Findes der HSDPA routere til PCIe slottet?
Fra : StreetFighter

Dato : 27-05-08 23:21

Hvad er Jeres erfaring med Sonofons Turbo3G/HSDPA til kr.199/md som kører i
TV reklamerne. De er dygtige til at skjule hvad man får for pengene, f.eks
uploadhastighed, pingtider, hardware, vilkår, osv.

Hvad med 3´ - er de blevet seriøse? Jeg prøvede for noget tid siden at
spørge om routere hos dem, men jeg fik kun fat i tumper som ikke mente at
teknik betød noget og at jeg bare skulle købe deres grimme kasse uden at se
specifikationerne for skidtet - men nix - den går ikke her

Findes der en rigtig Turbo3G/HSDPA router til f.eks PCIe slottet i en
moderne laptop? (jeg gider ikke deres USB modem, som både er usikkert og
dårligt siger mine venner).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-08 05:22

StreetFighter skriver:

> Findes der en rigtig Turbo3G/HSDPA router til f.eks PCIe slottet i en
> moderne laptop? (jeg gider ikke deres USB modem, som både er usikkert og
> dårligt siger mine venner).

SÅ lyver dine venner.

3's USB modem er upraktisk med ledning på, men det virker altså fint.

Pingide osv er så rigeligt beskrevet her i gruppen i løbet af den sidste
måneds tid.

Ja, der findes modems til at porppe ind i den bærbare og der sælges i
dag bærbare med indbyggede modems.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-05-08 08:31

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse

> Findes der en rigtig Turbo3G/HSDPA router til f.eks PCIe slottet i en
> moderne laptop? (jeg gider ikke deres USB modem, som både er usikkert og
> dårligt siger mine venner).

Kender en del kunder som kører med en blanding af USB modems og PCCARDS.
Det kører uden problemer og uden brok :)
Jeg syntes dog de "gamle" versioner af pccardet og usb modemmet kører bedre
end de nye.
Det er primært deres 3connect der er noget skrammel.

Men den overordene oplevelse er positiv, sælgerne plejer nok at skrige op
hvis der er problemer

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Kim M. Jorgensen

Dato : 28-05-08 08:31

Mig bekendt køre det med en del af den slags i tyskland.
Hvor du kan få dem som en ekstern router der så enten sender det ud til dit
lokal net via RJ45 eller Wireless.

Da bruger det det de steder hvor de ikke kan levere ADSL, så det findes
ihverfald.

Men har ikke set det her hjemme endnu.

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-06-08 19:20

Kim M. Jorgensen wrote:
> Hvor du kan få dem som en ekstern router der så enten sender det ud til dit
> lokal net via RJ45 eller Wireless.

<klip>

> Men har ikke set det her hjemme endnu.

Jeg mener 3 havde to modeller på 3.dk sidst jeg kiggede.

- Chano Andersen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-05-08 09:20

StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> crashed Echelon writing

> Findes der en rigtig Turbo3G/HSDPA router til f.eks PCIe slottet i en
> moderne laptop? (jeg gider ikke deres USB modem, som både er usikkert og
> dårligt siger mine venner).

Nej men der findes sikkert modem til PCIe slottet, de er bare ikke så
udbredt som mini PCI Express og USB

Til PCI
http://www.roalan.com/pci_wireless_modem.htm

Til USB, det kender du jo allerede selvom de fåes i andre formater og
størrelser.

Og til sidst er der routere som du selv nævner. Så skal du jo blot have
netværkskabel eller trådløst netkort som kan kommunikere med routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 28-05-08 12:29

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i meddelelsen
> Hvad er Jeres erfaring med Sonofons Turbo3G/HSDPA til kr.199/md som kører
> TV reklamerne. De er dygtige til at skjule hvad man får for pengene, f.eks
> uploadhastighed, pingtider, hardware, vilkår, osv.

Min erfaring er dårlig mht. Sonofon, Telia. TDC kan lige gå an...
Ingen af dem kan levere så god 3G dækning som 3 mobil. Typisk kobler man op
med GPRS/Edge og det er efter min mening ikke brugbart til andet end e-mail
og begrænset surf.

> [...]
> se
> specifikationerne for skidtet - men nix - den går ikke her

3 er meget seriøse. Vi har valgt dem til mobilt bredbånd. De er pt. de
eneste der leverer fornuftig dækning over hele landet med høje hastigheder
(3G). Vi får typisk ca. 3 - 5 Mbit/s ned og ca. 0,5 - 1,5 Mbit/s op (Der er
hurtigere upstream på deres erhvervsforbindelser end forbindelserne til
private)
Jeg har prøvet de 3 ovenstående + 3 mobil og testen ringede ud med 3 mobil
som klar vinder. Det spiller bare, ingen problemer med at forbinde. Super 3G
dækning. Vi benytter VPN og opkobling til Terminal / Citrix servere og det
kører gnidningsløst.

> Findes der en rigtig Turbo3G/HSDPA router til f.eks PCIe slottet i en
> moderne laptop? (jeg gider ikke deres USB modem, som både er usikkert og
> dårligt siger mine venner).

Det er har 3 mobil også. Du kan endda få en bundle pakke med en router + usb
modem, altså 2 forbindelser til en pris på 1 1/4 forbindelsespris eller
deromkring

Jeg har ingen relationer eller økonomisk interesser i 3 mobil...

Jens

Fra : StreetFighter

Dato : 31-05-08 00:54

Godt svar. Jeg savner bare noget seriøs information fra 3 om deres routere.
De har helt undladt at lægge PDF filer med manualerne og specs ud til
download, så man kan læse om hvad der er i den grimme plastickasse som de
selv roser til skyerne.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 31-05-08 10:14

> [...]
> De har helt undladt at lægge PDF filer med manualerne og specs ud til
> download, så man kan læse om hvad der er i den grimme plastickasse som de

Du skal ihvertfald gå udenom W21 routeren.
Dækningen er elendig.
Jeg har et E270 USB modem og W21 routeren. Inde i mit kontor har jeg ca.
halv signalstyrke med usb modemmet men routeren kan kun få hul igennem på
GPRS. Den skal helt ud af vinduet for at fange et 3G signal

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 11:37

On Sat, 31 May 2008 11:14:26 +0200, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> halv signalstyrke med usb modemmet men routeren kan kun få hul igennem på
> GPRS. Den skal helt ud af vinduet for at fange et 3G signal

Super info. Den havde jeg aldrig fået hos 3'
Jeg dropper helt deres routere når de sådan forsøger at skjule alt om dem.

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-06-08 21:17

StreetFighter wrote:
> Super info. Den havde jeg aldrig fået hos 3'
> Jeg dropper helt deres routere når de sådan forsøger at skjule alt om dem.

Hvad forsøger de at skjule? De oplyser jo model numrene, og du kan
sikkert nemt finde datablade og andre relevante oplysninger om dem med
lidt google gynmastik.

- Chano Andersen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-05-08 18:56

HSDPA står får High Speed Download Packet access

Der er altså kun turbo på Download delen...

Uploaden er på teoretisk 384 kbps

DOwnload-hastigehden varierer, da tricket ved HSPA er at man kombinerer
de tilgængelige frekvenser og timeslots, således at hvis der er masser
af ledig plads på den mobilmast du er tilknyttet, vil du være heldig og
have de 7.2 Mbps til rådighed, men hvis mange er på, vil i skulle deles
om den tilgængelige båndbredde...

Lidt det samme som når en hel ejendom deles om én internetforbindelse

Fra : StreetFighter

Dato : 31-05-08 01:00

On Wed, 28 May 2008 19:56:28 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> Uploaden er på teoretisk 384 kbps

Jeg har læst en del på nettet, at den i praksis kun er 100-150 kbps. Andre
siger at erhvervsløsninger har 1000 kbps upload. Kan alle få
erhvervsløsningen, selvom de ikke driver erhverv?

Ok, men de 7,2 er vist ren fup, ikke?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-05-08 01:04

StreetFighter wrote:
> Ok, men de 7,2 er vist ren fup, ikke?

Ikke ren fup, men den maksimale fysiske hastighed, hvis ingen andre skal
dele båndbredden med dig... Den reelle hastighed på applikationniveauet
vil dog være noget lavere, da der sker en del retransmissioner og bruges
en del data til både headere og fejlrettende data

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-06-08 19:25

StreetFighter wrote:
> Ok, men de 7,2 er vist ren fup, ikke?

Overhovdet ikke, jeg har hevet godt 7 Mbit igennem, i Holbæk, (Download
hastigheden i min browser var 700kbit.) så det er bestemt ikke fup og
fiduser, det kan lade sig gøre.

Dog er det erfaringerne i det firma jeg arbejder, at man normalt får 1-2
Mbit, det er så testet på vores kontor i Odense, et sted på Langeland,
og en del steder på Sjælland.

- Chano Andersen.

Fra : StreetFighter

Dato : 31-05-08 01:05

Jeg tror jeg har misforstået noget. Jeg mener om der findes en lille router
som kan sidde i det åbne PCIe card slot på 54mm som sidder på nyere laptops
med SantaRosa chipset. Altså den nye reviderede version af PCCARD.

Jeg ønsker IKKE en direkte modem dial-up løsning, men en NAT router med
DHCP så andre computere kan komme på nettet også

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-05-08 10:20

> [...]
>
> Jeg ønsker IKKE en direkte modem dial-up løsning, men en NAT router
> med DHCP så andre computere kan komme på nettet også

Nej vi har ikke forstået spørgsmålet, du har bare ikke læst svarene. Du kan
ikke få en router til at sidde i en computer. I sådan et tilfælde er det
din computer der via software og et modem/netkort vil blive router.

Du kan købe stand alone routere eller købe et modem og installere software
på din computer.

--
Bjarke Andersen

Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 11:58

On 31 May 2008 09:19:32 GMT, Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> din computer der via software og et modem/netkort vil blive router.
>
> Du kan købe stand alone routere eller købe et modem og installere software

Så vil jeg prøve på en pedagogisk måde

Vi tager en en helt almindelig ekstern ethernet NAT router med Full
Inspection Firewall. Plastickassen er stor og grim, så vi ansætter nogle
dygtige ingeniører til at udvikle de chip som kan medvirke til at skidtet
fylder mindre. Det lykkedes, og hele æsken er nu nede på størrelse med ca
et MicroDrive som til digitale kameraer.

Så får vi ingeniørerne til at bygge et netkort i routerens WAN port samt et
HSDPA Turbe-3G dial-up modem på netkortet og en switch.
Det hele kombineres så igen i en plasticæske som kan stoppes i laptoppens
PCCARD/PCIeCARD plads.
Internt er routerens switch så forbundet med laptoppens indbyggede
ethernetkort. Nu kan laptoppen komme på nettet samtidig med at laptoppens
ethernetporte fungerer som DHCP og LAN med internetadgang og andre
computere skal så bare have et kabel til laptoppen og sættes op til DHCP.

Det er sådan en dims jeg efterspørger

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-06-08 06:21

> [...]
> laptoppens ethernetporte fungerer som DHCP og LAN med internetadgang
> og andre computere skal så bare have et kabel til laptoppen og sættes

bahh jeg lavede en skrivebøf, Vi _har_ forstået spørgsmålet, men svaret er
nej. Dertil har vi routersoftware som er det du efterlyser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-05-08 13:00

Jamen så er det jo bare at tage en tilfældig PC, og smide et 3G HSDPA
modem i den, enten via USB eller PCIe, og lade den dele modemets
forbindelse med resten af netværket. Hvis du kører windows kan du bruge
dets internet connection sharing til at dele den...

Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 12:04

On Sat, 31 May 2008 13:59:44 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> forbindelse med resten af netværket. Hvis du kører windows kan du bruge
> dets internet connection sharing til at dele den...

Nej, både ICS og proxysoftware fungerer elendigt.Jeg har testet dette på et
analogt V90 56K dial-up modem.
Jeg ønsker ægte routerfunktionalitet som i en ZyWall osv.

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-06-08 21:21

StreetFighter wrote:
> Nej, både ICS og proxysoftware fungerer elendigt.Jeg har testet dette på et
> analogt V90 56K dial-up modem.

Hvordan elendigt?

> Jeg ønsker ægte routerfunktionalitet som i en ZyWall osv.

Hvormeget er du villig til at gi?

Der findes routere fra Cisco med PCMCIA interface, og jeg har også set
et par linksys modeller der kan snakke med nogle modeller UMTS datakort
og USB modems.

Jeg mener helt bestemt jeg fandt nogle modeller på edbpriser.dk, da jeg
kiggede på det sidst. Men det var dyrere end vi ville betale for noget
"Nice to have". Men hvis det er "Need to have" for dig, så kunne det
måske være interessant. Mener det lå i omegnen af 2500 kroner, og dertil
kommer det nødvendige datakort (Der står nævnt et "Vodaphone datacard"
men mon ikke det dækker over en Huawei model eller lignende?)

- Chano Andersen.

Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 23:03

On Tue, 03 Jun 2008 22:20:46 +0200, Chano Andersen wrote:

> Hvormeget er du villig til at gi?

kr.2000

Jeg kan ikke selv gennemskue og finde produktet, så jeg ønsker nogle
anbefalinger fra folk som evt er i branchen, selv bruger det og har god
kendskab til det

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-06-08 06:06

StreetFighter wrote:

> kr.2000
>
> Jeg kan ikke selv gennemskue og finde produktet, så jeg ønsker nogle
> anbefalinger fra folk som evt er i branchen, selv bruger det og har god
> kendskab til det

Her er et lille link til edbpriser, hvor der er søgt efter 3G/UMTS
routere. De kræver alle et modem vedsiden af, som jeg ikke lige har
brugt tid på at finde priser på.

http://shor.ter.dk/913267043

Måske 3's datakort kan bruges sammen med dem, men det kan forhandleren
oplyse.

- Chano Andersen.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-06-08 17:58

> kr.2000

Nu nævner du selv ZyWALL serien.
Deres 2WGer kan du jo stoppet et PCMCIA 3G kort i og så kører det.

Har solgt et par stykker af den løsning på arbejdet og det spiller bare

--
/Dennis
Diverse harware sælges