Kontrolleret popup?
Fra : Joan

Dato : 17-05-08 17:37

Nu har jeg læst og læst de gode artikler her på html om
popuppper.
Det eneste jeg ikke synes jeg kan finde er en værdi for popuppen
der bestemmer om den skal åbne automatisk eller via et link.

Jeg fandt noget, men det virkede ikke helt.

Jeg bruger denne kode:
<script type="text/javascript">
window.open("EstaticFear_I.html","mitvindue","width=500,height=50
0")
</script>

Jeg er tilfreds med selve popupppen. MEN Jeg vil have at den skal
åbnes når man klikker på et link. Og ikke åbner automatisk når
man går ind på siden.
Fordi jeg skal nemlig have flere sat ind, og så vil det jo blive
noget værre rod.
Jeg vil helst holde siden "pæn" jo.

Siden jeg arbejder med er denne;
http://www.empyrium.dk/portal/heavy_metal.html

Det kan så give en idé af hvad jeg vil. Samt man kan se popuppen.

Men kort så er mit spørgsmål;
Hvordan gør jeg så popuppen kun åbner ved tryk på link?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 17-05-08 18:15

Joan wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger denne kode:
> <script type="text/javascript">
> window.open("EstaticFear_I.html","mitvindue","width=500,height=50

function doPopup(url) {
window.open(url,"mitvindue","width=500,height=500")
}
</script>

<a onclick="doPopup('EstaticFear_I.html')">Tryk her</a>

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-05-08 10:16

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen

> <a onclick="doPopup('EstaticFear_I.html')">Tryk her</a>

Eller måske bedre:

Så kan brugeren da i det mindste få en idé om hvor linket fører hen ved at
kigge på statuslinjen.

Fra : Martin

Dato : 18-05-08 13:52

Philip Nunnegaard wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen

> Eller måske bedre:

Så vidt jeg husker, så er href="javascript: deprecated

> Så kan brugeren da i det mindste få en idé om hvor linket fører hen ved
> at kigge på statuslinjen.

Eller endnu endnu bedre

return false">Tryk her</a>

Så kan dem uden javascript også komme hen til siden

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-05-08 18:21

http://javascript.internet.com/generators/popup-window.html
--
Kerim

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-05-08 18:21

Joan wrote:

> Siden jeg arbejder med er denne;
> http://www.empyrium.dk/portal/heavy_metal.html

Hmm.. Black Sabbath, næh du Deep Purple , Led Zeppelin styrede i '70 ;)

Men mht. dit popup, skal du have dit Javascript ind i et onclick event.

Jeg googlede et eksempel frem til dig:
<http://www.pageresource.com/jscript/jwinopen.htm>
Det er så baseret på en knap, og ikke et link, men metodikken er det samme.

Du kunne også lege med at bruge et billede af front cover's i stedet for et
link.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-05-08 23:40

Joan skrev:
> [...]
>
> Men kort så er mit spørgsmål;
> Hvordan gør jeg så popuppen kun åbner ved tryk på link?

http://webdesign101.dk/javascript/eksempel_6.php
er en artikel om emnet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-05-08 05:37

Jørgen Farum Jensen wrote:

> http://webdesign101.dk/javascript/eksempel_6.php
> er en artikel om emnet.

<insekterotik>
der står:
Den første attribut er navnet på den html-fil, der skal placeres i det
nyåbnede vindue. Foran filnavnet skal evt.
Det behøver ikke være en _fil_, det kan ligså godt være dynamisk genererede
data fra et program på serveren.
</insekterotik>

Forståelsesmæssigt er det måske bedst at bibeholde sti og fil frem for URI.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-05-08 10:43

Stig Johansen skrev:

> [...]
> </insekterotik>
>
> Forståelsesmæssigt er det måske bedst at bibeholde sti og fil frem for URI.

UHM, det var også godt for mig - især da
netop den anvendelse vist er den eneste,
der kan undskylde brugen af denne teknik.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Joan

Dato : 19-05-08 15:21

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> UHM, det var også godt for mig - især da
> netop den anvendelse vist er den eneste,
> der kan undskylde brugen af denne teknik.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> ..

Jeg takker hjerteligt for alles jeres svar.
Det eneste der mangler nu, er faktisk at selve linket så virker. *S*
Det gør det ikke.
Og popuppen popper stadig automatisk når man åbner siden.
Hvilket jo ikke er meningen.

Da jeg er mere vandt til cms systemer, så er jeg lidt ude i vadehavet her *S*
Så hvordan får jeg linket til at virke?
Altså man klikker på det og så kommer popuppen.
---
Joan
PS. Kunne ikke svare herinde i går, da denne side var nede eller sådan noget...

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-05-08 17:20

Joan <joan@dare2think.dk> skrev :

>Det eneste der mangler nu, er faktisk at selve linket så virker. *S*
>Det gør det ikke.
>Og popuppen popper stadig automatisk når man åbner siden.

Uden et link til siden, evt. en testside, så er det umuligt at
svare på, hvad der går galt.
--
Kerim

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-05-08 17:39

Joan skrev:

> [...]
> Så hvordan får jeg linket til at virke?
> Altså man klikker på det og så kommer popuppen.

Når der er noget, der ikke virker, starter du
*altid* med at validere HTML-koden. Det kan
jo være fejl i koden, der er årsag til problemer.
http://validering.w3.org.

Tingene skal ske i dette element som jeg har klippet
fra det utrolige koderod:

<li><script type="text/javascript">
window.open("EstaticFear_I.html","mitvindue","width=500,height=500")
href="javascript:doPopup('http://www.empyrium.dk/portal/EstaticFear_I.html')return
</li>

som med stor fordel på alle måder kan
ændres til

<li>
onclick="doPopup('http://www.empyrium.dk/portal/EstaticFear_I.html');
--> return false;">Estatic Fear - Intro &amp; Chapter I</a>
</li>

og så definere din doPopup-funktion i en eksterne
JavaScript-fil.

Men hvorfor overhovedet bruge et popop-vindue?
Det er *så* 90'erne.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-05-08 17:01

On 19 Maj, 18:38, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Men hvorfor overhovedet bruge et popop-vindue?
> Det er *så* 90'erne.

Det eneste jeg lige kan forestille mig er en "interrupt" i forbindelse
med spamprotection/log in/sign up. Altså en popup, hvor skrives et
kodeord. Ikke det mest brugervenlige, men det virker så vidt vides ret
godt imod bots. Men, ja ellers så er popUps vist et ret dødt fænomen;)

MVH
Rune Jensen

--
Min radiostation: http://runejensen.dk/om/radiostation.asp
Lige nu: Sabrina - Boys Boys Boys

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-05-08 22:45

Rune Jensen skrev:

> Men, ja ellers så er popUps vist et ret dødt fænomen;)

Ikke hvis det er brugeren der bestemmer. Automatisk
popup er en død sild.

Selv bruger jeg meget sjældent popup, idet informationen
lige så godt kan komme i et normalt vindue, hvor man
også kan bruge tilbage-knappen. What else do you need?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Joan

Dato : 31-05-08 16:49

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> lige så godt kan komme i et normalt vindue, hvor man
> også kan bruge tilbage-knappen. What else do you need?

Well ham jeg laver det for har ønsket en oldschool hjemmeside.
Så altså ja det er "So 90's" Men sådan er det jo *G* Ikke mit
valg - men hans.
Planen er dog at lige så stille opgradere ham til nutiden, uden
det gør ondt *G*

Men stadig vil jeg jo netop have mindre vinduer der skal komme
frem, når der trykkes, fx. på en film/musikklip.
Dvs, så det ikke fylder hele skærmen. Men kun lidt af den.
Men jaja jeg finder på noget. *S*
Tak for hjælpen herinde *S*

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-05-08 17:16

Joan skrev:

> [...]
> frem, når der trykkes, fx. på en film/musikklip.
> Dvs, så det ikke fylder hele skærmen. Men kun lidt af den.

Ja, hvis du insisterer kan du jo
prøve at læse min artikel om emnet: