påhængsmotor
Fra : Bjørn & Annette

Dato : 06-05-08 21:24

Vi har købet en brugt sejlbåd på 24 fod. Den påhængsmotor der fulgte med er
på 9,9 hk. når jeg giver godt med gas trækker den næsten sig selv under
vandet, er det indstillingen vinklen på motoren, da den kan stilles i
forskellige vinkler

Mange hilsner
Bjørn

Fra : Flemming

Dato : 07-05-08 12:55

Jeg tror nærmere at det er motoren er der er overdimensioneret. Det får du
så glæde af ved havnemanøvre.
/Flemming

Fra : Jakob_K

Dato : 10-05-08 13:30

On 6 Maj, 16:23, "Bjørn & Annette" <malmberghan...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> på 9,9 hk. når jeg giver godt med gas trækker den næsten sig selv under
> vandet, er det indstillingen  vinklen på motoren, da den kan stilles i

Hvis den trækker nedad, har du den sikkert vendende lidt for meget op
ad med skruen, altså så motoren skåner bagud oppefra og ned.
Prøv dig frem med de forskellige hakker i holderen.

Jeg ville også mene at 10 hk er meget på en hjælpemotor til 24 fod.

mvh
JAKOB

Fra : TOSB

Dato : 10-05-08 21:32

Bjørn & Annette wrote:
> [...]
> med er på 9,9 hk. når jeg giver godt med gas trækker den næsten sig
> selv under vandet, er det indstillingen vinklen på motoren, da den

Efter mine erfaringer er det rigeligt med en 4-5 hk påhængsmotor til din
båd.
Der er selfølgelig noget med størrelsen af skruen og stigningen.
Jeg havde en 23 fod sejlbåd - ca. 2.200 kg - langkølet og havde en langbenet
4 hk påhængsmotor, der sagtens kunne drive den frem med ikke under 5 knob.
Senere fik jeg monteret en indenbords motor med 9 hk og havde den idé, at
jeg kunne bruge såvel påhængsmotor som indenbords motoren samtidigt for at
opnå en endnu højere hastighed. Det eneste jeg fik ud af det var, at hækken
"gravede" sig ned og ingen mærkbar forøgning af hastigheden, men så blev jeg
så "klog"

Du kan sikkert godt bruge din nuværende påhængsmotor, men jeg tror ikke, at
du skal skrue alt for meget op for gassen. Sejler du en hastighed af ca. 5-6
knob med halv gas, så stil dig tilfreds med det og spar på brændstoffet, for
du får ikke meget mere ud af det med fuld gas.
Det med hastigheden har jo noget at gøre med bådens størrelse, længde i
vandlinjen mv. Det er ikke noget, jeg ved ret meget om, men det er noget, du
kan finde mere om på Internettet/vis Google feks.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!