Hvor tit skifte impeller ?
Fra : Per

Dato : 28-05-08 18:51

Hej NG !

Jeg har har en 40 hk Mercury.

Hvor ofte bør jeg skifte impeller ?

Forhandleren siger, at det først bør gøres, når vandstrålen er
svag/uregelmæssig, der kan godt gå flere år - andre siger at de skal gøres
hvert år !! Det lyder lidt overdrevent, men hvad ved jeg ?

Er det noget jeg kan gøre selv ?

Jeg skifter selv motorolie og gearkasseolie hvert år.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-08 20:00

Hej Per,

Måske afhænger det en del af sæsonens brugstid og hastighed for motoren
o.m.a. ... og ens temperament ... ...
På min sejlbåd, som ved gud ikke bruger mange motortimer (en VP-2002) i
løbet af en sæson, har jeg gjort det til en vane, at tage impelleren ud om
efteråret og sætte en ny i om foråret. Den gamle får en gang smørelse i
efteråret og lægges i en pose i reserveskuffen efter - godkendt - inspektion
for revner og slid ...

Med en polygribtang kan man på min motor "fiske" impelleren ud - uden at
ødelægge den eller andet i vandpumpen ...
Har du ikke - evt. adgang til - en manual for motoren, hvor denne operation
er forklaret?

Det er måske fjollet, for jeg udtaler mig helt uden kendskab til din motor
Så virkeligheden er muligvis helt anderledes ... I så fald sorry!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 28-05-08 20:31

Vi taler udenbordsmotor, lyder det til. Selv får jeg skiftet impeller ca.
hvert 4. år (efter anbefaling fra min mekaniker). Min motor (Mercury 9.9)
sidder på en sejlbåd og har ikke voldsomt mange motortimer på en sæson, men
jeg tror mere det er mørning af gummiet samt evt. begroning, der begrænser
levetiden end egentligt slid.
Jeg ville nok ikke vente til vandstrålen blev svag - så dyr er en impeller
heller ikke, men det er reparationen ved sammenbrændt motor!

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Lars Clement

Dato : 29-05-08 20:14

--
På min Yamaha har fået et interval på 5 år opgivet
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-05-08 20:24

> [...]
> svag/uregelmæssig, der kan godt gå flere år - andre siger at de skal gøres
> hvert år !! Det lyder lidt overdrevent, men hvad ved jeg ?

Både min fader og jeg skifter hvert år (impell, motorolie & gearolie) og
tændrør hvert andet år.

Min fader fisker med garn og sejler ofte på lavt vand. Jeg selv står en
smule på vandski og sejler ofte kystnært, dvs anker op på 1-2m vand.

Det er ingen større operation at skifte en impell. Man tager stiften ud af
gearskiftestangen, løsner hælen og trækker strålerne ud af indgreb og så
helt af med den.
Nu er det hele så til at komme til. Af med låget til pumpen, ud med
impellen, lidt fedt på den nye impell, kontrollerer pumpehuset for defekter
og så ellers samle skidtet igen. Det kan med fordel gøres uden olie i
gearkassen.

Husk også af smørere diverse gearskifte & gas arme på motoren, smør også
rathus, drejefunktion på motoren mm..
Jeg bruger fedt på spray og en håndpumpe til niplerne.

Mvh
Leon