Måling af lille forøgelse af lufttr
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-05-08 22:02

Med hvor lille opløsning kan man måle lufttryk?

Jeg har set at man laver overtryk i rum, af forskellige årsager, med
typisk 20 - 30 Pa, i forhold til udendørs lufttryk.

I industribyggeri. Ikke noget avanceret laboratorie o.l.

20 Pa er ikke ret meget.
1 bar er 100.000 Pa.

Kan man måle den lille trykstigning, eller regner man det ud ved at måle
den mængde luft der blæses ind.?

Mvh. Jørgen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-05-08 22:47

"Jørgen Rasmussen" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
>

> 20 Pa er ikke ret meget.
> 1 bar er 100.000 Pa.
>
> Kan man måle den lille trykstigning, eller regner man det ud ved at måle

Så lille tryk kan sagtens måles. Tænk blot på at et almindeligt barometer
måler med en skalatrin på en milibar.

mvh
Henning

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-06-08 20:46

Henning Præstegaard wrote:

> Så lille tryk kan sagtens måles. Tænk blot på at et almindeligt barometer
> måler med en skalatrin på en milibar.

Det er trods alt 5 gange så meget som det jeg nævner.

Men jeg er stødt på det flere gange, så jeg må jo tro på det.

Mvh. Jørgen

Fra : Max

Dato : 05-06-08 22:47

Hej Jørgen

> Men jeg er stødt på det flere gange, så jeg må jo tro på det.

Du kan prøve at søge data på komponenter der bruges til
at måle lufttryk med, de kaldes pressure sensors og der
er nævnt en del fabrikanter her

http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_sensor

--
Mvh Max

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-08 02:01

"Jørgen Rasmussen" <aa_bb_cc@tele2.dk> skrev i meddelelsen
> Med hvor lille opløsning kan man måle lufttryk?
>
> Jeg har set at man laver overtryk i rum, af forskellige årsager, med
> typisk 20 - 30 Pa, i forhold til udendørs lufttryk.

For omkring 30 år siden var jeg på en messe i Tyskland, hvor en maskine
kunne måle forskel i lufttrykket på en meters højde. Husker ikke hvad den
skulle bruge det til ...

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,