Re: Regler for speedbåd-fra strand.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-05-08 14:32

Harding Larsen <harding@BWOQQlarsen.tdcadsl.dk> (slet BWOQQ) writes:
>Tjaa,
>
>Fordi man sammenlægger politikredse ophæves reglerne ikke
>således at alt herfra er tilladt.
Her er mener jeg så, at ordensbekendtgølesen (fuld ordlyd:

erstatter de tidligere politivedtægter. En holdning, som i øvrigt deles af
wikipedia, som dog ikke er noget
sandhedsvidne:http://da.wikipedia.org/wiki/Ordensbekendtg%C3%B8relsen

>I praksis vi vi nok se det modsatte, at der ved sammenlægningen,
>vil de fremtidige regler blive de mest restriktive for området.
>F.eks. vil reglen om ikke at måtte parkeres med det ene hjulsæt
>på fortov for biler, der gælder i København, komme til at gælde
>for de omliggende områder som er blevet lagt ind under Kbh.

Fornuftigt nok, for det var ret besværligt at vide, hvor man måtte og ikke
måtte - eller måske må ikke må

>Indtil nye regler for besejling af havet nær kysten
>implementeres så gælder de gamle
Hvilke gamle regler - politivedtægterne? NEJ!

For yderligere at lægge vægt bag min påstand om, at der skal vedtages nye
regler i de nye politidistrikter / kommuner, henviser jeg til referat af
byrådsmøde i Hillerød - FOR EN UGES TID SIDEN:

4. Reglement for sejlads med motorbåde ud for kysten i Nordsjællands
politikreds
00.01G01 - 2008/06555

Sagsfremstilling
Kredsrådet aftalte på deres møde den 27. februar 2008, at borgmestrene
drøfter udkast til "Reglement for sejlads med motorbåde ud for kysten i
Nordsjællands Politikreds" med deres kommunalbestyrelse med henblik på
godkendelse heraf.

Retsgrundlag
Bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentliges
ordens sikkerhed m.v. § 14, stk. 2.

Bilag
Bilag, der sendes til Byrådets medlemmer:
Udkast til "Reglement for sejlads med motorbåde ud for kysten i
Nordsjællands Politikreds".
Bilag, der ligger i sagen:
Referat fra Kredsrådets møde den 27. februar 2008.

Indstilling
Byrådsservice og Jura indstiller, at Økonomiudvalg og Byråd godkender
udkast til "Reglement for sejlads med motorbåde ud for kysten i
Nordsjællands Politikreds".

Udvalgsbehandling
Økonomiudvalgets beslutning den 21-05-2008:
Økonomiudvalget anbefaler indstillingen og videresender sagen til Byrådets
behandling.

Beslutning
Godkendt.

Hvorfor skulle man dog behandle forslaget, hvis reglementet allerede var
gældende?

>og her kan man prøve at Google
>på " Reglement for sejlads med motorbåde"

Og det giver bl.a. fra Roskilde:

http://www.roskilde.dk/gammel_byraad_udvalg/gundsoe-referater/Byraadet/2006-03-08-referat.htm

Hvor der bla. står:
Økonomi- og Planlægningsudvalget fik i møde 3. august 2005 forelagt brev
fra Politimesteren om, at en ny bekendtgørelse om offentlig orden trådte i
kraft, og at politivedtægten samtidig blev ophævet.

Din sag står svagt, Harding

>eller anvende:
>http://www.skovognatur.dk/Ud/Aktivitet/Sejlads/Hav/
>som udgangspunkt.
Ja, og den giver ikke meget brugbart.

Jeg har ikke kunnet finde noget om, at København har vedtaget reglerne, og
hvis ikke, må det være tilladt at sejle planende tæt på kysten.
Lad det være sagt, at dette KUN er juridisk flueknepperi, og at al sejlads
selvfølgelig skal foregå uder al mulig hensyntagen.

>20/06/2005.

>kommunalbestyrelserne
>ved -

>hits.

>/dags
>20sejlads
>B8r%20po

Hilsen Sverre.

Fra : TOSB

Dato : 30-05-08 19:10

Sverre Stokke wrote:

> [...]
>
> erstatter de tidligere politivedtægter. En holdning, som i øvrigt
> deles af wikipedia, som dog ikke er noget

Klip en hel masse.

> Hilsen Sverre.

Hej Sverre
Politivedtægten sagde stort det samme, som det nu er anført i
ordensbekendtgørelsen. Altså ikke noget konkret i forbindelse med feks.
speedbådssejlads og andet.

De tidligere forbud er gældende indtil nye træder i stedet, eller at man
beslutter at ophæve dette eller hint.

Den enkelte politimester udstedte i henhold til politivedtægten i medfør af
kongeligt dekret fra vist nok Kong Chr. den IV div. forbud ved såkaldte
politibekendtgørelser, der blev offentliggjort i presse og statstidende mv.

Så problematikken er den samme i dagens Danmark. Nu er det bare nogle færre
politimestre, der nu bærer titlen af politidirektører, som har kompetencen.

Man skal selv forvisse sig om, hvad der er gældende i det område, man nu en
gang færdes i - om det så er til søs eller om det handler om parkering med
hjulene halvt oppe på fortovet osv.
Ukendskab til love og bestemmelser fritager ikke nogen fra straf

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv -
ELLER Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : TOSB

Dato : 30-05-08 19:33

Sverre Stokke wrote:
> [...]
Klip
klip

> Beslutning
> Godkendt.
>
> Hvorfor skulle man dog behandle forslaget, hvis reglementet allerede
> var gældende?

Du giver faktisk selv svaret her:

> [...]
> brev fra Politimesteren om, at en ny bekendtgørelse om offentlig
> orden trådte i kraft, og at politivedtægten samtidig blev ophævet.

*Supplerende* - vi havde tidligere 54 politikredse.
De er nu på snedig vis lagt sammen til 12 kredse.

Det er helt evident, at der tidligere var forskelle i, hvad den enkelte
politimester i samarbejde med andre myndigheder havde udstukket af
retningslinjer, og at det nu skal tilrettes, sådan at det for den enkelte
nye politikreds er det samme, der er gældende.
Det betyder bare ikke, at et eller andet forbud samtidig er gældende i de
øvrige 11 politikredse.

Problematikken i dag er den samme. Nu har politidirektøren sin kompetence
jfr. den Ordensbekendtgørelsen, mens politimestrene havde deres kompetence
givet i en lov af - vist nok - Chr. den Fjerde, men loven var gældende
indtil politikredsreformen og vedtagelsen af Ordensbekendtgørelsen.

Og igen - ukendskab til love og bestemmelser fritager ikke for straf

Mvh
Torben

Fra : Harding Larsen

Dato : 31-05-08 12:41

Ja det er kun en formsag, for når en ny instans skal have
ansvaret, så skal de også være bekendt med indholdet som det
omfatter og derfor tiltræde ordlyden/hensigten.

Mvh/Harding