Levende søkort 2008 - hvor bliver det af
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-05-08 19:57

Hej gruppe

Imens vi venter, så tænkte jeg at jeg ville købe alle de originale søkort
fra KMS (Iver C Weilbach m.fl.) da de søsportkort jeg har - om end de er
opdaterede fra farvandsvæsenets publikationer - gennemsnitligt er omkring
7-10 år gamle.

Med inspiration fra Bjarkes www.maximalt.dk hjemmeside om kvalitet af kort.
(hvor Garmin fik akseptable karakterer) har jeg gjort følgende konklusion:

Fra udlandet kommer der to "søsports serier" dels fra NV og dels fra "
Delius Klasing." Begge med BSB CD-ROM e.lign.
(PS i denne sammenhæng kan OZI læse .NOS formattet)

Og som eksempel:
NV kortserier 1-4 (består af 30 til 40 kort pr. serie af forskellig
målestok) pris 990-1480,-
Alle kort i DK i A0 59 af forskellig målestok pr. stk. 144,-
pris 8496,-
Forskel
mindst 7016,-

Kortene er forskellige alt efter hvilket område der tale om - der er ikke en
fast målestok. Dette er gældende for begge slags kort.
NV kortene er lavet ud fra de danske kort - ifølge KMS.

Og så tilbage til virkeligheden.

Jeg vil fremadrettet bruge det levende søkort som plotter system på PC'en
(med mit OZI, BSB, Garmin som løbende backup), og min Garmin plotter som
cockpit device. Og indtil videre vil jeg ikke udskifte mine søsportskort,
selv om Øresundsbron kun (originalt) er med på nogle af kortene

mvh
/Børge

Fra : Harding Larsen

Dato : 29-05-08 21:08

Hej Børge,

DS har lige udsendt deres nyhedsbrev nr. 5. hvoraf følgende
indlæg belyser forsinkelsen af DLS 2008, gengivet nedestående.

Mvh/Harding

------------
Det Levende Søkort

Der noget rigtig møj - Den nye udgave af Det levende søkort er
meget forsinket. Dansk Sejlunion forventer at få en master cd i
eftermiddag, hvorefter produktion af Cd-en kan startes i næste
uge.

Vi har presset og presset vores tekniske samarbejdspartner for
at få løst de problemer, som testgruppen har fundet og som de
selv har opdaget undervejs i udviklingsprocessen. Vi har stillet
krav om afleveringsdatoer og blevet lovet, at nu var materialet
færdigt og så er der alligevel dukket fejl op.
Vi er umådelige kede af, at vi ikke kan levere et opdateret
produkt tidligt på sæsonen, da det både går udover trofaste
brugere af Det Levende Søkort og sejlere, som har haft
intentioner om at anskaffe kortet.
Denne utilfredsstillende situation medfører at vi laver en
grundig analyse på, hvad som gik galt i processen og hvorledes
produktionen kan tilrettelæges fremover, så vi sikre at Det
Levende Søkort altid er klar til sejlsæsonen.
Situationen er nu den, at hvis alt går efter planen vil Det
Levende Søkort være i handlen sidst i uge 24.
Vi er alle kede af situationen.
Vi forstår godt at sejlere, som har bestilt den nye udgave måske
ønsker at afbestille på grund af det sene leveringstidspunkt.
Husk at personalet, som tager mod ordre, er uden skyld i den
opståede situation og derfor ikke fortjener skæld ud.

Den 28. maj blev Master CD sendt til produktion vi forventer
derfor at Det Levende Søkort er færdig til salg sidst i uge 24
elelr først i uge 25.
-----------

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 20:10

Det er jo farligt at sige man tager papirsøkort afslappet, men jeg (som har
et sæt 2007 NV papirkort, som ER dårligere end de dyre danske) har lidt den
holdning, at jeg aldrig bruger dem til "fin-navigation" (læs: ignorerer
sømærker og sniger mig på grundt vand ....) men primært bruger dem til
ad-hoc oversigt og nødstilfælde. Og skulle jeg komme i nød, så holder jeg
mig til de dybe vande hvor manglen på detaljer er uvæsentlig. Forskellen på
999 og 8400,- er simpelthen for stor når de blot ligge uberørt hen. Om 3-4
år smider jeg dem ud og køber et nyt sæt til 999,-

Træpropperne til at banke i gennemføringer er jo også i birk. Ikke i teak.

Bjarke

Fra : HH

Dato : 13-06-08 04:44

En kammerat til mig har lige købt et sæt papirkort fra Delius Klasing.
De er stadigvæk - lige som mit sæt fra 2004 - lige så gode eller bedre
end de gamle danske søkort. Fornem tegne- og trykkvalitet og bedre
farvesætning (røde mærker er røde..........) og den uhensigtsmæssighed
der tidligere var i gradskalaen er rettet. Det var tidligere sekunder
mod det mere almindeligt anvendte decimaldeling af graderne, men det
er nu decimaldeling.
Til dem kan der tilkøbes elektroniske kort, deres kvalitet kender jeg
ikke, men vær opmærksom på den forvirring der er skabt af at NV ikke
længere samarbejder med Maptech og derfor nu anvender et nyt
elektronisk format.

Hans-Henrik

P.S.
Vi venter stadig på DLSK2008 - "begyndelsen af juni" er vel ved at
være gået?

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 16:08

Har Delius Klasing fået etableret et rettelses service? Da jeg havde nogle
af deres kort for en 8-10 år siden, måtte jeg opgive at rette dem, da de
havde andre inddelinger end de officielle og ikke kan orientere deres kunder
om hvilke rettelser der er kommet til hvilke kort.

Bjarke