Olie i tætningsbox v. skrueaksel
Fra : Lindstroem

Dato : 03-05-08 10:04

Vi har på vores relativ nyindkøbte (brugte) sejlbåd en 40 hk Yanmar, hvor
der er skrueakselinstallation (kaldes det ikke stævnrør?).
Der går en slange ned til den tætningsboks, der omkranser skrueakslen og som
som forhindrer vandindtrængning, der hvor akselgennemføringen er. Der er i
den anden ende af denne slange, der går ned til tætningsboksen, en
påfyldningstragt. Denne påfyldningstragt sidder højt placeret (over
vandlinjen)
Hvad skal der hældes i den slange. En emulgerende olie eller hvad? Hvilken
type olie og hvem forhandler det?
Tætningen er 100 pct tæt så det er ikke fordi jeg har problemer, men det vil
jeg da helst også undgå at få

En tillægskommentar. Vores tidligere sejlbåde har haft et sejldrev. Jeg
synes faktisk at det var mere vibrationsfrit. Nogen fiduser til at reducere
vibrationerne?

mvh
Lindstroem

Fra : SørenH

Dato : 03-05-08 10:56

Lindstroem skrev:
> [...]
> synes faktisk at det var mere vibrationsfrit. Nogen fiduser til at reducere

På mange - især hurtiggående - både er der monteret en sådan slangestuds.
Årsagen er, at både lejet nede ved skruen (langsriflet gummileje) og
hele akslen op til tætningen/gummipakningen ved stævnrørets start er
vandsmurt.
Der skal altså stå vand i hele stævnrøret op til tætningslæberne.
Derfor er det første man gør når båden kommer i vandet inden motoren
startes, at man presser på "læberne" indtil der kommer vand ud, for at
lukke luften ud af røret og sikre at det er vandfyldt.
På hurtiggående både kan det være nødvendigt at påfylde vand løbende via
en slange som den du har, men under alle omstændigheder bevirker din
slange til over vandlinien, at luften kommer ud og der står fint med
vand i røret.
Selve læberne skal der klemmes lidt fedt ind under hvert år inden den
kommer i vandet. Drypning vil være minimal på denne måde.

Dine motorophæng hviler i nogle hårdgummilejer, og man kan få nogle
specielle blødere lejer, som man så bør kombinere med et tilhørende
vibrationsdæmpende led mellem motor og aksel.
Typisk skal aksel-enden så også monteres i et leje for at forhinder at
den bevæger sig for meget.
Under alle omstændigheder er det ikke noget du selv kan gøre, så få et
tilbud fra en motormand.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : TOSB

Dato : 03-05-08 16:44

"Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> En tillægskommentar. Vores tidligere sejlbåde har haft et sejldrev. Jeg
> synes faktisk at det var mere vibrationsfrit. Nogen fiduser til at

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert, men så vidt jeg ved - fik det at vide,
da jeg for 3-4 år siden monterede en mindre Yanmar 9 HK indenbords motor i
min sejlbåd med skrueaksel, at nævnte oliesystem blot skulle vedligeholdes
med påfyldning af almindelig motorolie. Det var den besked, jeg fik fra
sælger af motoren, og vores motormekaniker her i byen siger det samme.

Jeg sejlede et par år med systemet, inden båden blev solgt. Jeg oplevede
ikke at skulle fylde noget olie på, så hvis stævnrøret, der er vandsmurt er
tæt, er det minimalt, hvad der bruges af olie i den forbindelse.

Mvh
Torben

Fra : Harding Larsen

Dato : 03-05-08 17:22

Hej Lindstroem,

Som jeg læser dit indlæg er det et oliesmurt stævnrørsleje.
Selve lejet består af to læbepakninger hvorimellem olien ligger.
Den olie som du skal bruge er almindelig motorolie.
Det som du benævner som en tragt, er det ikke nærmere ne
beholder på ca 0,5 liter med et skruelåg øverst og en nippel
hvorpå slangen er påmonteret.
Beholderen skal være placeret et stykke over vandlinien således
at oliens tryk i lejet overstiger det udefra kommende tryk i
vandet.
Ulempen ved denne leje type er at der kun er to læbepakninger
involveret i tætningen. Efter hånden som læberne bliver slidte
og bådens motor får akselen til at vibrere vil lejet til sidst
opføre sig som en vandpumpe og vandet vil i små mængder komme
ind i båden.
Når dette sker kan du, på land, aftage stævnrørslejet og få
drejet lidt mere ind i den bagerste ende således at der her kan
være plads til to læbepakninger og samtidig bibeholde den
forreste. Det vil gøre lejet tæt og bedre end før.
Samtidigt bør du skære lidt af den slange som sidder mellem
lejet og selve stævnrøret, da der over tid bliver slidt en lille
grøft i selve akselen som læberne pakker imod. Ved at skære lidt
af slangen flyttes læbernes anlægsflade på akselen.

Alternativt er at du ved lejeskifte skifter til en helt anden
type leje. DeepSeaSeals lejet. Det pakker mod egne flader i
lejet og ikke mod akselen den ene lejeflade er som en flad skive
og den anden en høj tynd skive. På grund af lejeskivernes
udformning kan de optage sideværds vibrationer meget bedre end
den gamle lejetype. Vibrationer opstår ved tomgang og når
motoren sættes i gear.
DeepSeaSeals pakningen tilføres vand fra motorens impellerpumpe
såfremt akselomdrejningerne er over 1200 RPM udtages tages oppe
ved sugeventilen således at vandstrømmen afbrydes når motoren
standses.
En anden fordel ved DeepSeaSeals er at der er indbygget et
nødspændebånd med et stort håndtag. Det kan betjenes og lukke
pakningen tæt omkring akselen hvis uheldet skulle ske.

Indtil videre brug motorolie og hold øje med mængden i
beholderen med jævne mellemrum.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 03-05-08 19:18

Hej spørger og Harding.

Jeg synes det er vigtigt at det blir afgjort hvilken type leje der er
tale om, - skal det ha olie eller vand i den slange!

Jeg mener at både Harding (m.fl.) og jeg har beskrevet forskellige
stævnrørsløsninger, som bruges på forskellige både.
Spørgeren skriver "tragt", og det mener jeg ikke kan forveksles med en
fedtkop (som jeg osse har haft på et tidligere skiw).

Skal vi være mere præcise må vi ha lidt flere data, - evt med et
fotobilag i dk.binaer eller et produktnavn på pakningstypen.

Iøvrigt synes jeg det er så essentielt, at Lindstrøm burde ha (skal ha!)
ordentlig forklaring af sælger!!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- med Volvo Penta tætningsleje (konisk sort gummi), forsynet med
vandstuds på søvandssiden af lejet.

Fra : Lindstroem

Dato : 04-05-08 06:56

Kære gruppe

Tusind tak for svarene.
Det der sidder højt placeret for enden af slangen er en tragt, hvor man kan
hælde "noget" ned i.
Det er altså ikke nogen 'beholder', men en almindelig lille tragt' som den
man eksempelvis bruger' når man hælder lampeolie på sine lamper. (den
mindste af de tragter man får når man køber et tragtsæt.
D.v.s. at der ikke er nogen prop i enden eller anden tillukning.
Jeg kan godt tage et billede af pakningen, og lægge ud, hvis det kan hjælpe
opklaringen af hvad det er for grjer som jeg har i skibet.

Da der både nævnes vand og olie, som dette rette fluridum i denne slange vil
jeg gerne vide om det 'forkerte, smøremiddel kan skade? Olie hvor der burde
være vand og vice versa?

Bedste hilsner
Lindstroem

Fra : SørenH

Dato : 04-05-08 12:25

Lindstroem skrev:
> [...]
> jeg gerne vide om det 'forkerte, smøremiddel kan skade? Olie hvor der burde

Det ville være en sikring af at du får det helt rigtige svar hvis du
kunne snuppe et nærbillede af lejet/pakningen, og erne se sefter et
firmanavn/modelnummer.
Læg det i dk.binaer eller på Picasa eller et andet sted du plejer at
offentliggøre billeder på nettet, og bekræft hér hvor du har lagt det.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-05-08 21:29

Hej Lindstroem,

Prøv at se på dette link, der viser de tre mest almindelige
former for leje:

http://www.propeller.dk/pdf/Prisliste_1_2008.pdf

Det øverste er Deep Sea Seals.

Nederst til venstre vises et fedsmurt leje. Selve lejet har
indbygger et antal kvadratiske pakringe og imellem dem er der
indskudt en lanternering hvor fedtet kommer ind fra fedtkoppen.
For den leje type gælder at man jævnligt bør mærke temperaturen
på lejet udvendigt og ca en gang i timen dreje lidt på
smørekoppen. begynder lejet at dryppe lidt spændes den store
møtrim lidt og især efter tilspænding er det vigtigt at
lejetemperaturen ikke bliver for høj.

Lejet nederst tilhøjre er oliesmurt, her er det vigtigt at
slangen op til påfyldningsbeholderen når op over vandlinien.
Det kan jo tænkes at den tidligere ejer har udskiftet beholderen
med hvad der var i nærheden og påsat en tragt.

Den type leje som Søren omtaler er blot en afart af sidstnævnte
leje hvor man i stedet for olie anvender en stævnrørsfedt der
trykkes imd imellem læberne.
En tilsvarende løsning kunne man bruge i stedet for olie og
påsætte en fedtkop på den slange som tragten er monteret på. Man
skal blot her passe på ikke at trykke får hårdt fidt ind i
lejemellemrummet meller de to læbepakninger for så kan man
risikere at pakningerne spadserer ud af lejebøsningen.

Jeg har gennem årene prøvet de forskellige typer og de har
forskellige fordele og ulemper. For 11 år siden skiftede jeg til
Deep Sea Seals og siden har der ikke været en dråbe
vandindtrængen i båden, lejet har kørt upåklageligt. Når båden
kommer i vandet trykkes vand gennem stævnrøret op gennem lejet
op til vandliniehøjden.
Når motoren starten trykkes vand automatisk ind i lejet og ud ad
stævnrørets bagerste leje. Ikke noget med at trykke fedt ind,
ikke noget med påfyldning af olie, ikke noget med at klemme på
pakningen for at få luften ud, og så er det altid tæt, det var
de andre ikke.

Kan du beskrive nærmere hvilke af billederne af selve lejet der
kommer nærmest det du har i din båd.

Fra : Lindstroem

Dato : 04-05-08 22:08

Hmmm

Det kunne faktisk være begge typer på disse billeder, al den stund det ikke
er helt magen til nogen af dem.
Men jeg hælder nok til Deep Sea Seal idet det er en gumminbox og ikke en
metal box, som slangen løber til. Men der er ikke alle disse spændebånd på
min box, så....??
Jeg dribler lige forbi båden i morgen efter arbejde og tager et foto. Jeg
giver lyd, når jeg har fået det lagt ud.

Foreløbig siger jeg tusind tak for jeres hjælp.

Bedste hilsner
Lindstroem
"Harding Larsen (slet BK4OE)" <harding@BK4OElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12099333080.490435934538553@dtext.news.tele.dk...

Fra : Lindstroem

Dato : 05-05-08 21:03

Argh så trak arbejdet selvfølgelig ud så jeg ikke nåede båden.
Billedet kommer derfor først i morgen. Men jeg kan lige i mellemtiden
underholde med min kones kommentar da jeg besværede mig over, at jeg ikke
nåede forbi båden og fik taget et billede af stævnrørspakningen.

"Jeg tror der skal være enten en ekstra fin single malt whisky eller en 1.
cru vin, i den slange. Det passer bedst ind i prisen på alt det andet du
køber til den båd"

Så meget respekt på hjemmefronten for en smule 'rettidig omhu'

Lindstroem

Fra : SørenH

Dato : 05-05-08 22:54

Lindstroem skrev:
> [...]
> køber til den båd"
>
> Så meget respekt på hjemmefronten for en smule 'rettidig omhu'

Tænk, - det ka jeg da ikk forstå?!
Som een skrev et sted i dette forum tidligere:
Sejlsport er da en både sund og billig sportsgren,
- når bare man lader være med at lægge udgifterne sammen!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Lindstroem

Dato : 06-05-08 17:28

Hmmm. Nu har jeg taget billederne. Men men men,
jeg har aldrig prøvet det her med at lægge et foto ud.
Der hvor jeg 'abonnerer' på nyhedsgrupper (TDC er min udbyder) får jeg flg
meddelelse - No such group dk.binaer, når jeg forsøger at abonnere på
dk.binaer.
DK.binaer er åbenbart ikke tilgængelig - skal man gøre noget særligt, når vi
taler abonnement på binaere-grupper? Andre muligheder end outlook for at
gøre billederne off. tilgængelige?

Fra : SørenH

Dato : 06-05-08 19:28

Lindstroem skrev:
> [...]
> taler abonnement på binaere-grupper? Andre muligheder end outlook for at

Åhja f'resten. TDC har lukket af for dk.binaer for en måneds tid siden,
- det har forståeligt nok skabt en hel del surhed hos brugerne!
Der er mange billeddelingssites, - een af de kendteste er Picasa som er
en Google-tjeneste.
Du downloader Picasa fra http:/picasa.google.com , som ved installation
opretter et arkiv med dine billeder, og fra Picasa kan du så oprette et
"Webalbum" hos Google/Picasa og overføre de ønskede billeder til dette,
og poste adressen på disse her i gruppen.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Lindstroem

Dato : 06-05-08 20:39

Tusind tak for Google tippet.

Nu ligger der et par billeder af stævnrøret og den famøse dims med
tilhørende slange, der enten skal indeholde olie eller vand. (et enkelt
billede af båden blev det også til) Se:
http://picasaweb.google.dk/lindstroem.ib/Lindstroem
Jeg glæder mig til at blive klogere på, hvad det er for grej jeg har.
Sæson 2006 og 2007 foregik uden påfyldning af noget som helst. Faktisk var
det først i 2007 jeg blev opmærksom på slangen. Men nu må jeg hellere træde
i karakter.

Fra : Harding Larsen

Dato : 06-05-08 21:19

Hej Lindstroem,

Det ligner umiskendeligt en Volvopakdåse.
En tidligere ejer har lavet en slangeforbindelse fra stævnrøret
lige uden for volvopakdåsen, måske med baggrund i at forsøge at
efterligne Deep Sea Seals pakboxens virkemåde. Det er dog ikke
lykkes helt.
Ideen har sikkert været at ved at have denne slange ført op over
vandlinien så er vandet i stævnrøret ved søsætningen steget op i
slangen og han har dermed sikkert ment at kravet om udluftning
har været opnået i stedet for at skulle bukke sig ned over
motoren og trykke luften ud af pakdåsen ved at trykke på den og
lave en åbning i pakningen således at vand kunne strømme op og
luftlommen bag pakningen være fjernet.
Det kræver at bøsningen med slangen sidder højere end pakningens
bagerste læbe. Det er nok ikke sandsynligt. De fleste stævnrør
har en hændningsvinkel omkring 15 grader. Så lidt luft vil der
sikkert stå tilbage; men nok kun en ubetydelighed og vandet
omkring akselen vil stænksmøre tilstrækkeligt. Hvad tragten i
toppen har haft af indflydelse på konstruktionen må den
tidligere ejer svare for, det virker ikke helt logisk.
Det er dog stadigt nødvendigt at fylde lidt fedt ind i
mellemrummet mellem de to læber i pakningen inden båden
søsættes, så det er kun en halv lettelse der tilsyneladende er
indført.

Fra : Harding Larsen

Dato : 06-05-08 21:31

Et lille tillæg.

Hvad bruges den blå slange på billedet til?
Er den tænkt som indsugningsslange for lufttilførsel til motoren?
Så er den for lille i diameter. Så skal den helst være min. 10
cm. i diam. og et sted på vejen ud af motorrummet skal der også
være en lydlabyrint. Motorstøj gennem en sådan åbning vil ellers
være markant der hvor den anden ende af slange munder ud.
I en så dejlig sejlbåd bør motorlyden i cockpittet være meget
lav, helst svarende til lyden fra en symaskine der kører i
rummet ved siden af og med lukket dør imellem.
Det kræver selvfølgeligt at motorrummet er tæt isoleret uden
sprækker i motorkassen og udstødningssystemet er perfekt.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 06-05-08 21:29

Lindstroem skrev:
> [...]
> det først i 2007 jeg blev opmærksom på slangen. Men nu må jeg hellere træde

Det er et standard Volvo-leje som det jeg beskrev tidligere (d. 3.maj)
til dig! - og slangen er altså til at sørge for at der står vand helt op
til læberne i den korte ende på den sorte koniske gummikrave.

Husk at læberne skal ha lidt specialfedt hvert år inden søsætningen.
Se evt. denne PDF (om Volvomotor) på side 14 billede/tekst nr. 59:
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/1998-09%20VP%202001%20Instruction%20book.pdf

Til gengæld slipper du for at "lufte ud" efter søsætningen (ved at
klemme ned på læberne) da din slange sørger for at luften kan fise ud af
det skrå stævnrør og erstattes af vand som presses ind af vandtrykket
via det riflede leje ved propellen.

Dybest set har du slet ikke brug for den slange, - min egen (på en 32
fods Oceanis) er proppet af nede ved lejet!

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : SørenH

Dato : 06-05-08 21:33

Harding og jeg krydsede hinanden i svarene, men som jeg håber du kan se
skriver vi det samme, - vi har osse begge gået på den sorte skole i
Lundtofte
Mvh
SørenH

Fra : Lindstroem

Dato : 06-05-08 22:12

Kære Harding og Søren

Tusind tak for jeres svar. Så blev jeg en del klogere.
Jeg lader båden ligge i om vinteren, men jeg vil fedte ind efter
anvisningerne i forbindelse med, at jeg nu tager den på land m.h.p.-
bundsmøring m.v.. Iøvrigt har pakningen hidtil været 100 pct tæt. Hvor ofte
skifter man typisk sådan en kalorius? Den er lige så gammel som motoren,
hvilket vil sige årgang 2003 og der har cirka været 350 motortimer i denne
periode.

Til Harding. Hmm jeg må vist lige tjekke hvad den blå slange hører til -
motorrumslufter måske? Det kan jeg da ikke lige huske
Men som jeg skrev i den indledende tekst i denne tråd, så har jeg faktisk
det problem, som du peger på. D.v.s. støj + vibrationer.
Bevares man kan da sagtens tale i cockpittet. Men der er brummen pænt over
symaskineniveau. Kun fordi motoren er på 40 hk og derfor oftest kører på
relativ lave omdrejninger for at opnå de ønskede 6 - 6½ knob, er støjes
acceptabel. De gange hvor en kuling i snuden har krævet lidt mere gas er der
faktsik nogen støj og ditto vibrationer.
Vores tidligere sejlbåd havde en volvo 2003 med sejldrev. Det var dejlig
vibrationsfri motorsejlads. At Volvo-motoren så nogle gange drillede og vel
ikke kunne kaldes helt driftssikker og permanent havde lidt røgudvikling, er
en anden sag. Hvad de sidste forhold angår, har den fem år gamle Yanmar
været et OK bytte. Den starter altid og ingen røg.

Fra : SørenH

Dato : 07-05-08 10:37

Lindstroem skrev:
> [...]
> en anden sag. Hvad de sidste forhold angår, har den fem år gamle Yanmar
> været et OK bytte. Den starter altid og ingen røg.

Det kan næsten ikke være andet end motorudluftningen, men da dens blæser
sædvanligvis tændes/slukkes via en seperat afbryder (feks på dit
forbrugspanel et sted) da den jo ikke er nødvendig at have kørende
altid, så er det jo nemt at konstatere om den medvirker til
vibrationerne, - jeg tror det ikke.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Lindstroem

Dato : 07-05-08 17:24

Jep SørenH

Du har helt ret. Var lige fordi båden igen. Lufteren kører på den blå
slange. Bruger kun lufteren kortvarigt, når der er rigtig varmt og selv der
lugter der faktisk ikke af diesel nede hos motoren. Det ved jeg fordi jeg
altid kontrollerer oliestand på motor og gear inden jeg sejler ud. Underlig
vane iøvrigt - på bilen tjekker jeg højst en gang om måneden til trods for,
at bilen kører hyppigt.
Næeh vibrationerne kommer fra akslen - navnlig i et særligt
omdrejningsområde er der en eller anden form for interferens, som giver både
støj og vibrationer. Ikke så meget så øllerne skummer, men alligevel en
kende træls. Jeg vil lade en motormand vurdere det og se om han kan anvise
en løsning.

Fra : SørenH

Dato : 07-05-08 18:33

Lindstroem skrev:
> [...]
> vane iøvrigt - på bilen tjekker jeg højst en gang om måneden til trods for,

Gode vaner ka man ikke få for mange af, selvom jeg ikke selv checker de
to steder mere end ca. hver 10. sejlads.
Har du ferskvandskøling så husk at checke vædskestanden i
ekspansionsbeholderen lisså tit, og dit søvandsfilter skal osse ha et
rens/kik meget tit, især i "algesæsonen" eller hvis du sejler i lukkede
farvande med mulighed for meget skidt i søvandet.
Har du været "langt nede" i dieseltanken er det osse en god vane at
kaste et blik på vandudskilleren, da slam og vand er nederst i tanken og
vand i vandudskilleren tyder på at tanken skal ha et bundsug til vinter.
SørenH

> [...]
> kende træls. Jeg vil lade en motormand vurdere det og se om han kan anvise

Det syns jeg er en rigtig god idé. Mangler du en pålidelig motormand i
dit "nærområde" ka du jo altid høre her i gruppen om nogen kender nogen.
SørenH

Marie af Næstved
- nu tæt på A-dag (= afsejling til 2-3 år i de varme lande)

Fra : Harding Larsen

Dato : 08-05-08 17:32

Hej Lindstroem,

Hvis du har lyst til at diskutere andre emnet vibration,
isolering af motorrum, propel, aksel, indsugning, udstødning
o.s.v. så synes jeg du skal oprette en streng for hvert emne.
Jeg giver gerne bidrag/indlæg.

Det giver større overskuelighed i emnerne når de adskilles lidt.

Fra : Lindstroem

Dato : 09-05-08 14:41

Tusind tak for det!

Jeg vil vende tilbage, når/hvis jeg går videre med vibrationer/motorstøj og
tilkalder en motormand.
Foreløbig har jeg aftalt med en anden fra havnen, som i en årrække har haft
en Yanmar med skrueaksel, at han tager med ud for lige at mærke om min båd
skiller sig afgørende ud fra hans, hvad angår støj og vibrationer.

Bedste hilsner
Lindstroem

"Harding Larsen (slet NZIM7)" <harding@NZIM7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12102647150.791740500441851@dtext.news.tele.dk...

Fra : SørenH

Dato : 04-05-08 12:42

att. Harding

Vi er jo en gruppe som har som kær opgave at kommentere og anbefale
løsninger, men jeg kan ikke lade være at tænke på, at man skal være
varsom med at gå meget 100% ind for et produkt.
Du taler varmt for DeepSea Seals, som du har gjort før.
Det er sikkert fordi du selv har haft gode erfaringer med det, men som
modstykke slår min motormand korsets tegn for sig, og nægter at
installere "det skidt" (citat) efter kun at have haft efterfølgende bøvl
og ballade med flere ønskede DeepSeaSeal-installationer, som alle endte
med at han efter et par sæsoner måtte installere konventionelle lejer igen!
Han er selvfølgelig kun een af mange motormænd, men har dog levet af det
i 30 år, og har et knagende godt ry som pålidelig og omhygglig fagmand.
Jeg ringede osse til min gamle motormand (og sejlklubkammerat) på Fyn,
og hans holdning er ca den samme, at det er et meget smart markedsført
produkt, men som ikke rigtig holder hvad det lover.
Efter disse to's udsagn valgte jeg selv dette forår at holde mig til en
udskiftning af min Volvo pakning i anledning af den forestående langtur,
og ikke DeepSea som jeg ellers havde i tankerne.
- og dette altså blot som en nuancering af en anbefaling.
mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-05-08 08:20

Hej Søren,

Deep Sea Seals blev oprindeligt udviklet til brug i
undervandsbåde hvor man ville have en pakningstype som kunne
holde tæt på store dybder og ikke pakkede omkring akselen.
Senere udviklede man typer til overfladeskibe som med dens
pakmetode og forspændingsprincip skulle kunne holde tæt helt ned
til 50 meter, Det giver en god margin i forhold til den aktuelle
dybde for en skrueaksel.
Typerne anvendes inden for marinen rundt omkring i verden og i
min færden i de kredse har jeg aldrig hørt negative bemærkninger
om denne paktype, tværtimod kun rosende omtale.

Jeg har kun kendskab til en båd hvor monteringen ikke virkede
efter hensigten og det var fordi montøren smurte akselen med
fedt for at parten lettere kunne glide på plads.
Det medførte selvfølgelig at den skred og der kom vand ind.

Jeg forstår godt at mekanikerne ikke synes om Deep Sea Seals for
den giver dem ikke atbejde i mange år med udskiftning af lejer.
Materialet den er lavet af er yderst bestandigt og slitagen er
minimal især med forceret vandtilførsel.
Vandtilførslen har desuden den fordel at der altid løber vand ud
gennem det bagerste leje således at evt. forurening i vandet
ikke kommer ind i dette leje ved bakmanøvrer.

Deep Sea Seals bliver ikke særligt markedsført det er der
konkurerende lejetyper der til gengæld gør. Dem har til gengæld
jeg aldrig set monteret i både.

Desuden synes jeg det er påfaldende at Korsør Propeller A/S
alene har Deep Sea Seals på deres program på deres hjemmeside:

http://www.propeller.dk/shop.htm

og nedtonet fortæller, med et billede, at der findes tre
almindelige lejetyper.

Jeg kan desuden oplyse at det kræver et hjælpeleje, der består
af to halvdele, til at sætte ind omkring akselen når
motorkonstruktionen skal oplignes, således at akselen er midt i
stævnrøret inden at man begynder at sætte Deep Sea Seals lejet
på plads da der ikke er nogen akselstøtte i lejet. Er lejet ikke
lignet korrekt op vil det hvile på den gummepakningsdel der
sidder tættest på stævnræret, for nødtætning og det er uheldigt.
Det er en lidt besværlig operation at udføre i en sejlbåd hvor
der som regel ikke er let adgang rundt omkring motoren, og det
kan være besværligt for mekanikere med 30 år på bagen.

Mvh/Harding