Motorbåd der planer
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-05-08 22:06

Vi har en 18 fods Fjord som er udstyret med en udvendig 40 hk Marina.
Når vi giver den fuld skrue løfter forenden sig så højt at det er
umuligt at se hvor vi sejler når man sidder i førersædet. Desuden
hopper den voldsomt på bølgerne.

Hvis der til gengæld sidder en mand eller 2 oppe foran, forhindrer
dette forenden i at løfte sig så højt, og det føles faktisk som om
båden sejler hurtigere.

Kan det i sådan en situation anbefales at placere noget ballast i
snuden af båden, fx 50-100 kg sandsække til at hindre denne planing?
Eller er den fornemmelse af højere fart blot indbildning?

Nogen der kan anbefale en god ballast? Udover sorte sække med
strandsand....

Vh. JIB

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-05-08 07:56

"Jørn Ibsen (slet ULC2S)" <j.ibsen@ULC2Siteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller er den fornemmelse af højere fart blot indbildning?
>
> Nogen der kan anbefale en god ballast? Udover sorte sække med

Hej JIB

Din fornemmelse af at det giver højere fart er ganske korrekt, for når
snuden kommer ned planer båden netop. Og ved planing opnåes den højeste
fart.
Prøv at tilte motoren sådan at benet på motoren pejer lidt mere fremad, så
vil motoren prøve at presse snuden nedad hvor den hører til.

Hvis ikke motoren kan presse snuden nedad er ballast eneste udvej.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 03-05-08 10:42

> Kan det i sådan en situation anbefales at placere noget ballast i
> snuden af båden, fx 50-100 kg sandsække til at hindre denne planing?

Nej det er ikke nogen god ide, så vil de bare hoppe rundt når den banker i
bølgen.

> Eller er den fornemmelse af højere fart blot indbildning?

Det er ikke indbildning. Korrekt trim giver både højre fart og bedre
brændstof-økonomi.

Du skal bare have trimmet båden rigtigt. Der kan være 2 grunde til at den er
"numse-tung", dvs slæber hækken i vandet.
Vægt fordeling og trim, jeg har nu mest tiltro til trim. Hvis din motor har
power-trim skal motoren trimmes ned og ind under jollen.
Vippe-kontakten til trimmet sidder på toppen af dit gas/gear vælger.
Hvis den kun har den alm. lange trim-split på motor-beslaget, skal den
trækkes ud og sættes 1-2 huller ned. Det tager ca. 30 sekunder at gøre
dette.

Mvh
Leon

Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-05-08 19:48

> [...]
> Når vi giver den fuld skrue løfter forenden sig så højt at det er
> umuligt at se hvor vi sejler når man sidder i førersædet. Desuden

Snip en hel masse

Hej Jørn

Kig på et sæt smart tabs (eller et sæt rigtige trim hvis du har pengne). Det
gør at snudem bliver presset ned så du kommer op at plabe lidt nemmere.

Thomas

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 03-05-08 21:07

Kanon tak alle 3!

Det var lige sådan nogle oplysninger, jeg skulle bruge. Nu skal
der eksperimenteres....

VH. JIB