være en ren plage, gennem den sidste del af løbetiden.... Men at han har
været der, er der vist ingen tvivl om

M.V.H....Benny..