Lader - mm2 - elinstallation generelt
Fra : Henning

Dato : 02-05-08 00:13

Håber I kan hjælpe en ikke teknikker.

Min båd (Maxi 84 med MD7a) er monteret med 2xforbrug + start

Jeg har derfor købt en lader "Waeco 25 Amp. Lader 3 x udgang"

http://netbaad.com/product.asp?product=2176&sub=0&page=1

Jeg er næsten sikker på at startbatteriet er adskilt fra
forbrugsbatterierne, men usikker på om mine 2 forbrugsbatterier er adskilte.

Hvis jeg kritikløst montere som vist på linket d.v.s. med gennemgående minus
og plus til de 3 batterier og de 2 forbrugsbatterier ikke er adskilte, går
det så helt galt?

Kan jeg måle om de er adskilte og hvordan?

Hvis de ikke er adskilte og dette er nødvendigt, hvordan foretages denne
adskillelse smartest?

I manualen står der at der skal monteres med 25-30mm2 til
forbrugsbatterierne, der nævnes ikke noget om længde på kabler.

Jeg kan montere laderen således der ikke bliver et kabel der er længere end
1,5m, 3m tur retur hvilket i.h.t. nomogram i Watski kataloget side 85 - som
jeg læser det - skulle kunne klares med kun 6mm2. Hvad er rigtig?

Et tillægsspørgsmål. Jeg købte båden sidste sommer og har konstateret at el
installationen er - for at sige det mildt - meget adhoc og svært
overskuelig. Kan I anbefale noget fordelingsskinne eller andet til at ordne
installationen, helst til en rimelig penge?

mvh Henning

Fra : joppe

Dato : 02-05-08 11:51

Jeg vil tro dine forbrugsbatterier kører sammen, men ellers tag da
bare en + pol af det ene og se om der stadig er 12v på kablet hvis du
ikke kan følge kablerne.
Sku jeg selv forbinde blev det med 6mm2 da tab er minimalt på den
længde og kun kortvarigt den lader med 25A hvis den virkelig gør det.
Desuden er det vel 25 Ampere delt på de kredse der er.

Fra : Henning

Dato : 05-05-08 18:44

Tak for dit svar.

Vi var på havnen i weekenden, men det var "koneting" - vask invendig, nye
hynder m.v. - og mast på der tog tiden, så jeg fik ikke lejlighed til at se
på ledningssystemet.

Jeg har dog fundet ud af af den generator MD7A er monteret med, fra starten
har 2 diodekredse så det ligger lige til højrebenet at de 2
forbrugsbatterier en een bank.

Det skal dog måles som beskrevet inden jeg montere.

mvh Henning

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-08 22:56

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemgående minus og plus til de 3 batterier og de 2
> forbrugsbatterier ikke er adskilte, går det så helt galt?

I min optik skulle der ikke ske noget ved det.
Spørgsmålet er vel om du har en installation, hvor det kunne være
(u)hensigtsmæssigt (?) at holde de to forbrugsbatterier adskilt ... dvs.
dedikeret til bestemte forbrugsenheder.

> Kan jeg måle om de er adskilte og hvordan?

Har du et voltmeter, kan du måle spændingen på de tre batterier.
På min båd er startbatteriet isoleret via et relæ, der sørger for, at
startbatteriet oplades først, når motoren trækker generatoren. Når jeg
måler spændingen, kan jeg se, at de er forskellige på de tre
batterienheder (jeg kalder dem batteribanker). Batteribank I er
dedikeret til instrumenter, navigationslys og VHF og radio og
Batteribank II til køleskabskompressoren og inverteren og el-pumpe til
drikkevandet.
Hvis dine to forbrugsbatterier altid viser samme spænding, er de nok
parallelforbundne.

> Hvis de ikke er adskilte og dette er nødvendigt, hvordan foretages
> denne adskillelse smartest?

Smartest ved jeg ikke ... Men du skal så have adskilt dine
forbrugsenheder i to grupper.

> I manualen står der at der skal monteres med 25-30mm2 til
> forbrugsbatterierne, der nævnes ikke noget om længde på kabler.

Så er du bestemt på den sikre side ... ...

> [...]
> længere end 1,5m, 3m tur retur hvilket i.h.t. nomogram i Watski
> kataloget side 85 - som jeg læser det - skulle kunne klares med kun

Så nærmer du dig efter min mening den mindre sikre side ...
Men er du sikker på, at den samlede ledningslængde ikke overstiger 3 m.
skulle det være OK.
Dog skal du være opmærksom på spændingstabet ... Der *skal* lades med
13 - 14 Volt.

I en tidligere tråd om el ombord (det var i forbindelse med
dimensionering af kabler til et ankerspil) skrev jeg med udgangspunkt i
"den lille grå":

"Nu fik jeg fisket "min lille grå" - EL OM BORD - frem fra skufferne, og
på side 173 er der en hjælpeformel, sejlere måske kan have glæde af at
bruge som en rettesnor / tommelfingerregel.

Den siger: Wattforbruget gange ledningslængden i meter divideret med
(ca.) 250 giver et skøn over kabeltykkelsen, når vi taler om 12V anlæg,
baseret på en tommelfingerregel om at:

Tværsnittet skal mindst være 1 kvmm pr. 20 A pr. meter ledningslængde."

Bruger du denne tommelfingerregel fra laderen til ét batteri får du et
forbrug på 300 Watt, som ganget med tre og divideret med 250 giver knap
4 ... dvs. et kabel på 6 kvadrat skulle være tilstrækkeligt ...
Og iøvrigt er det nærmest utopisk, at der skulle lades med 25A på ét
batteri ...

> [...]
> overskuelig. Kan I anbefale noget fordelingsskinne eller andet til at
> ordne installationen, helst til en rimelig penge?

Det har jeg ingen forstand på ...

> mvh Henning

Flemming Torp
Gimle/DEN-61 - nu med mast og rig ...

Fra : Henning

Dato : 06-05-08 11:18

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

Tak for et fyldesgørende svar. Jeg vil sikre mig at længderne holder inden
jeg vælger mm2.

mvh Henning

Fra : SørenH

Dato : 05-05-08 20:11

Jeg forsøger at adskille tingene lidt for nemmest at kunne svare generelt:

Batteribanker:
Hvis dine 2 forbrugsbatt. er i en bank så OK for nu.
Hvis ikke og du ønsker dem i parallel, så vær opmærksom på at
tommelfingerreglen er at de skal være købt samtidigt, af samme størrelse
og i samme fabrikationsserie, ellers vil de ligge og bruge energien på
at lade/aflade hinanden, og det er ikke godt!!
Husk at din forbrugsbank aldrig må aflades mere end 30% hvis den er
baseret på almindelige startbatterier.
Spændingen sladrer:
- Fuldt opladet batteri i hvile: 12,8V
- Helt afladet batteri under belastning: 10,5V - det batteri har ikke
langt igen!
- Helt afladet batteri i hvile: 11,6V
- 50% afladet batteri i hvile: 12,1V - lad omgående!! batteriets
holdbarhed er beskadiget.
- 70% afladet i hvile: 12,4V - der skal lades hvis batteriet skal holde
i et antal år.
- Spænding under slutladning: 14,0 - 14,4V
osv.osv. Læg mærke til at vi taler tiendedele Volt, så et af de der
viserinstumenter er nul værd!! Det skal være digitalt eller eet af de
der med diodeindikatorer for de vigtigste niveauer.
Når du skal have udskiftet dine forbrugsbatts. så overvej
traktionsbatterier. De koster typisk 30-50% mere, og er uegnede til at
starte motoren med, men kan aflades ned til omkring 50-60% uden skader.
De kan ofte fås på tilbud, - MMC har lige haft Vartas til samme pris som
startbatterier.

Generatoren:
Typen med to diodebroer er ok til adskillelse, men æder ofte en del
energi i processen.
Er det en sådan du har er adskillelsen OK. Er det ikke, så skal du enten
ha et skillerelæ, som åbner for et (min.) 10kvadratkabel mellem
startbatt. og forbrugsbatt. når motoren korer, eller et elektronisk relæ
af typen Septor.

Landladeren (Waeco):
Fin lader, - har den selv. Den er udstyret med 2 stk adskilte IoUoU
ladekredse, og en konstantstrømsudgang på omkring 1A.
Filosofien er:
De to IoUoU'er laver en balanceret optimal ladning, afsluttende med en
vedligeholdelsesfase, som gør at laderen kan stå på altid uden at
batterierne koger (især hvis man osse har investeret de 158kr i en
temperaturføler).
De arbejder sådan, at den mest krævende kanal får den største ladeeffekt
fra starten.
Da et startbatteri kun bruges ganske kort er forbruget minimalt, og en
konstantstrømsladning på 1A er derfor i orden, og vil heller ikke få
batteriet til at koge.
Du kan vælge, om du vil sætte 1A'en til start og den ene IoUoU til din
forbrugsbank, eller bruge begge IoUoU'er til hhv. start og forbrug - det
ville jeg nok gøre!

Kabeltykkelser fra lader:
I et marint el-miljø er det altid vigtigt at overdimensionere!!!! - og
så dyrt er kobber altså heller ikke, sammenlignet med hvad vi ellers
smider penge ud på som sejlere!
Du har kun sølle 12V som "trykkraft", så der skal næsten ingen
ledningsmodstand til før du har et mærkbart tab!
Du bør (skal - synes jeg) bruge minimum 10kvadrat mellem lader og
batterier! - find en lokal autoelektriker og få ham til at lave de
længder du har brug for! Han har det rigtige terminalvalsningsudstyr.

Ledningsnettet generelt:
Jævnfør ovenstående, så vær rigtig kritisk!! F.eks. kræver din VHF 4-
eller helst 6 kvadrat for at kunne levere 25W sendeeffekt i antennen! Og
det er 4-6kvadrat både på plus- og minus-ledningen.
Jeg synes ikke du kommer udenom en sikrings/afbryder-række, som alle
udstyrspushere har flere udgaver af (til alt for mange penge!).
Men husk at den tyndeste ledning er det svageste led!

Håber det kan hjælpe dig på vej!
Og som Flemming skriver, så invester i "El om Bord" skrevet af El-fagets
Uddannelsesnævn, - den er god at få forstand af.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Henning

Dato : 06-05-08 11:21

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

Tak for et fyldesgørende svar. Jeg tror jeg vil beholde den nuværende
installation så meget som mulig og vente med at lave om til jeg har et bedre
overblik over hvad der får får strøm fra hvad, samt om der med fordel kan
opdeles i 2 banker. Så hvis målingen viser der kun er een bank bliver det de
kraftige udgange på forbrug samt start, ellers som vist på linken

mvh Henning