Firefox: Uundværlige udvidelser
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-08 18:36

Jeg skal have opdateret min guide til Firefox i forbindelse
med udsendelsen af Firefox 3. Og i den forbindelse skal jeg
selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.

Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også
gerne en kort begrundelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-06-08 19:02

Kim Ludvigsen skrev:

>Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en kort
>begrundelse.

Adblock Plus https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1865
Jeg er ikke på nettet for at se reklamer, vil jeg se reklamer kan jeg
kigge på tv2

Cookie Monster https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/4703
Jeg kan bare godt lide selv at bestemme hvem jeg modtager småkager fra

FlashBlock https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/433
Det er ikke alle flash der er reklamer, og dem der ikke er, er det rart
selv at bestemme hvornår de går igang med at afspille

NewsFox https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/629
Ja jeg kan altså bare godt lide den rss reader

Secure Login https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/4429
ren og skær dovenskab, har altid godt kunne lide den tilsvarende funktion
i Opera

*

Whitehart https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/364
Da standardudseendet i Firefox er 'ikke-værd-at-skrive-hjem-om' (3'eren er
ud fra skærmskud jeg har set, om muligt endnu værre end 2'eren) er den
skinnet med et lille ikke for irriterende thema og så er det jo egenlig
ikke browserens udseende det kommer an på

NB anvender stadig Firefox 2.0.0.14 så jeg ved af gode grunde ikke om alle
er kompatible med FF3

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-06-08 07:30

Ivan V. Klattrup wrote:

> Adblock Plus https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1865
> FlashBlock https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/433

De er også i min FF.
Desuden:

TinyUrl Creator https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/126
Den nemmeste måde at få et kort link på.

Menu Editor https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/710
Der er mange funktioner i menuerne som man ikke bruger. Fjern de
overflødige og gør browsing mere simpelt.

Mouse Gestures https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/39
Bladr tilbage ved et vrik med håndleddet. Det er faktisk den funktion
jeg savner mest når jeg ikke sidder ved min egen PC.

Jesper Poulsen

Fra : Carl Drud

Dato : 01-06-08 19:40

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> [...]
> også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en

Adblock Plus+Element Hiding Helper
<http://adblockplus.org/en/>
Fri for reklamer.

Better Gmail 2
<https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6076>
Ændre Gmails udseende

Brief
<http://brief.mozdev.org/>
En nem RSS reader. Findes pt kun i en beta ver. til FF3

CustomizeGoogle
<http://www.customizegoogle.com/>
Ændre Google settings

Foxmarks
<http://www.foxmarks.com/>
Synkroniser bogmærker. Findes pt. kun i en beta ver. til FF3

NoSquint
<http://urandom.ca/nosquint/>
Zoom utility. Tillader sideafhængig zoom niveau. PT i beta til FF3

Stylish
<http://userstyles.org/stylish/>
Tillader ændring af udseende af websider.

PDF Download
<http://www.pdfdownload.org/>
Giver en kontrol over hvordan PDF filer skal håndteres.

--
Carl

Fra : Holst

Dato : 01-06-08 20:05

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også

AdBlock Plus er eneste udvidelse, jeg har installeret. Den gør utallige
hjemmesider brugbare, hvorimod jeg uden AdBlock Plus næppe kunne holde
dem ud.

Fra : Per H

Dato : 01-06-08 22:53

On Sun, 01 Jun 2008 19:35:50 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> [...]
>selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.
>
>Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også

Hold da op med gode udvidelser der bliver forslået. Og mig der
troede jeg havede det der skulle bruges.

Glæder mig til igen at aflægge din hjemmeside et besøg..

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : lejf jessen

Dato : 02-06-08 10:02

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en

Hej Kim !

Jeg bruger i Firefox 3 beta 5 følgende udvidelser:

DownloadHelper 3.0.4 : Download af videoer på hjemmesider f.eks. You
Tube !

Fetch Text Url 1.6.2 : Har selv opfordret autor til at komme med en
update Fantastisk ! Er der f.eks en tekst på en side, hvor der
evt. står sundhed.dk, så markerer du bare teksten, højreklikker på den
og vælger, om du vil åbne dene adresse i "Ny side" eller "Ny tab"

No Squint 1.93.2 : Hvis du mer brillebærer, som jeg, så kan du sætte
den til at forstørre siderne til f. eks. 110 % eller mere, og det kan
gøres individuelt for hver side, og den husker det selv !

NoScript 1.6.8 : Siger sig selv

Adblock Plus 0.7.5.4 : Reklamer er fortid, især god, når man læser
mange RSS feeds !

Web Developer 1.1.6 : Så man kan se efter, hvor mange fejl der er på
websider man ser Plus mange andre ting i forbindelse med
webudvikling

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : JYH

Dato : 02-06-08 10:03

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også

Ud over Adblock Plus som er nævnt, kan jeg ikke undvære
ChromaTabs:

Tints browser tabs with a color specific to the website loaded.
It can pick a random color automatically (based on the site's hostname), or it can pick a color based on the site's tab icon.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/3810

Fra : Per H

Dato : 02-06-08 20:28

On Sun, 01 Jun 2008 19:35:50 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

>Jeg skal have opdateret min guide til Firefox i forbindelse
>med udsendelsen af Firefox 3. Og i den forbindelse skal jeg

hvor findes FF 3 beta? jeg har gennemsøgt deres hjemmeside.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Carl Drud

Dato : 02-06-08 20:32

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all-rc.html

--
Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-06-08 09:58

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en
> kort begrundelse.

Jeg takker for svarene, og skulle andre have lyst til at
bidrage med deres uundværlige udvidelser, er de selvfølgelig
også velkomne.

Lige et sidespørgsmål:
De nævnte udvidelser er alle af den praktiske slags, hvilket
selvfølgelig er naturligt, når det drejer sig om uundværlige
udvidelser. Bruger I nogle fuldstændig unyttige udvidelser?
Fx sjove udvidelser eller spil?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i

Fra : Lars Raaby

Dato : 03-06-08 15:55

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en

Jeg har brugt alle disse i FF2

Fasterfox.
Her kan du tune din firefox

html validator.
Rigtig godt når man laver hjemmeside.

Live page rank
Her kan man se hvordan siden bliver bedømt i google

Customizegoogle

Broadband speed test and diagnostics.

Alle disse udvigelser kan ikke bruges med FF 3.0 RC1

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-06-08 12:12

Lars Raaby wrote:

> Jeg har brugt alle disse i FF2
> Alle disse udvigelser kan ikke bruges med FF 3.0 RC1

Har du prøvet at tweak'e udvidelserne?

Jesper Poulsen

Fra : Martin

Dato : 05-06-08 21:57

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også gerne en

Fra en frontend udvikler så er disse plugins næsten et musthave

HTML Validator
Hurtig validering af hjemmesiden

MeasureIT
Hurtig og rimelig præcis måling af størrelser

ColorZilla
Vælg et område og få den nøjagtige farve, enten i hex eller rgb
Desuden så kan den også tage alle farver på den viste side og lave et
farvetema, som kan smides direkte ind i photoshop eller lign.

CSSViewer
Ændre CSS'en direkte i en spalte live, og se hvad der sker live - også
kan det hele kopieres tilbage til CSS filen og uploades

Webdeveloper
Har utallige nyttige funktioner

og sidst men nok mest brugt af mig
Firebug
Genialt til javascript, css, html, DOM, console og ja kunne næsten blive
ved - tror ikke der går 1 dag uden firebug bliver fyret op :)

Af nyttige, men totalt lige gyldige har jeg følgende

IE Tab
Hvis man ikke lige gider åbne for Internet Explorer, så er denne genial,
bliver kun brugt til meget hurtige ting, da det stadig ikke vises 100%
som i den rigtige IE

Ctrl Tab Preview
Hvis man godt kan lide tastatur genveje, så er dette addon perfekt til
at skifte tabs, virker lidt ligesom windows ALT+TAB :)

Download statusbar
Viser downloads nede i statusbaren istedet for i et popup vindue

FoxyTunes
Gider ikke åbne min musikafspiller for at skifte nummer
(Virker til alle populære afspillere, winamp, itunes, wmp, vlc osv.)

Forecastfox
Fordi jeg ikke lige har noget vindue til at kigge ud på det gode vejr,
eller dårlige, så er det jo meget rart lige at have vejret "ved hånden"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-08 22:04

Martin skrev:

> IE Tab
> Hvis man ikke lige gider åbne for Internet Explorer, så er denne genial,
> bliver kun brugt til meget hurtige ting, da det stadig ikke vises 100%
> som i den rigtige IE

Hvilke forskelle har du oplevet? Siden skulle gerne blive
vist 100% som i IE, eftersom det rent faktisk er IE, der
bliver brugt til at rendere siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : Martin

Dato : 05-06-08 22:11

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvilke forskelle har du oplevet? Siden skulle gerne blive vist 100% som
> i IE, eftersom det rent faktisk er IE, der bliver brugt til at rendere
> siden.

Kan ikke helt præcis huske det, det ligger et par måneder tilbage, men
det var dog kun 1-2 pixels kan jeg huske, og når man har en designer som
har pixelmania (også kaldet en designer som er ULTRA præcis med ALT, og
det SKAL være perfekt!) så skal det jo være iorden, men det var
ihvertfald noget CSS der lige pyklede lidt rundt i det.

Oven i købet mener jeg bestemt det var i en af CSS filerne som blev
renderet med et conditional comment ( <!--[if IE]> ... <![endif]--> )

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-08 09:48

Martin skrev:

> Oven i købet mener jeg bestemt det var i en af CSS filerne som blev
> renderet med et conditional comment ( <!--[if IE]> ... <![endif]--> )

Det må jeg efterprøve ved lejlighed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 06-06-08 14:39

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.
>
>Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også

FEBE til backup af udvidelserne.

Read It Later til at lave hurtig bogmærke.

Groowe Search Toolbar

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : PerX ...

Dato : 08-06-08 14:03

In article <4842ddf7$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...
> [...]
> selvfølgelig også have en side med anbefalede udvidelser.
>
> Hvilke udvidelser er i jeres øjne helt uundværlige? Giv også

Den danske ordbog syntes jeg er handy hvis man nu lige skal poste en
dansk kommentar.

Og så selvfølgelig FireGestures - en browser uden mouse gestures er
værdiløs *g*