Variablet antal variabler
Fra : Mads Egedal Kirchhof~

Dato : 30-04-08 22:15

Lad os se om jeg kan beskrive det her ordenligt.

Jeg brug for, i javascript, at definere et antal lokale variable
bestemt af brugeren på en mere eller mindre automatisk måde. Dvs.
brugeren indtaster et tal for hvor mange af disse variable der
skulle være, og koden ville så danne så mange, uden at jeg på
forhånd skulle definere hvad der skulle ske for hver værdi
brugeren indtaster. Jeg kan godt finde ud af at bruge loop
(nogenlunde), problemet ligger i ikke at definere den samme
variable hver gang. Eksempel:

var i = 0;
var y;
for (i=0;i<=y;i++)
{
var g[x]= 1
}

Pointen er at der hvor der står [x] skulle et nyt tal stå hver
gang loopet startede forfra, så hvis y f.eks. var 5, ville man få
defineret variablene g1,g2,g3,g4 og g5 som alle ville være ligmed
1.

Endnu mere konkret skal jeg bruge det her til en slags
terningekast simulator, hvor brugeren kan slå flere terninger af
gangen, men hvert ternings øjne, ikke kun summen, gemmes.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-08 03:08

Mads Egedal Kirchhoff <composite@live.dk> writes:

> Lad os se om jeg kan beskrive det her ordenligt.
>
> Jeg brug for, i javascript, at definere et antal lokale variable
> bestemt af brugeren på en mere eller mindre automatisk måde.

Nej, det har du ikke :)

Variable har et navn, så man kan referere til dem, ved navn, andre
steder i koden. Hvis du opretter dine variable løbende, så har
du jo ikke andre steder i koden der bruger de variable.

Det du har brug for er en måde at gemme et antal værdier på. Det
klares nemmest med en variabel der holder et array.

> [...]
> brugeren indtaster. Jeg kan godt finde ud af at bruge loop
> (nogenlunde), problemet ligger i ikke at definere den samme

Det ser næsten rigtigt ud, du mangler bare at erklære g som et array:

var y = ...;
var g = new Array(y); // array med længde y
for (var i = 0; i < y; i++) {
g[i] = 1;
}

/L