På vandski i havnen!
Fra : Lars Elmkjær

Dato : 11-05-08 21:23

Ja, det måtte komme - den dag jeg skulle opleve at man står på vandski i
havnen!!! Tro det eller lad være.

Vi måtte desværre flytte vores båd fra Holbæk Marina da vi ikke kunne komme
ud mm. der var højvande - og undgik div. banker i havnen!
Vi har nu lagt den i Holbæk Gl. Industrihavn som er under afvikling - som
industrihavn - og under forberedelse til "rekreativt område" eller hvad det
nu bliver!.

Ca. hvert 5. min. planer en motorbåd ind (med omtrent 15 - 25 knob) eller en
jetski, eller en vandscooter - begge med lidt højere fart. Den anden dag
stod nogle unge fyre på vandski ind i havnen! Det er virkelig sandt....

Havnefogden / Havnevæsenet vil ikke sætte skilte op med f.eks 3 knob ved
indsejlingen - eller "vandscooter forbudt" - på sin vis forståeligt nok -
det er jo forbudt - men det bliver ikke overholdt!!!

HVAD POKKER gør man - hver skal sørge for at reglerne bliver overholdt -
havnevæsenet siger det er politiet, og ikke dem.
HVEM skal man "vride armen om på ryggen af" for at få sat lidt styr på
havnen??

Nu kan valget stå imellem at hører (og mærke dønningerne) på div. planende
både i havnen, eller ligger i havn hvor man som regel kan komme ind og ud
når det er højvande.

Lars

Fra : TOSB

Dato : 11-05-08 22:03

Lars Elmkjær wrote:
> Ja, det måtte komme - den dag jeg skulle opleve at man står på
> vandski i havnen!!! Tro det eller lad være.

Klip det meste

--
> Mvh
> Lars

Hej Lars
Frustration!
1: Du ringer 114 og anmelder problemet.
2: For at være på den sikre side, så skriver du til Politidirektøren i
Roskilde - adressen Politidirektøren i Roskilde, 4000 Roskilde - skulle være
tilstrækkeligt.

Man har jo fået en politireform, der gør, at ALT er blevet meget bedre end i
gamle dage, og så sker der garanteret noget. Vi har fået langt flere
ordenshåndhævere på "gaden", så det skal nok gå.
Vi mangler et sø-politi, men marinehjemmeværnet assisterer dog flere steder
i landet.

Bortset fra mine lidt sarkatiske eller ironiske kommentarer omkring
politireformen, så er jeg ret sikker på, at man vil tage din henvendelse
seriøst - specielt hvis du grifler en klage og sender den med posten.

3: Alternativt til denne mail-adresse: mvsj@politi.dk hvor jeg ved, at
vedkommende tager sit arbejde alvorligt.

Ting kan trods god vilje taget tid.
Jeg plejer at sige, at det umulige klares med det samme, mens mirakler tager
længere tid.
Håber at det lykkes at få bugt med det uvæsen.
Er det et retssamfund, vi lever i, eller er det anarkistisk, når det gælder
det maritime?

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-08 23:00

Nu er det jo sådan, at forudsætningen for at politien vil bruge tid på det,
er at de har gjort noget ulovligt. Og hvis ikke der er en
hastighedsbegrænsning i havnen vil de næppe gøre noget.

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 11-05-08 23:51

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> på det, er at de har gjort noget ulovligt. Og hvis ikke der er en
> hastighedsbegrænsning i havnen vil de næppe gøre noget.

Klip en hel masse

Hej Bjarke
Denne her er publiceret på "min" hjemmeside - du kan downloade til *din*
hjemmeside - den tager højde for hvad-som-helst, og det meste er helt
sikkert en selvfølge for sejlere, der benytter sig af havne her i riget.
værsgo: http://www.nk-s.dk/default.asp?id=98&mnu=98
Om der er opsat skilte eller ej, så siger den noget om det.
Jeg er sikker på, at politireformen har levnet plads til, at der også tages
hånd om det uvæsen, der beskrives i denne tråd af Lars.
Hvis ikke - så lad mig det vide, og jeg vil trække i de tråde, jeg nu en
gang har adgang til

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 08:11

Super regelsæt. Der står bare adskillige gange at det er havnemyndigheden
(havne fogeden) der håndhæver det. Jeg tvivler fortsat på, at man kan få
politiet til at gøre noget ved det med mindre der er overhængende fare for
en ulykke. Her hvor jeg bor kører de unge på crossmaskiner og fyre
crysantemumbomber af til festerne lørdag aften. Når politiet ikke har
kapacitet til at tage sig af det, så tvivler jeg på de kan bruge tid på en
vandskiløber. - hvor dum han end måtte være.

Fra : Ivar

Dato : 12-05-08 10:30

TOSB skrev:

> [...]
> hjemmeside - den tager højde for hvad-som-helst, og det meste er helt sikkert
> en selvfølge for sejlere, der benytter sig af havne her i riget.

Har du selv læst det?
Dine bemærkninger om politi, antyder at du ikke har læst det, eller
ikke forstår det!

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : TOSB

Dato : 12-05-08 11:42

Ivar wrote:
Klip

> Har du selv læst det?
> Dine bemærkninger om politi, antyder at du ikke har læst det, eller
> ikke forstår det!

> Ivar Magnusson

Klip

Nu er det jo sådan, at bekendtgørelsen ikke står alene. Det gør
havnemyndigheden heller ikke.
Politiet er forpligtet til at yde fornøden bistand til andre myndigheder,
men det er jo noget der fremgår at div. lovtekster.

Jeg googlede lige ganske kort og fandt denne her artikel vedr. vandscootere:

http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/dom_over_jetski_og_vandscootere.html

Jeg vil godt æde min gamle hat på, at det ikke er havnefogeden, der har
rejst sagen og fået den bragt for retten.

Også i Ordensbekendtgørelsen (den erstatter det, man kaldte for
Politivedtægten før i tiden).
Specielt § 14 og tildels § 17 er anvendelige.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113#K1

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 15:25

Vi påstår jo ikke at politiet ikke KAN ... Blot at de næppe vil interessere
sig for det, men henvise til at det må havnefogeden tage sig af.... Hvis det
er bøller der på gentagende vis chikanerer havnen på trods af havnefogedens
påbud, så kan det da være.... men jeg tror bare det er op ad bakke .... Det
er nok nemmere at tale med vandskiløberne ....

Fra : Harding Larsen

Dato : 12-05-08 17:28

Politiet tager sig af anmeldelserne om de er i stand til det, ellers
ønsker de at man foretager anmeldelsen til Justitsministeriet.

Problemerne omkring de hurtige både i havnene skal også løses i
samarbejde med Havnefogeder og havnebestyrelser.

I Kastrup tillades at vandscootere sættes i vandet i havnen fra
havnensrampe.
Kommunen har givet tilladelsen alene ud fra muligheden for at få en
ekstra indtægt ved anvendelsen af rampen.
Scooterejerne får besked på at den kun må sejle max 3 kn ellers
inddrages tilladelsen og det er de begyndt at respektere.
Sejler de uden for havnens område, og det gør de, så overtræder de
loven vedr. vandscooter sejlads.
Den overtrædes selvfølgelig; men sejladsen sker normalt 90 grader ud
fra kysten indtil 200 meter i nogle få tilfælde; men ofte er det meget
nærmere de
sejler og deres støjen er ubehagelig at høre på og især når de
begynder at sejle slalom mellem bådene i området ud for havnen.
Her mangler vi også i Kastrup at Politiet træder i karakter.
Speedbådene er også i år begyndt at sejle ret så hurtigt i havnen; men
det bliver påtalt og det virker.

Hjemmeværnets blad har følgende artikel:

----------------
Førerr af vandscooter pågrebet

Det er for første gang nogensinde lykkedes politifolk at fange føreren
af en vandscooter på fersk gerning. Det er i Danmark ulovligt at sejle

vandscootere uden særligt godkendte områder.

Af Jakob Olling

Så er legen slut. Den besked fik en fører af en vandscooter, da han
for nylig blev standset af politiet nær Fyn. Det var første gang, at
det lykkedes at
standse en vandscooter i Danmark.

Vandscootere er normalt meget hurtige fartøjer - enkelte kan sejle op
til 90 kilometer i timen. Derfor måtte politiet bruge snilde for at
pågribe manden.

”Vi fangede vandscooteren i en fælde, så han blev lukket inde i en
vig, og ikke kunne komme forbi hverken marinehjemmeværnsfartøjet eller
gummibåden,”
fortæller Morten Brandborg, der var fartøjsfører på Manø, der var
platform for aktionen. Han arbejder til daglig i politiet.

Det er kun tilladt at sejle på vandscooter få steder i landet, hvor et
amt har udlagt særlige vandscooter-baner. Den restriktive politik
skyldes, at
vandscootere som udgangspunkt sejler meget hurtigt, og samtidig er
ustabile i vandet. Det gør dem til livsfarlige gæster på mange
badestrande, og desuden
støjer de meget.

"Fartøjsføreren sejlede ulovligt, og han havde ikke noget
speedbådscertifikat, så det bliver en dyr historie for ham,” siger
Morten Brandborg.

Der er tilfredshed med, at det nu er lykkedes at tage en fører af en
vandscooter på fersk gerning:

”Jeg synes, at det er pragtfuldt, at det endelig er lykkedes at
standse en vandscooter. De er simpelthen for farlige nær kysterne.
Førerne sejler for
hurtigt, og har ikke styr på sejladsen,” siger Finn Lage, der er
centerleder for Søsportens Sikkerhedsråd.

Hvert eneste år bliver mellem en håndfuld badegæster i EU dræbt ved
ulykker, hvor en vandscooter har sejlet for tæt på badestrande.
--------------

Mvh/Harding

Fra : TOSB

Dato : 12-05-08 19:30

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> på trods af havnefogedens påbud, så kan det da være.... men jeg tror
> bare det er op ad bakke .... Det er nok nemmere at tale med

Klip alt det tidligere

Hej Bjarke
Det er jeg godt klar over, men holdningen om, at det er op ad bakke, kan jeg
ikke følge.
Som jeg har angivet, så medfører en skriftlig klage over det ene eller andet
til Politidirektøren, at klagen får et journalnummer, og at der bliver fulgt
op på problemet - modsat en sludder for en sladder med en tilfældig og måske
stresset underbetalt embedsmand i telefonen.

Går det helt galt, så send en skrivelse til Lene Espersen.
Så går der for alvor gang i systemet.
Justitsministeriet journaliserer skrivelsen med et unikt nummer, som så
sendes til den stedlige Politidirektør, der så igen gør noget, for han/hun
skal jo melde tilbage til Lene og hendes ministerium.
Er problemet så stort, at det ikke er til at leve med og der ikke sker en
dyt, så har vi jo andre muligheder via lokale folketingsmedlemmer samt
pressen ikke at forglemme.
I øvrigt burde vores fælles organisation gøre noget - det gør de nok også -
i relation til at lægge pres på beslutningstagerne - vi mangler et sø-politi
i forhold til unoderne, men vi skal heller ikke have for meget - det er en
balancegang. Vi bliver tjekket i hoved og den modsatte ende mere end
rigeligt i andre sammenhænge.
Lidt men godt - vil være rigtigt godt.

Altså ingen grund til at give op på forhånd, fordi nogle fartbøller ikke
bliver stoppet i dit lokalområde - fremgangsmåden er i øvrigt den samme i
den henseende.

For en del år siden oplevede jeg en ældre kvinde, der ikke var tilfreds med
politiets afgørelse og indsats i forhold til et tyveri, hun var udsat for
fra sin taske på gågaden i København.
Hvad gjorde hun så - hun skrev nogle få linjer i et brev - sparede portoen,
tog bussen og smed brevet i postkassen hos Anker Jørgensen privat. Så skulle
du lige se, at der skete ting og sager

Mvh
Torben
(som tror på, at man kan få systemet til at reagere, når bare man ved, hvor
aftrækkeren sidder)

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 20:05

Ja, rigtigt, man må bevare optimismen.

Jeg håber at havnefogederne bruger lidt af deres energi på disse forhold.
Forrige week'end da kranen satte både i vandet var der en ivrig bådejer der
lige tog den i susende fart inden om kranen med to hjul oppe på fortorvet;
ind under kranen og båden. Så skulle I nok se vores havnefoged træde i
karakter. Det gør manden IKKE igen.

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 13-05-08 20:54

Tak for jeres indsats i at læse mit indlæg og jeres gode råd - de vil blive
brugt.

Jeg har imellem tiden fået konstateret at vi nu er flere som arbejder for
sagen - også vores havnefogde - så der er lys forude.
Politiet vil tage affære, det tror jeg vil være afsmittende på flere.

Jeg håber at vi kan få en havn midt i Holbæks centrum med god skik og
rimelig orden og plads til alle der følger alm. normer for havne.

Jeg vil samtidg opfordre Jer til at besøge den nye havn. man ligger godt og
det er tæt på centrum.
Den vil blive super med årene (når vandskiløberne er væk) og der blive
bygget til med indkøbscentre, cafe'er osv.

Jo flere besøgende jo mere fokus og god afsmittende sejlerkultur vil brede
sig i området.

Tak for indlæg

Lars
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:482894f5$0$309$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 14-05-08 19:04

Hej Lars,

TV2 Lorry bragte dette indlæg i går aftes:

http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=13-
05-2008&cID=1&vId=423998

Politiet i Holbæk og sikkert også andre steder, kan lære lidt
her.

Mvh/Harding

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 15-05-08 11:59

"Harding Larsen (slet MQE5Y)" <harding@MQE5Ylarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12107886510.247129000072661@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> 05-2008&cID=1&vId=423998
>
> Politiet i Holbæk og sikkert også andre steder, kan lære lidt

Hej Harding

Tak for linket - det var interessant at se.
Jeg lægger det på min hjemmeside og sender det lige et par strategisk
fornuftige steder hen

Ærgerligt der ikke var eksempel med jetski eller vandscooter..

Mvh
Lars

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-05-08 17:02

Hej Lars,

Årsagen til manglende jetski og vandscootere er at havnevæsenet
i samarbejde med politiet sidste år satte en stopper for det
uvæsen i Kbh,s havn. Det gjorde de så eftertrykkeligt at det
tilsyneladende ikke indtil nu har været et problem i Kbh,s havn
i år.

Desværre har vi i Kastrup arvet problemet og det endda med det
røde flertals beslutning.
I den forgangne uge mistede de flertallet og måske er det
begyndelsen på en ny æra i Tårnby kommune efter 83 års S styre.

Fra : Per Nordahl

Dato : 15-05-08 20:09

"Harding Larsen (slet 2G58J)" <harding@2G58Jlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12108677260.220068865313323@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> I den forgangne uge mistede de flertallet og måske er det
> begyndelsen på en ny æra i Tårnby kommune efter 83 års S styre.

Samme forhold i Hvidovre

"Thulfen"

Fra : OZ3BTO

Dato : 12-05-08 11:14

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48276c77$0$310$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> er at de har gjort noget ulovligt. Og hvis ikke der er en
> hastighedsbegrænsning i havnen vil de næppe gøre noget.

Mindes da også at der er regler om at i havne er max farten 3-5knob ..
Ihvertfald den jeg har lært som knægt

Fra : Foto

Dato : 12-05-08 17:12

Læs evt afsnittet ordenreglemet på

http://www.holbaekmarina.dk/

MVH Foto

Fra : TOSB

Dato : 17-05-08 19:10

Lars Elmkjær wrote:
> Ja, det måtte komme - den dag jeg skulle opleve at man står på
> vandski i havnen!!! Tro det eller lad være.
> [...]

Ikke for at træde i det, men du skal nok ikke planlægge overnatning i båden
fredag den 30. maj, for der bliver nok nogen uro hen på natten og tidligt om
morgenen

http://www.nk-s.dk/default.asp?id=316&mnu=316

I øvrigt en god øvelse - feks. at sejle efter to lys overv et på Orø, når
man er på vej mod Holbæk gamle havn, og også en god øvelse den modsatte vej,
da det er lettere at sejle mod to lys over et end at have dem agter.

Jeg kan på forhånd love, at der ikke er vandskiløbere med på turen - ej
heller vandscootere.
Måske er der nogen, der vælger at sove lidt i Holbæk, inden de sejler retur.
Jeg returnerer efter en kop kaffe og glæder mig til turen tilbage, hvor
naturen vågner længe før, at solen melder sin ankomst - lyset og det hele er
noget helt for sig selv og kan anbefales alle, som ikke har været på
havet/vandet i tiden lige før, at solen står op. Alene fiskene, der springer
og den særlige farve på det hele, har jeg aldrig set gengivet på nok så
dyrrebart maleri.
Det svarer lidt til , at konen og jeg nogle gange i løbet af sommerferien
står op før solopgang - sætter os i en solvogn og afventer det hele
dagslysets komme - det er helt vildt at høre de forskellige fuglearter vågne
op på skift undervejs afsluttende med sang i fælleskor - prøv det, for når
det er dag, så forstummer det hele i forhold til det, jeg lige har
beskrevet.
Man kan sove, når man bliver gammel eller nå at sove nogle timer endnu
(opdagede det faktisk ved en tilfældighed), fordi jeg skulle op for at
besøge toilettet )

Mvh
Torben

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 18-05-08 21:54

> [...]
> man er på vej mod Holbæk gamle havn, og også en god øvelse den modsatte
> vej, da det er lettere at sejle mod to lys over et end at have dem agter.

Hey - det lyder lige som en tur for mig - jeg er også stor nyder af
natsejlads -
Desværre får I ikke så meget måneskin, men er det skyfrit får I en del
måneskin efter kl. 02.20
Disse data er ved Holbæk Havn den nævnte dag:
Valgt dag: Fredag d. 30. maj 2008
Solopgang: 04:38. Solnedgang: 21:43
Solen højest på himlen: 13:10
Dagens længde er 17 timer og 5 minutter
og tiltaget 10 timer og 4 minutter
Månen står op: 02:20
Månen går ned: 15:57
Månefase (i løbet af døgnet):
35%-25% af skiven oplyst
Tiderne er korrigeret for sommertid
> Jeg kan på forhånd love, at der ikke er vandskiløbere med på turen - ej
> heller vandscootere.

Det glæder mig overordentligt meget at I ikke tager vandscootere med

> Måske er der nogen, der vælger at sove lidt i Holbæk, inden de sejler
> retur.

Der er god plads i den store indsutri Havn, med flere gode gæstepladser,
hvis de skulle mangle i den gamle.

> [...]
> Man kan sove, når man bliver gammel eller nå at sove nogle timer endnu
> (opdagede det faktisk ved en tilfældighed), fordi jeg skulle op for at

Jeg er ikke det store morgen menneske - men det kan min viv godt være - så
takket være hende nyder vi da også solopgange om sommeren.

I marts måned sejlede jeg rundt på vestkysten af Skotland - nærmere
betegnet;
56.09.13 N 5.42.18 V om natten i - gudskelov - stille vejr. det var en
utrolig flot sejlads om natten.
Da vi gik igennem Corryvreckan sejlede vi lige i mod månen den nat d. 16.
marts -utrolig smukt.

Rigtig god fornøjelse med natsejlads - det kan være vi mødes.

Mvh
Lars

Fra : TOSB

Dato : 13-06-08 14:14

Lars Elmkjær wrote:
> Ja, det måtte komme - den dag jeg skulle opleve at man står på
> vandski i havnen!!! Tro det eller lad være.
>
> --
> Mvh
> Lars

Nogle links til politi.dk