webdesign for begyndere
Fra : jemoba@gmail.com

Dato : 23-05-08 14:11

Hej

Håber en nådig sjæl vil tage sig tid til lidt rådgivning på dummy-
niveau. Jeg vil gerne lave en hjemmeside, som skal bruges kommercielt.
Behøver ikke være noget fancy. Har aldrig prøvet det før, men
forestiller mig noget open source, da det helst ikke må koste noget.
Måske Joomla, dotnetnuke el. kopozer?

Men hvordan gør man? Kræver det, at man først køber sig ind på et
webhotel og så downloader programmet? Jeg kan se, at mange billige
hotel-løsninger får tæsk for manglende service mm.

Jeg vil gerne lave en forholdsvis enkel hjemmeside med noget tekst og
billeder, som er let at opdatere. Det må helst ikke koste for meget,
og det skal være til at gå til, når man ikke har mange forudsætninger.
På forhånd tak for hjælpen. Jes

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-05-08 16:48

On 23 Maj, 22:11, jem...@gmail.com wrote:

> Håber en nådig sjæl vil tage sig tid til lidt rådgivning på dummy-
> niveau.

Jojo, men så er clientside gruppen måske ikke den bedste;)
Egentlig burde du nok spørge i webdesign-gruppen. Denne gruppe er
(mest) til JavaScript.

> [...]
> Behøver ikke være noget fancy. Har aldrig prøvet det før, men
> forestiller mig noget open source, da det helst ikke må koste noget.

Der er vistnok også WordPress, som kan bruges som Blog/CMS også - har
ikke prøvet dog.
Det vigtste i første omgang er, du finder ud af, hvilken serverside,
som dit webhotel skal understøtte. Der er vist også noget med PHP, som
skal have en bestemt indstilling. Hvis det er PHP-script du vælger.

Gruppe: udbydere -> webhotel

...når det er sagt, så er det _ultravigtigt_ at du lige skimmer
forummet for scriptet efter installation. Du skal have alle
sikkerhdsopdateringer med. De onde russere (bots/botnet) de elsker
open source, og leder ofte efter huller, hvor de kan smutte skadelig
kode ind på siden. Så hav høj prioritet på sikkerheden. Der må være et
forum, hvor man kan spørge i de fleste opensource scipts/CMS/Blogs.
Jeg kan ikke forestille mig andet. Både Joomla og Wordress er under
beskydning i øjeblikket, men som sagt det er lige meget hvilket
script, når angår sikkerhed, bare alle sikkerhedsopdateringer er med.

> Men hvordan gør man? Kræver det, at man først køber sig ind på et
> webhotel og så downloader programmet?

Du kan måske få mere hjælp i webdesigngruppen samt udbyder/webhotel.
Det er umiddelbar det bedste sted, jeg kan foreslå.

MVH
Rune Jensen