Var lige en tur forbi google calculator i ~
Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 31-05-08 23:52

Jeg var lige forbi google's forvoksede lommeregner i dag. Og læser så om
X choose Y. Googles beskrivelse er som følgende:
X choose Y determines the number of ways of choosing a set of Y elements
from a set of X elements

Hmm.. Det må jeg lige forsøge:
18 choose 4 = 3 060

Så sidder jeg lidt og tænker. Hvordan giver den det tal.
Tror jeg har en idé, men googles forklaring af choose er ikke fangende.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-06-08 00:03

Jesper Staun Hansen <jeshan@es.aau.dk> writes:

> [...]
> om X choose Y. Googles beskrivelse er som følgende:
> X choose Y determines the number of ways of choosing a set of Y

Lyder som en rimelig forklaring på binomialkoeeficienten, skrevet "X
over Y" eller "K(X,Y)": Antallet af delmængder af størrelse Y i en
mængde af størrelse X.

> Hmm.. Det må jeg lige forsøge:
> 18 choose 4 = 3 060
>
> Så sidder jeg lidt og tænker. Hvordan giver den det tal.

18! / ((18-4)!4!) = 18*17*16*15 / (4*3*2*1) = 3060

Mere generelt er formlen for binomialkoeeficienten

n! n*(n-1)*(n-2)*...*(n-r+1)
K(n,r) = -------- = ---------------------------
(n-r)!r! r*(r-1)*(r-2)*...*1

> Tror jeg har en idé, men googles forklaring af choose er ikke fangende.

Den er korrekt, med mindre jeg læser den forkert.

/L

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 09:53

Betyder det sagt på dansk for en person uden kendskab til matematik, at jeg
med 18 forskellige elementer kan danne 3060 forskellige grupper af 4?

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-08 10:42

<none> skrev i meddelelsen
> Betyder det sagt på dansk for en person uden kendskab til matematik, at
> jeg med 18 forskellige elementer kan danne 3060 forskellige grupper af 4?

Ja, af 4 hvor rækkefølgen er uden betydning.

!-funktionen betyder at gange fra n og ned til 1 (3! = 3*2*1)

Mvh
Martin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-08 12:58

Martin Larsen wrote:

> Ja, af 4 hvor rækkefølgen er uden betydning.

Jeg har aldrig været specielt god til kombinatorik, men hvis rækkefølgen
har betydning, er udregningen så ikke væsentligt lettere?

> !-funktionen betyder at gange fra n og ned til 1 (3! = 3*2*1)

Principielt kan man vel stoppe ved "ned til 2"?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-08 14:03

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har aldrig været specielt god til kombinatorik, men hvis rækkefølgen
> har betydning, er udregningen så ikke væsentligt lettere?

> Principielt kan man vel stoppe ved "ned til 2"?

Næh, det ville være tåbeligt. Så skulle du særskilt forklare 1!

Nu kan du evt nøjes med at sige at 0! sættes til 1

Mvh
Martin

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-06-08 13:10

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-06-08 13:11

none wrote:
> Betyder det sagt på dansk for en person uden kendskab til matematik,
> at jeg med 18 forskellige elementer kan danne 3060 forskellige
> grupper af 4?

Ja, eller hvis 1234 betrages som anderledes end 1243 er det 73.440
forskellige muligheder.

Jan