Volvo Penta 2003
Fra : sailor99

Dato : 04-05-08 22:22

Ohøj!
Jeg har fået mulighed for at købe en velholdt VP 2003, ferskvandskølet fra
begyndelsen af 90´erne.
Bortset fra de problemer, der var på de tidlige motorer i 2000 serien med
kraftoverførselsakslen, er der da andre problemer, man skal være opmærksom
på?

Min MD7B, saltvandskølet fra 1984 fejler ikke noget, og min kone mener, det
er tåbeligt at skifte motor, men man har vel lov til undertiden at lave en
tåbelighed, når man selv betaler. Og jeg har en fiks idé om, at en
ferskvandskølet holder lidt længere end en saltvandskølet - måske nok en
myte - og at en FW er et godt argument i forbindelse med salg/bytte af
båden.

Men altså, er der noget ved en 2003, der kræver ekstra opmærksomhed?

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 19:37

Det er ikke nogen myte .... Det gør de. Det viser al erfaring.

Nu er du bare så heldig at have en super stærk blok (MD6/7), men hvis du
havde en 5'er eller en 11'er, så kunne det sagtens se meget anderledes ud.

Mig bekendt har 2003'eren kun det kendte problem med manglende cussion
plates på kraftoverførelsen, men vær dog opmærksom på, at det slet ikke er
sikkert, at motoren er af den nye model. Mig bekendt blev det først rettet i
1991 eller 1992. Check under alle omstændigheder serienummeret.

Jeg vil dog hævde at det er lidt tosset at skifte en 24 år gammel motor ud
med en der er måske 16-18 år gammel. Specielt da 200x'erne ikke har det
bedste ry og MD7 er en af de bedste motorer Volvo har solgt (lavet den, har
de nemlig ikke, bare malet den grøn ....).

Bemærk også at motorfundamentet (og evt S-drev) er lavet om fra MD7 til
VP200x serien. Så det kan let være lige så besværligt som at montere en helt
ny eller en der blot er nogle få år gammel.

Bjarke

Fra : sailor99

Dato : 06-05-08 00:37

Tak for dine kommentarer. De indgår i overvejelserne!
Mvh
Georg

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:481f53e0$0$313$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-05-08 17:21

Det var nyt for mig at MD7 ikke er en Volvo motor. Hvem lavede dem så?

mvh
bent

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 23:28

MD6 og 7 er lavet af Albin Motor.

MD5 er volvo's egen konstruktion og fabrikation.

VP200x serien er konstrueret af Volvo selv.

VP20x0 serien blev købt af Perkins og malet grøn.

D1-13 (mon ikke det er det sammen med D1-20 ?) er en Shibaura motor
produceret på licens hos .... Perkins!

Så der er mere grøn maling end der er reel ingeniør kunst.

Bjarke

Fra : Lindstroem

Dato : 09-05-08 14:38

Hej

Jeg har haft to VP2003. Begge med sejldrev og begge ferskvandskølede. Drevet
var der intet at udsætte på. Og der var ret beset også kun mindre
driftsforstyrrelser på motoren. Jeg skiftede faktisk fødepumpe på begge. Så
var der en mini mini lækage på sugesiden på en af brændstofslagerne. Gav en
del bøvl fordi motoren gik ud på dumme tidspunkter, men billig at udbedre da
fejlen var lokaliseret, med noget slange og spændbånd.
Så røg der en starter - dyr satan, men nem at skifte. En generator der stod
af var også dyr men en motorcykelektriker på Nørrebro fiksede den gamle for
en brøkdel af, hvad jeg skulle give for en ombytter. Nå ja så revnede det
store "spændebånd", der holder ekspansionsbeholderen. Den faldt ned og
væsken forlod den Det blev opdaget uden skade var forvoldt.
Disse hændelser er i perioden fra 1994 og til 2004, hvilket jeg vil tro er
750 driftstimer. Så det er vel egentlig ikke så galt. Motoren er nem selv at
servicere idet det hele er "foran". Dog ikke på min Lady Helmsman, hvor
motoren var vendt 180 grader. Det var bøvlet, men ikke motorens skyld.
Efter at have købt en impeller til den Yanmar jeg har nu, vil jeg heller
ikke sige at driftsudgifter til VP2003 er voldsomme. I alt fald er
impelleren MEGET dyrere til min Yanmar.

Det der faktisk irriterede mig mest var, at begge mine VP 2003 havde nogen
røgudvikling. Ingen af dem havde så mange timer på måleren så det kan ikke
være slitage. Jeg tror simpelthen de er designet til at ryge lidt.
Den ene VP 2003 var fra 1986 i en Lady Helmsman og den anden fra 1990 i en
Arcona 355. Masser af kraftoverskud i.f.t. begge både.

mvh
Lindstroem

Fra : sailor99

Dato : 10-05-08 23:54

"Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den ene VP 2003 var fra 1986 i en Lady Helmsman og den anden fra 1990 i en
> Arcona 355. Masser af kraftoverskud i.f.t. begge både.

"Mindre driftsforstyrrelser"! Jo, dansken har en fantastisk sans for humor -
men hvis det er de beskrevne forhold, man kan forvente af en nyere VP motor,
er det lige før, jeg burde overveje at lade min MD7B køre, indtil den ikke
kan mere og så få den hovedrepareret. Den har i 24 år hverken haft større
eller mindre driftsforstyrrelser, men har blot skullet holdes vedlige - ja,
og så har jeg også talt pænt til den!!
Jeg har "fundet" en ny VP 2030 til en favorabel pris, så jeg vover nu
alligevel pelsen. Går det helt galt, er der jo masser af sejl på båden.
Mvh og god pinse,
Georg