Yanmar YSM12
Fra : Thomsen

Dato : 22-05-08 21:42

Min Yanmar YSM12 fra 1980 kører upåklageligt.

Dog er den på det seneste nogle gange pludselig gået voldsomt op i
omdrejninger og har lagt røgslør ud. Efter et halvt minut går den ned på
normal igen. Hele mekanismen som regulerer gassen er for mig et teknisk
mysterium med fjeder og forbindelsesstænger.

Kan nogen forklare mig, hvad der kan være fejl på motoren?

Måske er der en, som kender gasreguleringsmekanismen og kan fortælle lidt
om, hvordan den fungerer?

Billede af motoren http://www.perthomsen.dk/ysm12.jpg

--
) Tak og hilsen
( Per

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 23-05-08 06:56

Hej Per

Jeg har en servicemanual liggende i PDF format til YSM8 og YSM12 - den
fylder 19MB så den kan ikke mailes - hvis du er interesset så ligger
jeg den ud på en web-server til afhentning

m.v.h.

Jimmi Aakjær

Fra : Thomsen

Dato : 23-05-08 07:15

"Jimmi Aakjær (8310)" skrev:
> Hej Per
>
> Jeg har en servicemanual liggende i PDF format til YSM8 og YSM12 - den
> fylder 19MB så den kan ikke mailes - hvis du er interesset så ligger
> jeg den ud på en web-server til afhentning

Tak Jimmi, men jeg har manualer til den.
Der står også noget om justering af regulatoren ("udføres af fagfolk"), men
jeg er sikker på, at problemet ligger et andet sted, for normalt går den
utroligt godt og stabilt.
Båden bliver sat til salg til sommer (køb af større/nyere), men først skal
problemet løses.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 25-05-08 21:54

hej
jeg vil mene du skal kigge i retning af dieselpumpen
de er yderst simple på denne motor. Hvis det er regulatoren vil motoren ikke
starte
mvh Henrik Kolle

Fra : Thomsen

Dato : 26-05-08 14:52

"Henrik Kolle Rasmussen" skrev:
> hej
> jeg vil mene du skal kigge i retning af dieselpumpen

En lastvognsmekaniker fortalte mig, at jeg måske har hældt for meget
motorolie på, og at motoren brænder overophedet motorolie af. Nu har jeg
tappet olie af og sørget for, at der absolut ikke er for meget (eller for
lidt) på.
Vejret er desværre ikke til prøvesejlads i dag, men måske kan nogen
bekræfte, at for meget motorolie kan få maskinen til at gå meget op i
omdrejninger og ose meget i en snes sekunder for derefter at køre ganske
normalt igen.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-05-08 09:42

Det er korrekt, den oser,
men at den skulle holde op,og køre roligt, tror jeg ikke, - jeg har erfaring
for at det er omvendt.

mvh
/Børge