Re: Regler for speedbåd-fra strand.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-05-08 05:00

Harding Larsen <harding@2H9JDlarsen.tdcadsl.dk> (slet 2H9JD) writes:
>Det står i den lokale politivedtægt og er som regel 200 meter.
>Man må sejle ud fra kysten og havnene vinkelret på kystlinien
>med max 5 kn og båden må ikke plane.
>Først når man er uden for 200 meter må farten sættes op og det
>gælder alle typer både.

Stort set, ja.

Men hvis vi begiver os ind i det juridiske fluekepperi, må det
konstateres, at de lokale politivedtægter alle blev ophævet ved
Politiloven / Ordensbekendtgørlesen: BEK nr. 511 af d. 20/06/2005.

Efter 20.06.2005 har politiet i samarbejde med kommunalbestyrelserne
kunnet fastsætte regler for sejlads. Det er bare - så vidt jeg ved - ikke
sket ret mange steder.

Søgnig på 'politivedtægt + forskellige kommuner' gav ikke mange hits. Et
af dem var Helsingør:

http://www.helsingorkommune.dk/forvaltninger/teknisk_forvaltning/dagsordener/tekniskudvalg/Referater/2005/050818/Reglement%20for%20sejlads%20med%20motorb%C3%A5de%20ud%20for%20kysten%20i%20Helsing%C3%B8r%20politikreds.htm

Rent teoretisk - og KUN teoretisk - må en manglende lokal bekendtgørelse
vel betyde, at planende sejlads er tilladt tæt på kyst.

Hilsen Sverre.

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-05-08 07:53

Tjaa,

Fordi man sammenlægger politikredse ophæves reglerne ikke
således at alt herfra er tilladt.
I praksis vi vi nok se det modsatte, at der ved sammenlægningen,
vil de fremtidige regler blive de mest restriktive for området.
F.eks. vil reglen om ikke at måtte parkeres med det ene hjulsæt
på fortov for biler, der gælder i København, komme til at gælde
for de omliggende områder som er blevet lagt ind under Kbh.

Indtil nye regler for besejling af havet nær kysten
implementeres så gælder de gamle og her kan man prøve at Google
på " Reglement for sejlads med motorbåde"

eller anvende:
http://www.skovognatur.dk/Ud/Aktivitet/Sejlads/Hav/
som udgangspunkt.

Mvh/Harding