Delius Klasing Verlag/Good bye til DLS og ~
Fra : tjow

Dato : 07-05-08 19:05

Fra i morgen bliver Delius Klasing Verlags fremragende søsportskort også
udgivet på CD i BSB-4 format fra Maptech.
Dette format kan bruges af alle betydende navigationsprogrammer
(desværre med undtagelse af SeaClear, der kun går til BSB-3).
Kortene er baseret på de officielle søkort fra henholdsvis Danmark,
Sverige og Tyskland:

Das BSB-Format ist das international am weitesten verbreitete
Rasterkartenformat. Nahezu alle Navigationsprogramme können Karten in
diesem Kartenformat verwenden. Erstmals sind die Delius
Klasing-Sportbootkarten auf CD-ROM im BSB-Format für
Navigationsprogramme erhältlich.
Die digitalen Delius Klasing-Sportbootkarten im BSB4-Format auf CD-ROM
für die beliebten Reviere der Ostsee sind – wie die entsprechenden
gedruckten Kartensätze auch - auf die besonderen Bedürfnisse der
Sportschifffahrt zugeschnitten. Günstige Maßstäbe, eine klare farbige
Kennung und eine besonders übersichtliche Darstellung sind die
wesentlichen Vorzüge der neuen Karten für diese Reviere. Insbesondere
bei diesen digitalen Karten spielt die exakte Positionsgenauigkeit eine
wichtige Rolle.

Samarbejdet mellem NV-Verlag og Maptech er ophørt fra i år.
Nu udgiver NV søkortene i deres eget NOS/EAP-format - der kun kan bruges
af deres eget navigationsprogram.
Kvaliteten af NV-kortene har før været diskuteret her i tidligere tråde.
Jeg må konstatere at i ifølge NV, har jeg sejlet adskillige havnemoler
ned, når jeg lå midt i indsejlingen i virkeligheden. Det er ikke sket
med andre kort!

DLS og dets begrænsninger, samt uprofessionelle viderudvikling har været
diskuteret før i adskillige tråde, men nu er der et reelt alternativ fra
et professionelt forlag!
Hvis du bruger BSB-kort kan du navigere worldwide i samme
navigationsprogram og ikke behøve skifte, hvis du f.eks. skal et smut
til Tyskland.

Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : SørenH

Dato : 07-05-08 19:32

Fedt!!

Nu har vi både DK's og NV's gode (og ret billige) kort på BSB, - hva
mere kan vi forlange??!!

P.S. I USA har både NOAA og US ArmyCorps (inland) udgivet alle
landsdækkende/lokale kort (vektor- og bitmapbaserede) som en gratis
service, ud fra grundtanken om, at skatteyderne allerede har betalt for
opmålinger og kartografi!!
Det burde Bush ha hvisket Anders i øret da de spillede golf sidst!!
Anders plejer jo at gøre hvad storebror siger!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- nu med nyimprægneret Bimini

Fra : HH

Dato : 08-05-08 04:34

Det er jo en spændende udvikling. Jeg har selv for nogle år siden købt
de trykte kort fra Delius Klasing, og den CD og program der fulgte med
kunne ikke bringes til at virke på min laptop. Jeg har været godt
tilfreds med kortene, men der har i en tidligere tråd været
diskutteret forskelle i (tegne-)kvalitet af disse kort hvor den ret
klare konklusion var at DLSK's kort var bedre tegnet, forstået på den
måde at dybdekurverne passer bedre med de faktiske forhold.
Men da der jo efter "Moars Ark" - dommen er tvivl om man overhovedet
kan regne med dybdeangivelser uden for "tankskibsruterne" (min
overdrivelse) så kan det måske være ret underordnet hvordan de er
tegnet - det er alligevel kun en grov vejledning. Du ved at du står på
grund hvis det lige har sagt "gok" og dit ekkolod viser nul!

Så det er jo godt med lidt bevægelse i markedet medens de flinke
amatører i DS nusser sig færdig med DLSK2008!

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 08-05-08 16:38

Hej,

Jeg ved ikke om udviklingen i endnu en beskyttet kort udgivelse
er spændende: Det gør nok markedet endnu mere uoverskueligt.
Det ville være bedre om de forskellige kort kunne bruges i
forbindelse med alle de forskellige styreprogrammer, således at
man selv kunne vælge det program som man synes bedst om.
I lighed med at TDC´s Play allerede er blevet hacket findes der
måske tilsvarende programmer for søkort.

Læg mærke til at Ole Thomsen i sit indlæg skriver at: "Kortene
er baseret på de officielle søkort fra henholdsvis Danmark,
Sverige og Tyskland"

Det er kun de nationale myndigheder der må foretage opmålinger i
de respektive landes områder og derfor er for Danmark de
officielle kort nok de kort der er de bedste og indeholder flest
detaljer. Dybdekurverne ændres ved nyudgivelser baseret på de
oplysninger KMS får fra Farvandsvæsenet og også ud fra de
erfaringer de har for de enkelte områder.
Alle andre fabrikerede kort baserer sig på de officielle kort i
forhold til hvilken licens de vil betale.
De har ikke en krystalkugle, hvor de kan se ting som KMS ikke
kan indtegne på deres kort og det har vist sig at de andre kort
afviger en del fra KMS kortene.
Tilfældet Moars Ark kan ikke lægges til grund for dybdekurverne
virkelige nøjagtighed. Området var på de anvendte kort mærket
med flere "R" uden dybdeangivelse.
Sådanne områder er det ret uklogt at sejle ind i.
Når man sejler ind i meget lavvandede områder må man være
forberedt på at der kan ligge en uafmærket sten, ellers skulle
alle lavvandede havområder have udført wiretrækning og det er jo
ikke tilfældet.
Er man så uheldig at støde på en sten kan man jo til glæde for
andre sejlere markere stedet på:
http://www.duelighed.dk/advarsler/

Mvh/Harding

Fra : heide.fjerndette.pre~

Dato : 08-05-08 13:14

On 7 Maj, 20:05, tjow <t...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Hvis du bruger BSB-kort kan du navigere worldwide i samme
> navigationsprogram og ikke behøve skifte, hvis du f.eks. skal et smut

Jeg har i flere år brugt NV-søkortene og er 100 procent tilfreds -
også med prisen, som hos f.eks. netbaad.com er mere end
konkurrencedygtig. Se i øvrigt min hjemmeside http://www.ankerpladsen.dk

Sejlerhilsen fra Preben

Fra : tjow

Dato : 08-05-08 20:53

Til orientering lidt korrespondance med NV:

Dette bliver midt sidste indlæg i denne tråd.

Til Jürgen Helm
Tak for din uopfordrede henvendelse.
Dejligt at få lidt baggrundsinformation, synd at denne information ikke
bare bliver videregivet til sejlerne, når der sker ændringer.
Vedrørende kalibreringen af jeres søkort, så kan jeg dokumentere det, da
jeg har gemt slæb, tracks eller spor, (eller hvad de nu hedder i det
enkelte navigationsprogram) hvor jeg ikke var der, hvor kortene sagde.
De kort jeg anvendte var enten 2001 eller 2002 kort.
Samtidigt kunne DLS og senere hjemmescannede kort i SeaClear vise rigtig
position.
Af de 4 nærmeste havne til min hjemhavn, var der fejl i 3. Dette
meddelte jeg forhandleren af jeres kort, der ville lade kritikken gå
videre til jer.
... og så husk lige, at jeg er ikke ansat og aflønnet af jer til at
udføre jeres arbejde!!!
Du glemmer også lige at anføre, at jeres nye format ikke bliver
understøttet af de førende navigationsprogrammer på nuværende tidspunkt.
Jeg har forespurgt Fugawi i Canada, om de vil understøtte det i
fremtiden, svaret var, at det har de ikke planer om for nuværende.
Svaret har jeg refereret på Svenska Soltekniks diskussionsforum.
Alt i alt er alle disse forskellige digitale søkortsformater jo ikke
lavet af hensyn til os sejlere, udelukkende af profithensyn.
Vi sejlere ville være glade for ét format, der kunne bruges i alle
navigationsprogrammer.
Du skriver, at du af omveje har fået kendskab til mine udtalelser
vedrørende jeres søsportskort.
Hvorfor skriver du ikke, at du er blevet orienteret af Preben Heide, du
sender ham jo kopi af din mail til mig.
Han gør jo kraftig reklame for jer på sin hjemmeside Ankerpladsen.dk -
gør han det gratis? eller er grænsen for jeres åbenhed her?
Jeg ønsker ikke at fortsætte denne dialog med dig. Du gør det i din
arbejdstid, jeg i min kostbare fritid!
vh
Ole Thomsen

Jürgen Helm skrev:

> Kære Ole Thomsen,
>
> af omveje har jeg fået kendtskab til dine udtalelser vedrørende
Delius Klasing kort vs. NV-søsportskort.

> For det første vil jeg bemærke, at det ville have været fair, hvis du
direkte havde henvendt dig til os, for at få underbygget dine påstande
eller at vi kunne undersøge, hvad der er rigtig eller forkert i det, du
skriver.

> Du er så begejstrede for Maptech.
>

> Du skal vide, at firmaet står til salg. Den største del af personalet
er allerede blevet fyret. Hvis Maptech ikke inden februar 2009 helt
eller stykvis bliver solgt, bliver den lukket lige før den næste
sejlersæson begynder.

> NV-Verlag som mangeårige samarbejdspartner kendte selvfølgelig til
Maptechs vanskeligheder, der delvis hænger sammen med manglende
produktudvikling og aktiviteter på det europæiske markedet, og derfor
var vi nødt til – i sejlernes interesse – at kigge efter alternative
muligheder.

> Dem har vi bl.a. fundet i udviklingen af kortformatet ”nv. digital”
og i samarbejdet med det franske Navicarte. Sammen har vi dannet
European Chart Group, der garanterer en bedre udnyttelse af det lokale
know how i Europas populærste sejlområder. Mere om det kan du læse på
vores hjemmeside www.nv-verlag.de.

> I dit indlæg henviser du også til Maptechs format BSB4. Hertil skal
du vide, at BSB-formatet oprindeligt har været det åbne format, som du
beskriver det. Maptech har imidlertid modifikeret formatet, og det har
ført til en beherskende stilling overfor virksomheder verden rundt, der
vil anvende BSB-formatet, fordi den er lukket/spærret for
programudvikler. Dermed bliver den videre programudvikling forhindret
eller i det mindste begrænset og priserne bliver urimelige. Til skade
for sejlsportsfolkene.

> NV-Verlag vil ikke komme i den situation, at vi kan afpresses. Derfor
har vi ikke opsagt samarbejdet med Maptech men udviklet et kort-format,
der langt ud i fremtiden sikrer os og vores kunder fremragende søkort
til rimelige priser.

> Din bemærkning, at du ”har sejlet adskillige havnemoler ned, når jeg
lå midt i indsejlingen i virkeligheden” kræver en forklaring fra din
side. Hvis det virkelig ville være tilfældet og skulle nærmest være
normalt ved brug af NV-søsportskort, som du fremstiller det, ville vi
have hørt fra andre sejlere om det. Ring eller e-mail til vores support
(gerne på dansk), så kan vi måske hjælpe dig ved at indstille dit
program rigtig.

Fra : HH

Dato : 09-05-08 08:57

I lyset af den tidligere kritik af den ringere kortkvalitet hos NV-
Verlag og andre sammenlignet med de danske søkort (og DLSK) har jeg
idag sammenlignet et ældre Isefjordskort med de papirkort (år 2004)
som jeg har fra Delius Klasing. Her falder sammenligningen ud til
Delius fordel: Kortene ser ud til at være identisk tegnet
(dybdekurver), men Delius har en klarere grafisk præsentation: Grønne
mærker er grønne, røde mærker er røde og 2m-kurven er rød. Det giver
(ihvertfald i dagslys) et klarere kort at læse. Eneste ulempe som jeg
fandt ved Delius kort var, at der i gradindelingen på hhv. længde- og
breddegrad bruges en opdeling i 6 dele (á 10 min) af en grad, hvilket
bliver lidt bøvlet når min GPS bruger minutter med decimaldeling.
Jeg ved så ikke om de elektroniske kort fra Delius (angiveligt ovenfor
BSB4 - standarden) ser ligesådan ud, det kunne jo være interessant at
få afdækket fra den første der køber disse kort.
Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde oplysningen om, at Delius nye
elektroniske kort er af denne standard som anført i tråden ovenfor.
Jeg kan se at de markedsfører et for mig ukendt program der kaldes
"Vistanaut" til at læse kortene.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-08 18:58

Det er ikke så længe siden vi diskutterede kortkvalitet sidst. Dengang
lavede jeg et par screenshots fra dem jeg selv havde og i mellemtiden har et
venlig sjæl sendt mig nogle flere fra samme område men andre kortprodukter
og/eller andre årgange.

Se det hele på : http://www.maximalt.dk/Artikler/kort/Kortsammenligning.htm

Konklusionen, som ikke inkluderer Delius Klasing (endnu ...), var
desværrre, at der mangler detaljer på det vi har købt hos NVverlag (maptech
kortene). Om det så er væsentligt er en anden sag. Det må man afgøre med sig
selv. NVverlag/maptech pakken har jo en masse andre fordele.

Jeg må også indrømme (omend jeg også er tiltrukket af løsningen) at jeg
faktisk også fandt kort i "Götakanal samlingen" der ikke var korrekt
kalibererede. Jeg behøver ikke at frygte at Jürgen Helm føler sig
forurettet. Jeg fejlmeldte nemlig til NV verlag, men blev blankt afvist med
en besked om at jeg jo nok kunne forstå at nogle af kortene med et lidt
højere målestoksforhold ikke kunne være helt præcise. Vi taler om en fejl på
flere sømil i en kanal der er 20-30 meter bred !!

Men intet er perfekt. For nogle år siden købte jeg også Delius Klasing
søkort. Billigt, og jeg kunne godt leve med det tyske. Men første år jeg
skulle opdatere søkortene, måtte jeg konstatere, at deres opdateringsservice
er ikke eksisterende og da jeg tog kontakt til dem kunne jeg yderligere
konstatere, at de INTET ved om kundeservice. Vi taler om banale ting som at
tage telefonen. Jeg endte med at smide dem ud og har siden rynket på næsen
af dem.

Det er en jungle. jeg må indrømme at de bedste elektronike søkort jeg
nogensinde har haft også er de dyreste, nemlig Garmins bulecharts. Og for
papirkortsvedkommende, så drømmer jeg mig tilbage til de gode gamle
søsportskort. For begge dele gælder "dyrt men dejligt".

De tider kommer vi nok ikke tilbage til.

Bjarke

Fra : heide.fjerndette.pre~

Dato : 11-05-08 09:03

On 9 Maj, 19:57, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
> elektroniske kort er af denne standard som anført i tråden ovenfor.
> Jeg kan se at de markedsfører et for mig ukendt program der kaldes

Hej Bjarke,
det var da godt du ikke for vild på Göta Kanal ..... sejlerhilsen og
go' sommer

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-08 17:48

Jeg kom ikke afsted.... Men det havde nu ikke noget med kortene at gøre. Det
havde jeg nok klaret endda.

Det var bare for at jeg ville lave nogle waypoint med ca 1 times mellemrum,
så man kunne vurdere om man skulle lægge ind eller om der var en anden god
havn 1-2 eller 3 timer senere. Og da jeg så zoom'ede ind og ud opdagede jeg
at mine waypoint pludselig lå på land.

Bjarke

<heide.fjerndette.preben@gmail.com> wrote in message
snip