Nasa log
Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 23-05-08 20:57

Hej Nyhedsgruppe.

Jeg fandt løsningen på justering af min Nasa log. Jeg var inde ved en
af de lokale udstyrsforhandlere for at handle en anden ting. På hylden
lå en gammel pakke med en Nasa log af samme model som min egen. Jeg
lukkede pakken op ( det havde andre gjort før mig!) og læste
brugsanvisningen. Bingo! der var løsningen. Tryk samtidig på 2 knapper
i et par sekunder og det bliver muligt at op eller ned justere
kalibreringen. Nu har jeg muligheden for at finjustere min log med 1%
interval. Det som er spørgsmålet nu er, hvordan jeg finder den
korrekte justering. Hvordan kan man vide præcist om man sejler i
medstrøm eller modstrøm? Jeg har selvfølgelig en fornemmelse for dette
men er det nok? Er der en bestemt metode til kalibrering eller er det
en fornemmelsessag?

Her vil jeg gerne have nyhedsgruppens hjælp.

MVH

Ole Jeppesen

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-05-08 21:22

Hej Ole,

Havde du læst lidt videre havde du nok set hvordan et
kalibreringsforøb skulle gennemføres.
Man sejler normalt et antal gange mellem to mærker/med GPS én
sømil, og derefter giver man informationerme til sin log. den
beregner herefter gennemsnittet og giver hermed korrektionen.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@IO0OCmail.dk> (slet IO0OC)

Fra : Boje

Dato : 26-05-08 21:28

Hej.

Under rolige vejr- og strømforhold sejler man så snorlige som muligt en
kendt distance mellem f.eks et par sømærker (hvis du har en GPS, kan denne
vise dig afstanden tilstrækkelig nøjagtigt, ellers mål omhyggeligt op i
kortet). Herefter sejles den samme strækning i modsat retning, hvorved man
har elimineret strømmens indflydelse på det samlede resultat (forudsat at
denne kan betragtes som konstant i hele tidsforløbet). Forskellen mellem
gennemsnittet af de to logvisninger og GPS- eller kortdistancen er så
loggens fejlvisning. Er forskellen positiv, viser loggen for meget. Er den
negativ, viser loggen for lidt. Divider fejlvisningen med gennemsnittet af
de to logvisninger og gang med 100. Man har nu fejlvisningen i %, som man
tilsyneladende kan taste ind i din type log. Min Silva skal først afmonteres
skottet, og der skal så stilles på nogle binære kontakter bagpå, hvilket alt
i alt er dødbesværligt

God fornøjelse.

Mvh
Boje