osmosebehandling
Fra : Steffen Skov

Dato : 19-05-08 16:11

Hejsa
Nu er jeg ved at være færdig med at slibe bunden ned på Pd `en. Jeg har
opdaget sporadiske osmoseblærer, der er blevet krattet godt og grundigt ud.
Nu skal jeg til at opbygge bunden igen, og her melder sig et par spørgsmål.
Hempel anbefaler først et lag high protect. Så spatling med epoxyfiller
efter fulgt af 4 lag high protect. Slut af med yacht primer eller light
primer. (se link):
http://www.hempel.dk/internet/inedkc.nsf/vHEMPELDOC/403A1D9D7586E640C1256C44003ED154?OpenDocument

Hvorfor skal man først påføre et lag high protect før man spartler? Jeg vil
jo mene at epoxy filleren vil sidde godt fast på den ru bund. Så kan man
slibe den hærdede filler med en ekcentersliber med korn 60 sandpapir, også
male med high protect!
Hvorfor skal man slutte af med enten yacht eller light primer. Er det fordi
den efterfølgende bundmaling hæfter bedre på dem, end på high protect?
Hvad med jernkølen? Skal den have samme behandling?

Nøj - hvor jeg glæder mig til at blive færdig
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-05-08 21:38

Hej Steffen,

De forskellige firmaer laver et komplet malingssystem som giver
den bedste beskyttelse/vedhæftning/dækning/tæthed.
Derfor vil det være bedst at følge deres respektive anvisninger.
Der findes mange som vil angive "hovsa-løsninger"; men de kan
ikke anbefales. (efter mange års kendskab til malersystemer i
den mere prof. verden)

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-05-08 08:02

Hej Harding
Efter at have læst Bjarkes fremragende artikel om renovering af køl
(maximalt.dk), er jeg blevet meget klogere og fattigere.
Hilsen Steffen

"Harding Larsen (slet WE9RW)" <harding@WE9RWlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12115754370.343025117504538@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-05-08 23:27

Jeg er meget betænkelig ved, at du ikke udvasker osmosen ved højtryksspuling
med ferskvand.
Ivar Holm

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-05-08 07:57

Hej Ivar
Det har jeg også tænkt mig at gøre, når jeg er færdig med at rense bunden.
Hilsen Steffen