Dieselos
Fra : Claus

Dato : 12-05-08 21:01

Hej gruppe
Jeg er ny dieselejer ( 2 volvo TAMD 63P, 315 Hk pr stk.). Er det normalt at
de sviner så meget at jeg måtte bruge ren benzin til at vaske et sejgt gråt
misfarver lag af hele hækken på min ellers hvide båd efter ca. 10 timers
sejlads?
Nogen ideer til noget mere skånsomt at fjerne snavsen med næste gang?. Alm.
bilshampoo og anden sæbe var virkningsløst.
Mange hilsner
Claus

Fra : OZ3BTO

Dato : 13-05-08 13:51

"Claus" <claus.kastenskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Alm.
> bilshampoo og anden sæbe var virkningsløst.

Enste jeg kender til diesel motore er fra biler

En diesel motor bør ikke ryge.. Hvis den ryger trænger den til en justering
hvilket ethvert værksted med en bosch tester burde kunne klare... Nu er det
sålige med hvordan du får båden på såen et værksted

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 13-05-08 16:39

Malerens grundrens kan gøre det
Hans.

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-05-08 19:00

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Malerens grundrens kan gøre det
> Hans.

Tætner "Malerens grundrens" ligegledes evntl.
- Toppakning
- Slidte dyser / kobberskiver.
- Forkert indstillet højtrykspumpe.
- Defekt dieselfilter / vandudskiller.
- Udskiftning af luftfilter.
- Udluftning af systemet.
- Måske en kompressionstest.

Mulighederne er mange, men det klares med grundrens, hver 10. time.

Mvh. Thulfen,

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 13-05-08 19:13

Det er dog fantastigt ,manden spørger hvad der kan rense agterspejlet.
Og så kan det da godt være at motoren trænger til justering, men det jo en
anden sag.
Hans

Fra : Claus

Dato : 13-05-08 19:29

Det kan er rigtigt, at mit spørgsmål gik på hvad man fjernede snavset med,
men derudover vil jeg da gerne have at vide om fænomenet er normalt for
dieselbåde, hvad det kan skyldes og om hvad jeg evt. selv skal gøre noget
(ud over at fjerne det hver 10. time med malerens grundrens.

Mange hilsner
Claus

Fra : Ivar

Dato : 13-05-08 21:02

Claus skrev:

> men derudover vil jeg da gerne have at vide om fænomenet er normalt for
> dieselbåde,

Det fremgik også af dit indlæg, jeg tror ikke Hans fik læst det
ordentligt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : John Lydom

Dato : 14-05-08 10:24

Hej.

Biltema har noget på pumpespray, der hedder "Black streak remover", det
virker ganske fortrinligt.
Uanset hvor godt motoren er justeret, kan det ikke undgås at agterspejler
bliver sodet, på en motorbåd.
Har selv en TAMD 41P der ikke ryger synligt, men der bliver beskidt
alligevel.
John.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 21:16

> [...]
> Det er dog fantastigt ,manden spørger hvad der kan rense agterspejlet.
> Og så kan det da godt være at motoren trænger til justering, men det
Hvorfor er det egentlig en anden sag?

Min gamle lærer fortalte mig, at det er langt smartere at fjerne et
problem end at løse det ...
I dette tilfælde forekommer det umiddelbart noget "smartere" at
undgå/fjerne dieselosen *inden* den sætter sig ... end at bruge
grundrens efter at den har sat sig grundigt fast i agterspejlet!
Kort sagt mener jeg, at Claus er bedre hjulpet med et tip om at undgå
dieselosen end at få at vide, hvordan den kan vaskes af ved brug af en
masse kemi ... ... ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-05-08 01:42

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kort sagt mener jeg, at Claus er bedre hjulpet med et tip om at undgå
> dieselosen end at få at vide, hvordan den kan vaskes af ved brug af en

Ja han havde jo fundet ud af hvordan han fik det af

Diesel sod er R** at få af.. Har selv kørt i en gammel golf2 diesel der røg
temlig meget hvilket gav en sort bil.. Selv div- vaskehaller måtte give op,
En polering af bilen kunne fjerne det.. Indtil man havde kørt 500km