Flagregler - standere
Fra : SørenH

Dato : 07-05-08 19:24

I en del år har jeg sejlet med klubstander øverst og FTLF-stander
nederst (under den BB saling) som jeg altid har troet var korrekt.
PR-stunt'et "Den våde SOK" sejler jeg ikke med, - enhver anstændig
sejler har da altid og vil altid rapportere miljøforurening til LYRA
uanset en reklamestander ?!!

For nylig havde jeg en "forgast" fra FTLF til middag, og han påpegede,
da han så billeder på vores blog, at vi flagede forkert!!
Det landsdækkende/internationale skal være øverst, og det lokale underst!
Det har jeg siden hørt fra andre osse, men der var flere protester i
havnen, da jeg så satte dem sådan forleden.

Jeg hælder egentlig mest til min hidtidige løsning, for hvem ville da
feks. (helt tilfældig tænkt eksempel) sejle med en spraglet
B-31-klubstander øverst i stedet for en smuk rød/hvid Kastrup
Sejlklub-stander ??!!

Hva siger dette gode forum? Hvad er rigtig etikette??

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- nu med mindst 2 cm højere vandlinie p.g.a. fruens sejlgarderobe!

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-05-08 21:20

Hej Søren
Jeg har altid haft klubstanderen øverst og de andre standere under
(Pd-klubben, m.m.). Dette ud fra den formodning, at det er den øverste man
først kikker på, og på hækken står der ikke:"FTLF" men "ÅRHUS". Derfor bør
den repræsentere ens hjemhavn. Alt det andet, om det er internationalt eller
nationalt eller piratflag, har altid været mig ligegyldigt, for det er i
første omgang min havn, jeg repræsenterer. Nationalflaget sætter jeg altid
med flagspillet på hækken. Hvis din forgast fra FTLF har ret, så burde jeg
sætte SOK-standeren øverst da den er mere "national" end min klubstander. Så
kapper jeg flaglinen og sejler uden noget som helst. Om det er korrekt
etikette, aner jeg ikke, men det virker mere logisk.

Din 2 cm vandlinie. Er du sikker på det skyldes alle jernbøjlerne i din
kones lingeri, og ikke din stuvning af øl, rødvin, værktøjskasse og
reservedele

God tur
Hilsen Steffen, og husk:

"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 22:34

Jeg må indrømme jeg ikke aner hvad reglerne er og hvor de stammer fra, men
jeg har altid gjort som Steffen:

Den primære sejlklub (hjemmehavn) øverst og de andre i en tilfældig
rækkefølge nedenunder.

BJarke

Fra : Egon Stich

Dato : 08-05-08 11:51

Flagetikette er en svær en
Fra de gamle annaler fra DKY husker jeg følgende:
Øverst sættes den for skibet mest vedkommende stander, den lokale
klubstander.
Herunder eventuelle andre i samme prioritetsfølge.
Sejler båden med udenlandsk kaptajn, føres dennes nationalitetsflag dog over
andre standere.

Så vidt jeg ved, har netop den flagetikette, der blev udviklet i årene efter
den royale tilladelse for Yachts til at fører splitflag, været gængs latin
lige siden.
Og er den, jeg retter mig efter.
Hvorfor min rækkefølge er:

SRS
Maxiklubben
FTFL

(Desværre har reglerne for korrekt påklædning samt "den faste mands"
forhold, ikke formået at fastholde fodfæstet

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4822205a$0$311$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 09-05-08 08:44

Tak for svarene.
Jeg blev bekræftet i at "rangordne" som jeg altid har gjort!
- men Ivan fra FTLF er nu en fin fyr alligevel
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-08 14:40

Hejsa
Lige en lille slut bemærkning. I starten af min karriere sejlede jeg for
første gang til udlandet (Burg am Fehmern). Jeg havde sat Das Deutche
Bundesrepublik Nationalflag i das bagbords salling. Ach für ein skideballe
jeg fik. Det tog en ældre herre 10 min. at skælde mig hæder og ære fra (man
fik det indtryk at han var jøde og jeg nazist). Der lærte jeg at gæsteflag
sættes i styrbord. Da jeg skulle have det op, blev jeg meget nervøs, for
hvilken farve skal vende op ad. Så fandt på en huskeregel: Det sorte skal
vende op, da de må have jord i hovedet. Så lærte jeg osse det
Hilsen Steffen
Og god Pinse (pragtfuldt vejr).

Fra : Lars Hansen

Dato : 10-05-08 15:33

> - nu med mindst 2 cm højere vandlinie p.g.a. fruens sejlgarderobe!

Kære Søren.
Nu har jeg aldrig truffet din formentlig meget tålmodige hustru, men er du
sikker på, det er taktisk klogt kort før afgang på langtur at omtale fruens
garderobe som værende i sejl/teltdugs-størrelse og -vægt?
Det kunne blive en meget lang tur...

Hvornår letter I?

VH,
Lars
Odense

Fra : SørenH

Dato : 10-05-08 15:55

Lars Hansen skrev:

> [...]
> sikker på, det er taktisk klogt kort før afgang på langtur at omtale fruens
> garderobe som værende i sejl/teltdugs-størrelse og -vægt?

Hehe, - hun ka heldigvis ikke finde ud af at læse nyhedsgrupper. Hun
omtaler dk.fritid.sejlads som "slyngelstuen" så hun er selv ude om det!
Vi skulle faktisk ha været af sted, men min gamle mor blev pludselig
indlagt så før hun er vel hjemme igen om en lille uges tid blir det ikke.
Vi tager 5 hop til Lübeck og så går det via de tyske kanaler til Emden,
derefter 2-3 måneder i Holland/Belgien, og skal så på land på Yonne syd
for Paris primo oktober, så vi kan overvintre hjemme.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved