Bitumenbånd
Fra : bugger

Dato : 25-05-08 20:45

Er der nogen som har plusser/minusser ved at lægge en bådrude i bitumenbånd
som anvendes til Veluxvinduer og lign. Jeg har prøvet meget andet med der
holder ikke når det bliver udsat for sollys. Findes der et vidundermiddel
som jeg har overset. En af mine venner "siger sikafex" men jeg kan ikke se
at de har prduktet.

Alvin

Fra : Roderiet

Dato : 25-05-08 20:59

Fra : HH

Dato : 26-05-08 02:36

Jeg har haft udvendige acrylruder siddende i godt 20år monteret med
sort silikone. Vinduerne er nu skiftet til glasruder i alurammer, og
til dem bruger man gummilister, men de sidder jo så også mørkt.
Jeg havde ingen problemer med silikonen og sol, det var selve
acrylruderne som jeg ikke turde have mere - de bliver skøre af så
mange år i solen -og gik da også i "tusind stykker" da jeg smed dem
ned på græsset!
I dag tror jeg ikke at man anbefaler at bruge silikone, men fx. Sika
eller Simson fugemasser.

Hemmeligheden med at holde sådanne ruder tætte (altså udenpåliggende
ruder skruet fast) er at den tættende fuge skal have en rimelig
tykkelse, fx. 3mm. Det opnås lettest ved at lave nogle små
afstandsklodser (fx. små stykker sejlpind) som kan sættes i fugemassen
mellem skruehullerne. Når fugemassen så er hærdet så sidder ruderne
"for evigt". Eneste problem kan være, at selvskærende skruer i
glasfiberen har besvær med at optage bevægelserne fra temperatur o.l.,
så det kan være nødvendigt at spænde efter sådan hvert 3. år.

Hans-Henrik

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-05-08 14:34

Hej Alvin
Prøv at læse Bjarkes artikel fra "Maximalt" om ny ruder. Den er rigtig god,
og giver dig svar på dine spørgsmål.
http://www.maximalt.dk/Artikler/Ruder/Ruderne.htm
Hilsen Steffen