Redningsveste
Fra : Bent

Dato : 09-05-08 09:21

Hej Gruppe

Jeg skal snart med min søster ud og sejle i hendes nye motorbåd.
I den forbindelse skal vi bruge nogle redningsveste (3 voksne, 1 teenager og
1 barn).
Hvor køber man dem henne? De skal naturligvis være godkendte, og de 4 af dem
regner vi med skal være af den oppustelige type.
Er det iøvrigt uforsvarligt at lade en pige på 12 år bruge en oppustelig
vest?

Jeg har kigget på kelkoo.dk - og har der fundet følgende:
http://www.iversen-import.dk/product.asp?product=596&lang=dk

Det er jo væsentligt billigere end f.eks:
http://www.effektlageret.dk/product.asp?product=10395&lang=dk

Bent

Fra : blueocean

Dato : 09-05-08 05:00

On 9 Maj, 10:20, "Bent" <_NO_SPAM_schie...@hotmail.com_NO_SPAM_>
wrote:
> [...]
> regner vi med skal være af den oppustelige type.
> Er det iøvrigt uforsvarligt at lade en pige på 12 år bruge en oppustelig

Det kommer an på hvor højt du værdsætte dit / dines liv, der er en
grund til at man bruger anerkendte og type godkendte veste , og at
bruge selvoppustlige til børn afhænger af ens børns respekt for vandet
og hvilke evner de besidder i situationer. som de kan komme ud for.
Hvis du selv syntes det er forsvarligt at give en pige på 12 en
oppustlig vest, hvis hun ikke selv er fortrolig med den.

Jeg har selv en datter på 11 der siden hun var 2 kunne svømme og hun
er meget fortrolig med havet, da vi har sejlet jorden rundt i 8 år og
3 år i Middelhavet.

Vi har også en søn på 8 som ikke er fortrolig med de oppustlige, så
sådan heen har han ikke.

Gert

Fra : Foto

Dato : 09-05-08 12:31

Hej Bent

Læs Søsportens sikkerhedsråds brochure om redningsvest på nedenstående link.
God at blive klog af.
Husk at den bedste redingsvest er den der bruges, derfor kan oppustelige
veste også bruges af børn, hvis de er lavet i den rigtige størrelse.
Redningsveste kan købes i sejlerbutikker.

http://www.smmc.dk/hentfil.asp?hentfil=225858

MVH Foto

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-08 14:44

Hej Bent
Der er faktisk fine tilbud i flere størrelser her:
http://netbaad.com/group.asp?group=137
Hilsen Steffen
God tur

Fra : Bent

Dato : 09-05-08 21:03

Hej Steffen (og jer andre)

Tak for jeres svar og links!
Jeg er dog stadig ret meget i tvivl om hvad jeg skal købe.
For hvad er lige forskellen på vest nr. 3 og vest nr. 4...

http://netbaad.com/product.asp?product=2194&sub=0&page=1
http://netbaad.com/product.asp?product=3500&sub=0&page=1

Jeg kan godt se at den ene hedder 150N og den anden 275N, men hvad dækker
det lige over? Der er jo en væsentlig prisforskel på de to.
Er en vest der hedder 150N en dårligere vest?

Som andre skriver, er det jo spild af penge at købe noget der ikke virker,
og sikkerheden SKAL være i orden.

Jeg har også kigget på www.haraldnyborg.dk som har en CE godkendt vest der
hedder 150N. Er det mon noget skrammel man skal holde sig fra?
Er der andre faldgrupper?

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 22:30

Det er opdriften. 150N til kystnære farvande. 275N til havsejlads.

Jeg køber gerne alt muligt i Harald Nyborg. - bare det kun skal bruges en
gang og ikke redde mit liv ....

Har gennem tiderne købt mange forskellige mærker. Til gæster er de nævnte
veste sikkert fine, men til lidt oftere brug er secumar de ekstra penge
værd....

Bjarke

Fra : Foto

Dato : 10-05-08 09:07

Hej Bent

150 Newton hhv 275 N er opdriftskraften samt evnen til at vende en
bevidstløs om på ryggen. Der er ikke tale om noget der kan omsættes til
absolutte tal, men kun til sandsynligheder. Sandsynligheden for at en 150 N
kan vende en voksen bevidstløs iført sejlertøj er høj, tilstrækkeligt høj
ifølge de fleste kilder. Sandsynligheden for at en 275 N vest kan gøre det
samme er endnu højere og tæt på 100% (men ikke lig med 100% hvilket er
næsten en umulighed). Til dit brug ville jeg nok vælge en 150 N vest der er
fin til de flestes fritidsbrug. Det bruger jeg selv, og jeg er meget
sikkerhedsorienteret.
275 skal vælges hvis man er professionel der arbejder langt fra kysten under
svære betingelser.

MVH Foto

Fra : Lars Hansen

Dato : 10-05-08 15:19

> Jeg har også kigget på www.haraldnyborg.dk som har en CE godkendt vest der
> hedder 150N. Er det mon noget skrammel man skal holde sig fra?

Ja! Helt klart. Dårlig kvalitet og usikker funktion lige fra jeg testede den
som splinter-nyindkøbt. Sådan vil du ikke lade dit eller familiens liv
afhænge af. Jeg har den liggende til svigermor...

VH,
Lars
Odense

Fra : Lars Hansen

Dato : 10-05-08 15:28

> Jeg kan godt se at den ene hedder 150N og den anden 275N, men hvad dækker
> det lige over? Der er jo en væsentlig prisforskel på de to.
> Er en vest der hedder 150N en dårligere vest?

Kvaliteten kan sagtens være lige ligeværdig. Ud over, hvad andre allerede
har skrevet, så har den "store" opdrift på de 275N den fordel, at den kan
vende én om, selv om man har ret meget (luftfyldt) tøj på - derfor er den
selvfølge yderst relevant for oceansejlerne med de lækre heldragter, men jeg
nyder den også til kold vinterbrug.
Det er fint nok at blive holdt oppe, hvis man dratter i vandet, og det
klarer en 150N uden problemer.
Men har du tykt, isolerende tøj på og har fået et gok i nøden på vej i
baljen, ja så er det rart, at den hiver ekstra kraftigt op i én lige i den
ende, man gerne skulle trække vejret med.
Køb et kendt mærke, som ikke kun fåes i Netto, når det er på tilbud. Så kan
du også få service på den om et par år. I den omtalte brochure er der flere
godt tips.
En god, kompakt model fylder ikke - er enig med Bjarke om valget af Secumar.
Bruger du den rigtig meget, dvs i dagsvis ad gangen, vil du blive glad for
en model, hvor der er lidt løst foer i nakken - typisk fleece - der kan
hives af og vaskes.

VH,
Lars
Odense

Fra : Bent

Dato : 13-05-08 09:40

Hej Alle

Mange tak for jeres gode råd!
Vi har nu købt en kvalitets 150n vest, med fleece i nakken (husker desværre
ikke på stående fod navnet).

Bent

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-05-08 13:08

> Vi har nu købt en kvalitets 150n vest, med fleece i nakken (husker
> desværre
> ikke på stående fod navnet).

Måtte du bruge den flittigt og aldrig rigtigt få brug for den!
VH
Lars
Odense

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 19:06

Der var en fed og meget rammende overskift på en artikkel i et bådblad for
nyeligt:

"Den bedste redningsvest er den man har på."

- alt andet er sekundært ....