Tydning mht. mine oldeforældre, fra gammel~
Fra : Finn Holbek

Dato : 29-05-08 23:14

Hej NG

Dokumentet kan ses her:
http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=1566&medialinkID=9499

Alle bud modtages med tak.

Mvh. Finn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-05-08 10:41

"Finn Holbek" <fholbek(@)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:483f2abd$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Dokumentet kan ses her:
> http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=1566&medialinkID=9499

Mon jeg har fået det hele med? Tjek lige.

No 577
Beglaubigte Abschrift.
Frankfurt am Main, am 10. Oktober 1914.
Durch Verfügung des Ministeriums des Großherzoglichen Hauses der Justiz und
des Auswärtigen in Karlsruhe vom 24. September 1914 ist das nebenbezeichnete
Kind der Anna Maria Klaubauf auf Antrag seines Vaters, des Färbers Ludwig
Anton Dressel, katholischer Religion, wohnhaft zu Karlsruhe in Baden,
Werderstraße 49, gemäß § 1723 des Bürgerlichen Gesetzbuches für ehelich
erklärt worden.
Der Standesbeamte
In Vertretung
Klingelhöfer

No 577
Attesteret Afskrift.
Frk. Main 10. oktober 1914.
I henhold til bekendtgørelse fra Det Storhertugelige Justits- og
Udenrigsministerium i Karlsruhe af 24. september 1914 er det, ved siden af
(= i forb. med den trykte tekst), omtalte barn af Anna Maria Klaubauf, i
overensstemmelse med § 1723 (eller 173 B?) i den Borgerlige Lovbog, erklæret
for ægtefødt efter anmodning fra dets fader, farveren Ludwig Anton Dressel,
katolik, bosat i Karlsruhe in Baden, Werderstraße 49.
For Lederen af Folkeregistret,
Klingelhöfer
(dvs Kl. er den embedsmand der for ledelsen underskriver dokumenter)

I den trykte tekst til højre:
S. 577
die Verwaltung des städtischen Krankenhauses Frankfurt Main =
forvaltningen for bysygehuset i Frk. M.

(zeigte an daß von der) unverehelichten Anna Maria Klaubauf, Büglerin, =
(har meddelt at der af) den ugifte AMK, strygerske,

evangelischer (Religion) =
protestant

(wohnhaft in) Frk. M. Gartenstraße 229
= (bosat i) Frk. Main, G. 229

am fünfzehnten April des Jahres tausend neun hundert zehn Nachmittags um
zwölfdreiviertel Uhr
den 15. april i året 1910 (egl tusind nihundrede og ti) om eftermiddagen kl.
12.45

ein Knabe geboren worden sei =
er født en dreng

und daß das Kind den Vornamen Ludwig erhalten habe =
og at barnet har fået fornavnet Ludwig

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-05-08 11:24

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> i overensstemmelse med § 1723 (eller 173 B?)

Det er 1723, se
http://dlib-pr.mpier.mpg.de/m/kleioc/0010/exec/bigpage/%224382_00000407%22
hvor der står:

Ein uneheliches Kind kann auf Antrag seines Vaters durch eine Verfügung der
Staatsgewalt für ehelich erklärt werden.

Altså: Et uægtefødt barn kan efter anmodning fra dets fader ved en
bestemmelse fra staten erklæres for ægtefødt.

Derefter står en masse betingelser og undtagelser.

Men hr. Dressel har altså anmodet om at barnet erklæres for ehelich, selvom
han ikke synes gift med moderen. Formentlig er der tale om en juridisk
aftale, som gør barnet arveberettiget (eller lignende).

Fra : Finn Holbek

Dato : 30-05-08 12:27

Hej Poul E.

Jeg takker mange gange.

Der bliver noget at snakke om når jeg skal mødes med mor og moster senere i
dag

God weekend
Finn Holbek

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-05-08 12:42

> Der bliver noget at snakke om når jeg skal mødes med mor og moster
> senere i dag

Undskyld min nysgerrighed:
Hvad skete der senere med Anna Maria Klaubauf og lille Ludwig?
Fik Anna Maria sin Ludwig Anton Dressel?

Fra : Finn Holbek

Dato : 30-05-08 14:22

Hej igen

Anna Maria Klaubauf ville ikke have noget at gøre med Ludwig Anton og sønnen
Ludwig, og vi har end ikke kendt hendes navn før min mor rekvirede
dokumentet fra Standesamt 7 maj 2008. (morfar nævnte hende aldrig)

Vi ved at Ludwig Antons mor adopterede Ludwig eftersom alternativet havde
været børnehjem, og det stemmer jo perfekt med de juridiske begivenheder der
er noteret i 1904.
I 1919 emigrede Ludwig Anton til Danmark og giftede sig med med den meget
unge Anna Meyer som noget modvilligt accepterede at adopterede Ludwig.
Pga. alverdens forviklinger og Verdenskrigen fik han først dansk
statsborgerskab så sent som 1948, men det er en længere historie som
foreløbingt ligger i bunken af kladder og venter.

Venlig hilsen
Finn