Farligt at sejle?
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-05-08 19:00

Jeg har sejlet hele mit liv, mest i kølbåde i størrelsen 26-30 fod. Ture i
hele kongeriget, samt Sverige/Norge og snart også Skotland.
Af og til møder jeg landkrabber, som spørger, om det ikke er farligt at
sejle havsejlads? Jeg har aldrig tænkt så meget over det, og plejer at
svare, at der jo nok er en risiko, men også en del ting, som man til gengæld
ikke dør af på en båd i rum sø: kedsomhed, stress og højresvingende
lastbiler f.eks.!
Men, spøg til side: jeg har faktisk aldrig set nogen konkret statistik på
risikoen ved at sejle. Det interessante tal skulle være renset for surfere,
dykkere og småjolle-fiskere, der jo dør som fluer, og være sat i forhold til
antallet af timer, der sejles. Altså et mål for time-risikoen (risikoen pr.
time), som så kunne sammenlignes med f.eks. bilkørsel, flyrejser,
udarbejdelse af moms-regnskab og andre livstruende beskæftigelser. Er der
nogen, der kender til sådan en statistik? Bare sådan for sjov?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

"Får og beder kan ej forstå længslers tog over bølgen blå"
Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-05-08 21:38

Hej Mads,

Det nærmest du nok kan kommer er:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw732.asp

Ud fra disse statistikker kan du så fjerne det du ikke har brug
for til din videre bearbejdning.

Mvh/Harding

Fra : Foto

Dato : 05-05-08 09:26

Da det du taler om er gruppen af fritidssejlads er det er Søsportens
Sikkerhedsråd der udfærdiger statistikker på området, og ikke
Søfartsstyrelsen.

Af Søsportens Sikkerhedsråd kan man se at den gruppe der er mest udsat for
dødsulykker er fritidsfiskerne, primært fordi mange af disse personer ikke
bærer redningsvest (efter min opfattelse i kombination med at de sejler i
små fartøjer der er tilbøjelige til at kæntre). Desuden kan man se at hver
tredie var påvirket af alkohol.

Man kan også se at du ikke har ret i din antagelse af at dykkere og surfere
dør som fluer, dette er der intet belæg for, og disse to grupper er generelt
meget velforberedte på deres respektive aktivitet. Jfr myten om at
motorcyklister har en højere ulykkesfrekvens per kørt km end bilister.

Det korte svar på dit spørgsmål er: Det er ikke farligt at sejle hvis man
er uddannet i sin type af aktivitet, bruger redningsmidler, planlægger sin
sejlads og gemmer alkoholen til efter hjemkomst.

Se www.soesport.dk.

MVH Foto _/)

Fra : Foto

Dato : 05-05-08 09:40

Jeg må lige rette mig selv, da jeg ikke har ret når jeg skriver at
motorcykler har et lavere antal dødsfald per kørte km, undskyld. Dette er
altså IKKE en myte, selvom det ikke har noget med sejlsport at gøre skal ret
være ret.

MVH Foto

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-08 11:03

Den Mon, 05 May 2008 11:26:13 +0300 skrev Foto:
> Desuden kan man se at hver tredie var påvirket
> af alkohol.

Hvad mener du i grunden med det argument? At det er farligt at være
påvirket af alkohol, når man sejler? For så ser det da ud til at det er
dobbelt så farligt at være ædru.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-08 12:49

Den Mon, 05 May 2008 14:28:15 +0300 skrev Foto:
> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet.

Jeg forstår ikke, hvorfor du nævner at en tredjedel af de druknede var
påvirkede af alkohol? Hvad kan man bruge den oplysning til? Hvis ikke man
har andre oplysninger, f.eks. om antallet af alkoholpåvirkede blandt alle
sejlere, virker det (overfladisk betragtet) som om det er farligere at
være ædru, fordi dobbelt så mange ædru druknede.

SÃ¥ deeet...

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-08 18:24

Den Mon, 05 May 2008 15:28:53 +0300 skrev Foto:
> Hvis man ser på det med statistikerbriller er det rent matematisk
> farligere at være påvirket af alkohol end at være ædru når man sejler.

Nå? Ja, jeg har altså ikke lige sådan et par briller, så jeg kommer nok
ikke til helt at forstå din forklaring foreløbigt.

Men tak fordi du prøvede.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-08 22:45

Den Mon, 05 May 2008 21:06:01 +0200 skrev Bjarke M. Christensen:
> Hvis en ædru og en fuld person falder i vandet, så dør den fulde
> sandsynligvis først.

I hvert fald, hvis man måler på netop een parameter (afkøling) og holder
alt andet lige. Jeg er bare ikke overbevist om at det er den vigtigste
parameter generelt. Måske gør alkoholen noget for at man bevarer roen, så
man kan overskue at bjærge sig op af havnen. Måske gør den øgede
blodcirkulation det muligt at svømme imod en stærkere strøm. Måske er det
slet ikke så nemt at vide, hvad man skal tro?

Jeg synes det er Monty Python videnskab (heksen må være lavet af træ) at
konkludere at alkohol er et problem for sejlere, baseret på de
oplysninger der er tilgængelige.

De medtager i 2007 f.eks. at en kitesurfer dør af at blive blæst ind i en
garage. Men han havde da redningsvest på. Den medtager også en druknet
mand med fyldte waders, og en som havde lagt sine waders, men var gået ud
igen. Hvad har de eksempler med sejlads at gøre? Og hvordan kan vi vide
om det var dem som var påvirkede af alkohol?

> Nå, men det afholder mig nu ikke fra at tage en øl når jeg sejler.....

Ditto. Og jeg tager mig også en nu, for det er godt at sove på.

Mvh

Carsten