Sætte password på delt mappe - FAT32??
Fra : JBJ

Dato : 29-05-08 19:08

Hejsa, mit netværk virker fint med hensyn til at dele en mappe på netværket,
de andre computere kan sagtens få adgang - det er det der er problemet:)

Nu ville jeg gerne have at man skulle angive brugernavn og adgangskode for
at se indholdet af den delte mappe - Desværre kan jeg ikke finde det
sikkerheds faneblad der henvises til i XP SP2 hjælp ang. at dele en mappe på
netværket.

Sidder bag en Linksys WRT54G router, og mappen der skal deles er på en pc
med XP SP2. Der er på denne pc oprettet en ekstra bruger profil sådan at min
bærbare kan komme til at se delte filer og mapper via wi-fi. Min bærbare er
Vista Home Premium Sp1.

Som jeg sagde kan jeg sagtens få adgang til mappen på pc'en fra den bærbare
over Wlan, jeg bliver dog aldrig bedt om at logge på - det er her hele
kernen i problemet ligger. Der er nemlig også andre pc'ere tilsluttet
netværket og de skal ikke kunne få adgang, men det kan de nu.

Hvad gør jeg galt?

JBJ

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-08 21:39

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote in message

> Desværre kan jeg ikke finde det sikkerheds faneblad der henvises til i XP
> SP2 hjælp ang. at dele en mappe på netværket.

Nej, det findes kun hvis du kører NTFS som filsystem. Du angiver i subj. at
du kører FAT32.

> Som jeg sagde kan jeg sagtens få adgang til mappen på pc'en fra den
> bærbare over Wlan, jeg bliver dog aldrig bedt om at logge på - det er her
> hele kernen i problemet ligger.

Hvis min hukommelse ikke svigter helt, så kan du sætte rettigheder på dit
share. Kig under fanen "sharing" og vælg knappen "permissions". Fjern her at
"alle" må læse og indsæt i stedet de brugere der må. Læg dog mærke til at
medmindre du kører et domæne, så skal de brugere du vil slippe ind, oprettes
på din pc og dem der vil ind skal så angive en af de brugere.

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-05-08 22:22

///M wrote:

> Nej, det findes kun hvis du kører NTFS som filsystem. Du angiver i subj. at
> du kører FAT32.

Så vidt jeg husker er det også afhængigt af Home/Pro. XP Home har ikke
alle de interessante løsninger hvad angår deling og adgangskontrol.

Jesper Poulsen

Fra : JBJ

Dato : 30-05-08 02:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Så vidt jeg husker er det også afhængigt af Home/Pro. XP Home har ikke
> alle de interessante løsninger hvad angår deling og adgangskontrol.

> [...]

Det er XP Pro som er opgraderet til SP2 (kørte en ren install for et ½ år
siden og lod den bare smage på en W98 SE CD - W98 SE er ikke installeret).

Jeg har ledt og ledt men kan simpelthen ikke finde den funktion til at sætte
rettigheder og på mappen der er delt.

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 30-05-08 02:11

"///M" <nomail> skrev i meddelelsen
> "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote in message

Snip

> [...]
> at medmindre du kører et domæne, så skal de brugere du vil slippe ind,
> oprettes på din pc og dem der vil ind skal så angive en af de brugere.

Den funktion kan jeg ikke finde:( Jeg har ledt efter den efter at jeg havde
læst hjælpefilen i windows:(

Det er XP Pro SP2 FAT32 DK (Opgraderings XP pro, som så er opdateret til
SP2)

JBJ

Fra : fix

Dato : 30-05-08 08:51

JBJ wrote:
> [...]
> havde læst hjælpefilen i windows:(
>
> Det er XP Pro SP2 FAT32 DK (Opgraderings XP pro, som så er opdateret
kig på kommandoen "convert c:"

Fra : brian

Dato : 02-06-08 09:24

On Fri, 30 May 2008 09:51:18 +0200, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

>kig på kommandoen "convert c:"

Jeg er ikke 100% sikker men kræver det ikke at man slår
simpelfildeling fra funktion -> Mappeindstillinger -> fjern flueben i
brug simpel fildeling.

Fra : Lemon

Dato : 02-06-08 11:57

JBJ wrote:
> [...]
> havde læst hjælpefilen i windows:(
>
> Det er XP Pro SP2 FAT32 DK (Opgraderings XP pro, som så er opdateret til

Husk også, at med mindre du bruger den til andre delinger, er det smart
at deaktivere gæste-kontoen. Den gør nemlig at man ikke bliver spurgt om
brugerlogin når man kobler på din computer over netværket (Windows
prøver automatisk at forbinde som guest, og hvis det lykkes gør den bare
det).

Fra : JBJ

Dato : 24-06-08 17:04

"Lemon" <lemon@example.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> brugerlogin når man kobler på din computer over netværket (Windows prøver
> automatisk at forbinde som guest, og hvis det lykkes gør den bare det).

Gæste kontoen er slået fra:(

JBJ

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-06-08 12:55

JBJ wrote:

> Hejsa, mit netværk virker fint med hensyn til at dele en mappe på
> netværket, de andre computere kan sagtens få adgang - det er det der
> er problemet:)

Det er da altid noget.

> [...]
> adgangskode for at se indholdet af den delte mappe - Desværre kan jeg
> ikke finde det sikkerheds faneblad der henvises til i XP SP2 hjælp

Det er fordi du bruger dummernikkeduerikkeudafkrympefolieopsætningen, som de
fleste andre dummernikkeudafkrympefolien-opsætninger fra Microsoft er det
mere forvirende end "advanced". Ind i mappe-instillinger, fjern krydset ved
skjui filtyper nu du er der, og fjern krydset ved "brug enkel fildeling". Så
får du mulighed for at definere adgangs-tilladelser for både filer og
shares, det sidste uanset om de er fat32 eller ntfs. Ds du ikke kører domæne
er det så nødvendigt at du opretter en konto for hvert brugernavn som skal
have adgang - når du har gjort det kan du komme brugernavnene i grupper og
definere adgang på gruppebasis. Princippet er at hvis ikke der er givet
tilladelse er det forbudt ...

> [...]
> sådan at min bærbare kan komme til at se delte filer og mapper via
> wi-fi. Min bærbare er Vista Home Premium Sp1.

I fordummede opsætninger har alle adgang til mappen delte filer. Den store
hemmelighed om Windows er at "advanced" altid er enklest og lettest at finde
ud af for normale halv-autister, for der forklares det som det er.

> [...]
> her hele kernen i problemet ligger. Der er nemlig også andre pc'ere
> tilsluttet netværket og de skal ikke kunne få adgang, men det kan de

Den enkleste løsning er en anden end beskrevet ovenfor. Bed om at få filerne
på den brugerkonto, du benytter gjort "private" uden at lave om på det med
"brug enkel fildeling" og sørg for at din brugerkonto på den bærbare og på
den stationære hedder det samme og har samme password og del så den konto's
dokumenter-mappe via guiden.

Som jeg husker det lige nu ...

Med venlig hilsen

Peter Larsen