Re: Regler for speedbåd-fra strand.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-05-08 19:45

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> writes:
>Hej Sverre
>Politivedtægten sagde stort det samme, som det nu er anført i
>ordensbekendtgørelsen. Altså ikke noget konkret i forbindelse med feks.
>speedbådssejlads og andet.
Sådan har jeg da også forstået det. Og alt i alt er det jo noget nemmere
med landsdækkende regler.

>De tidligere forbud er gældende indtil nye træder i stedet, eller at man
>beslutter at ophæve dette eller hint.
Det er vel nogenlunde det samme, som Harding mener. Men hvordan hænger det
så sammen med, at politimesteren i Roskilde skriver:

Økonomi- og Planlægningsudvalget fik i møde 3. august 2005 forelagt brev
fra Politimesteren om, at en ny bekendtgørelse om offentlig orden trådte i
kraft, og at politivedtægten samtidig blev ophævet.

Man kan vel ikke ophæve politivedtægten og samtidig have dens regler /
forbud til at gælde, vel?

>Den enkelte politimester udstedte i henhold til politivedtægten i medfør
>af
>kongeligt dekret fra vist nok Kong Chr. den IV div. forbud ved såkaldte
>politibekendtgørelser, der blev offentliggjort i presse og statstidende
>mv.
Ja, og jeg læste en gang nogle gamle nogen - det var artig læsning.

>Så problematikken er den samme i dagens Danmark. Nu er det bare nogle
>færre
>politimestre, der nu bærer titlen af politidirektører, som har
>kompetencen.
Ikke helt - for nu skal det være i samarbejde med kommunalbestyrelsen.

>Man skal selv forvisse sig om, hvad der er gældende i det område, man nu
>en
>gang færdes i - om det så er til søs eller om det handler om parkering
>med
>hjulene halvt oppe på fortovet osv.
Ja, ja Dette er kun for sjov, og personligt kunne jeg aldrig drømme
om at overtræde reglerne. Vores Limbo 585 med 115 hk er stort set den
eneste speedbåd, der overholder de otte knobs begrænsning i store områder
i Roskilde Fjord.

>Ukendskab til love og bestemmelser fritager ikke nogen fra straf
Næh, og der var én der prøvede efter at have sejlet hurtigere en de otte i
Rosklide Fjord - og den gik ikke.
Jeg er og bliver en kør / sejl efter reglerne-aktivist.
To færdselsbøder er det blevet til i mit liv, som inkluderer syv år som
taxachauffør. En for at køre knallert på cykelstien - ca. 1965, og en
fordi min baglygte på motorcyklen ikke lyste - 1972.

Hilsen Sverre.