diesel motor
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 11-05-08 21:45

Hej NG
Jeg er den heldige ejer afen Yanmar 2GM 20 som lige har fået nye dyser og
slebet ventiler.
Der er et problem med at den ikke stabilt kan holde omdrejningerne. dvs den
gasser op og ned som den selv vil. Jeg har lige skiftet brændstof filter.
Kan det være fødepumpen ??
mvh Henrik Kolle

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 11-05-08 22:33

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er et problem med at den ikke stabilt kan holde omdrejningerne. dvs
> den gasser op og ned som den selv vil. Jeg har lige skiftet brændstof

Det lyder som min gamle havetraktor med dårlig variator :-/
Nu er jeg ingen diesel gud, men har dog rodet en del år med benzin-motorer
og et par større Ford diesel'er.
Men her kommer et par skud fra hoften.

Brændstof filter, forkert monteret eller ej, arter sig ikke sådan. Det ville
typisk gøre at du skulle pumpe før start og den så senere går helt ud.
Jeg ville god lige kikke på det igen.

Det kan godt være pumpen der ikke står rigtigt, men det kan også være falsk
luft eller knasten der der står nogle grader ved siden af (1-2tænder).
Prøv evt. at lufte brændstofsystemet ud, kontroler at gaskablet sidder
korrekt og se om der er det mindste tegn på utæthed på hele fødesystemet.
Pumpe og dyser kan man typisk ikke gøre det store ved selv.

Og man skal værer STEN SIKKER på at knasten står korrekt, det er ikke altid
man kan hører en forkert timing på eftertændning i udstødningen.
Det må man kikke i motor manualen, Det er sikkert noget med nogle faste
punkter på blokken eller tændings/taktmærker på knasthjulene.
Man skal være lidt motornørd for at rode med knast og timing. Hvis det skal
være perfekt skal der bruges måleur på cylinder og vippearm samtidig, samt
gradskala på knasten.

Når nu topstykket har være af, fik du vel også kogt det af, lavet sæder på
topstykket og skiftet olietyve, så det passer til dine fine ventiler?

Er det turbo på sådan en bandit ?
Utæt turbo smøring kan give de symtomer, det samme kan et brændstof-vædet
luftfilter (kan faktisk få en motor til at løbe løbsk).

Det behøver ikke at værer en direkte defekt, for selv de mindste fejl kan
arte sig på mystiske vis og så skal man bare være glad for at man ikke har
motorrummet fyldt med motorstyringer, luftmængdemåler, co-sensor og andet
moderne skidt.
Sådan moderne elektronik har tæret en del på min tidligere mørke hårpragt.

Mvh
Leon

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 13-05-08 20:29

jeg prøver at skifte brændstofrør i weekenden
mvh Henrik Kolle

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 13-05-08 20:42

> jeg prøver at skifte brændstofrør i weekenden
> mvh Henrik Kolle

Har du fejlfundet på systemet eller er det bare din indre "hjemme-mekaniker"
der har en mistanke?

Mvh
Leon

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-05-08 20:11

> [...]
> Der er et problem med at den ikke stabilt kan holde omdrejningerne. dvs
> den gasser op og ned som den selv vil. Jeg har lige skiftet brændstof

Hej Henrik
Hvis det er når du sejler med fuld gas, at den går ned i fart altså når
den rigtigt skal bruge brændstof, så har jeg været ude for at oven
på fødepumpen sider der en lille skrue hvor man kan skrue toppen
af og nede under sider der et lille net filret der kan være stoppet.

Men ellers er det en utæthed et eller andet sted så den trækker lidt luft
med ind, og det er før fødepumpen den kan være gal.

Fra : TOSB

Dato : 15-05-08 20:57

Per Christiansen wrote:
> [...]
>
> Men ellers er det en utæthed et eller andet sted så den trækker lidt luft
> med ind, og det er før fødepumpen den kan være gal.

Det ligner et problem, jeg havde sidste år, hvor min motor kunne finde på at
stoppe uden påviselig grund.
I mit tilfælde var det, fordi jeg ikke have udluftet brændstofsystemet, så
jeg fik travlt med at nærlæse, hvordan man gør med den motor, jeg har (en
Volvo Pente MD 17C), men der er helt sikkert samme former for procedurer i
relation til Yanmar - procedurer, der kan gøres af de fleste, der kan
betjene en skruetrækker og en skiftenøgle.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv -
ELLER Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 17-05-08 00:12

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv -
> ELLER Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

en revne i banjobolten - så kører den igen
Tak for de gode råd
mvh Henrik Kolle