Fjerne rurer fra gummibåd?
Fra : sailor99

Dato : 20-05-08 07:11

Ohøj!
Kan man nemt (og skånsomt) fjerne nogle glemte, tørre rester af rurer på
gummibådens bund-gummi-dug?

Mvh
Georg

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-05-08 12:14

Med stærkt forbehold for hvad "gummi" i ordet gummibåd dækker over, så havde
jeg held med en gang murer-saltsyre på min egen gummibåd for mange år siden.
Det tog både kalk-dele og det organiske og det hverken misfarvede eller
beskadigede gummidugen - i hvert fald holdt den mange år efter.
Den er dog desværre nu forlængst gået i (Marianer-?) graven, så jeg kan ikke
tjekke materialet.
Så som med al kemi: hvis du vil prøve, så gør det på et skjult og
ikke-kritisk hjørne.

VH,
Lars
Odense

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 20-05-08 15:36

Eddike er nok lidt mere skånsomt. Det opløser jo også kalk hvad en rur jo
er.
Hans.

Fra : sailor99

Dato : 20-05-08 17:34

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Eddike er nok lidt mere skånsomt. Det opløser jo også kalk hvad en rur jo
> er.
> Hans.
Ja, jeg havde også eddike i tankerne, men hvad med eddikesyre - er det for
skrapt?

Eller et ganske almindeligt afkalkningsmiddel som bruges i vaskemaskiner?

Tak til jer begge!

Mvh
Georg

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-05-08 18:35

Hej Georg
Rur på en gummibåd indikerer, at den har ligget i vandet i lang tid. Det
skal den ikke. Efter endt sejlads bør den tages op og "spules" med
ferskvand. Er skaden sket, kan du tage nogle gamle håndklæder (eller
tilsvarende), og lægge på de angrebne områder. Væd disse klæder med eddike.
Alm. eddike er dyr, så køb en flaske 32% og fortynd den med vand. Gennemvæd
hele din beklædning med denne væske, og lad det virke natten over. Bedre
effekt er at lægge noget plastik over området. Dagen efter kan du med blød
børste og rent vand vaske rurerne af. Er al kalken ikke væk - gentages
processen.
Det er vigtigt ikke at bruge så kraftige kemikalier, at coatingen på
gummibåden ikke ødelægges.
Vær forsigtig - og rens din båd hver gang i ferskvand efter brug, og du vil
have gummibåd i lang tid.
Hilsen Steffen

Fra : sailor99

Dato : 20-05-08 21:21

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gummibåden ikke ødelægges.
> Vær forsigtig - og rens din båd hver gang i ferskvand efter brug, og du

Tak, Steffen!
Det var et hospitalsophold, som kom på tværs, men jeg lover (næsten), at det
ikke skal ske igen!
Tak for det gode råd, det lyder både skånsomt og effektivt.
Mvh
Georg

Fra : sailor99

Dato : 22-05-08 22:51

> Ohøj!
> Kan man nemt (og skånsomt) fjerne nogle glemte, tørre rester af rurer på
> gummibådens bund-gummi-dug?
>
> Mvh
> Georg
Hej!

Jeg benyttede tippet med klude og eddike natten over. Det virkede helt
fantastisk. Stort set intet arbejde, og alle rurer er borte.
Mvh
Georg