cipramil/cipralex
Fra : jytte jensen

Dato : 28-04-08 09:49

Hej
Er der nogle som har erfaret at cipralex skulle være bedre (færre
bivirkninger) end cipramil ??

Jytte

Fra : lh

Dato : 28-04-08 14:33

"jytte jensen (slet PK9AZ)" <mismerkur@PK9AZgmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle som har erfaret at cipralex skulle være bedre (færre
> bivirkninger) end cipramil ??
>
> Jytte

Personlig erfaring har jeg ikke, men har en søster der får Cipralex og hun
har ingen bivirkninger af denne. Den anden type eller sammenligning kender
jeg ikke.

lh

Fra : jytte jensen

Dato : 29-04-08 09:00

Begge dele er et SSRI præparat.

Cipralexen er kommet til senere fra samme firma og skulle have
færre bivirkninger, det er også dobbelt så dyrt. Licencen på
cipramil udløb for firmaet og så måtte det jo finde på noget for
at for at tjene penge.

Men derfor kan præparatet jo godt være bedre. (Så nemt er det
vel heller ikke at få sit præparat godkendt).

Man skulle kunne undgå f.eks. vægtøgning ved cipralexen. Har din
søster taget på efter hun er begyndt med det ??

VH
Jytte

Fra : lh

Dato : 29-04-08 11:08

"jytte jensen (slet 1GUQE)" <mismerkur@1GUQEgmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man skulle kunne undgå f.eks. vægtøgning ved cipralexen. Har din
> søster taget på efter hun er begyndt med det ??

Nej det har hun ikke og hun har fået dem et par år nu.

lh

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-08 10:52

On 2008-04-28 10:48:51 +0200, jytte jensen <mismerkur@PK9AZgmail.dk>
(slet PK9AZ) said:

> Hej
> Er der nogle som har erfaret at cipralex skulle være bedre (færre
> bivirkninger) end cipramil ??
>
> Jytte

Jeg har ingen bivirkninger af cipramil - så jeg tror forskellige
mennesker oplever de forskellige lykkepiller på hver deres egen måde.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 14-05-08 08:43

jytte jensen (slet PK9AZ) skrev:
> Hej
> Er der nogle som har erfaret at cipralex skulle være bedre (færre
> bivirkninger) end cipramil ??
>
> Jytte

Hej Jytte

Det siges at cipralex har færre bivirkninger, og ikke mindst producenten
har pointeret det mange gange i sin markedsføring. Der er rationale i at
sige det, hvis ellers man kan gennemskue den medicinske effekt:

Cipramil består af 2 udgaver af samme stof: s-citalopram og
r-citalopram. Tilsyneladende er det s-citalopram som kan binde sig til
receptorer i hjernen hvorimod r-citalopram ikke kan det i samme grad.
Tilgengæld er der undersøgelser der tyder på, at r-citalopram kan give
bivirkninger. Derfor oprensede producenten Lundbeck stoffet, så man nu
kan producere ren S-citalopram = cipralex. Da det ikke indeholder
R-citalopram kunne det derfor godt være at der er færre bivirkninger ved
produktet.