Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign CS3 - stroke på kasse ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-08 11:43

I InDesign CS3 har jeg lavet en object style, som giver en stroke på
kasser/billedrammer og det fungerer fint - lige indtil jeg begynder at
skalere kassen, så skalerer stroken med op og ned i størrelse. Den skal
beholde den størrelse, som jeg har angivet, men det gør den ikke

Er der nogen måde, hvor jeg kan "resette" sådan en kasse - sådan at når de
nu har forskellige tykkelse stroke, og er skaleret op og ned så de passer i
layoutet, så kan jeg "nulstille" dem, så de får den samme størrelse alle
sammen?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-08 11:57

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> jeg begynder at skalere kassen, så skalerer stroken med op og
> ned i størrelse. Den skal beholde den størrelse, som jeg har

I sidemenuen til Transform-paletten eller i kontrolbjælken, kan du
slå 'Adjust Stroke Weight When Scaling' fra.

> [...]
> at når de nu har forskellige tykkelse stroke, og er skaleret op
> og ned så de passer i layoutet, så kan jeg "nulstille" dem, så

Hvad med at markere alle og derefter vælge den ønskede stregtykkelse?

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-08 12:20

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> I sidemenuen til Transform-paletten eller i kontrolbjælken, kan du
> slå 'Adjust Stroke Weight When Scaling' fra.

Den kendte jeg ikke - takker

> Hvad med at markere alle og derefter vælge den ønskede stregtykkelse?

Jo, men så forsvinder det smarte i object styles. Desuden så virker det
heller ikke - når jeg markere f.eks. 10 objekter på en side, og så vælger
samme tykkelse manuelt i stroke, så er de stadig forskellig. Det ser ud til
at den husker skaleringen fra tidligere, og det er den jeg gerne vil
nulstille.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-08 13:05

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Jo, men så forsvinder det smarte i object styles.

Det er der noget om. Her kunne det være smart, hvis et oprettet
Object Style helt automagisk fik tildelt 'Adjust Stroke Weight
When Scaling' = 0, hvis den funktion var koblet fra, inden man
oprettede ens Object Style, men jeg har ikke efterprøvet, om det
er tilfældet.

Det tyder ikke på, at man kan vælge at slå 'Adjust Stroke Weight
When Scaling' til eller fra inde under de forskellige menupunkter
i et Object Style

> Desuden så virker det heller ikke - når jeg markere f.eks. 10
> objekter på en side, og så vælger samme tykkelse manuelt i
> stroke, så er de stadig forskellig.

Både hvis du gør det i Stroke-paletten og inde i din Object Style?

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-08 12:47

> [...]
> i et Object Style

> Både hvis du gør det i Stroke-paletten og inde i din Object Style?

Ja - det har ingen effekt, den beholder sin "skalering-setting"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-08 08:52

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Ja - det har ingen effekt, den beholder sin "skalering-setting"

Okay. Hvad så hvis du klikker på dit objektformat med Alt-tasten
trykket ned? (Alt + klik er genvejen til at markere objektformatet
i paletten og vælge 'Clear Overrides' i sidemenuen).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-08 09:09

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvad så hvis du klikker på dit objektformat med Alt-tasten
> trykket ned?

Altså, med objekterne valgt i dokumentet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 04-06-08 15:43

> Altså, med objekterne valgt i dokumentet.

Det giver heller ikke nogen effekt

Det ser ud til der snart kun er én vej

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-06-08 07:10

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Det giver heller ikke nogen effekt

Det undrer mig, for hvis du har sat en bestemt tykkelse streg i et
objektformat, og du derefter skalerer objektet med 'Adjust Stroke
Weight When Scaling' slået til, hvilket den jo er som standard,
så burde du få et plustegn ud for objektformatet i paletten, fordi
nu afviger stregen fra indstillingerne i dit objektformat. Sådan
virker det her i InDesign CS3 i hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-06-08 17:36

> [...]
> nu afviger stregen fra indstillingerne i dit objektformat. Sådan
> virker det her i InDesign CS3 i hvert tilfælde.

Når jeg klikke på den, så forsvinder det lille plustegn godtnok, men
tykkelsen på stroke ændrer síg ikke ... det gør deadline heller ikke, så det
er nok tiden til at gå i gang med den langsommelige metode