Erfaring med batterilader
Fra : news.tele.dk

Dato : 01-05-08 17:40

Hej

Jeg har tænkt mig at købe nedenstående batterilader :

http://www.olav-hansen.dk/lader_13a.htm

Er der nogen der har erfaring med den type batterilader ?

Jeg mener selv at 13 Amp er nok til en almindelig sejlbåd med 80 Amp.
batteri og et par lamper, instrumenter og køleskab (kompressor) ?

mvh

Jesper

Fra : HH

Dato : 01-05-08 11:23

Jeg kender ikke lige den nævnte lader, men jeg har en tilsvarende og
det er helt glimrende. Kan være tilsluttet hele tiden uden at koge
vandet af batteriet.

Min er den her:

http://www.mascot.no/pdf/9740.pdf

Om den er stor nok - afhænger lidt af ambitionsniveauet for ladetid.
Jeg synes at den viste er helt fin til din batterikapacitet. Min er
kun 10A, og det har været OK til mit 115Ah forbrugsbatteri.

Og prisen synes attraktiv!

Hans-Henrik

Fra : H Andersen

Dato : 01-05-08 21:14

> [...]
>
> Jeg mener selv at 13 Amp er nok til en almindelig sejlbåd med 80 Amp.
> batteri og et par lamper, instrumenter og køleskab (kompressor) ?

Jeg har har haft lidt problemer med omtalte lader. Det viste sig den ladede
med en spænding op i nærheden af 15 v og en for høj
vedligeholdelsesspænding.
Det var dog ret nemt at justere men ikke særlig betrykkende at man skal
kontrollere en nyindkøbt lader.
Efter 6 måneders drift begyndte blæseren at larme ret meget på grund af
slidt leje og nu efter 3 år er den ved at være gal igen. Måske har jeg bare
været uheldig

mvh

H Andersen

Fra : news.tele.dk

Dato : 01-05-08 21:30

Hej H Andersen

Hvordan kontrollede du spændingen ?. og hvor justerede du den henne ? ,
sidder der et potmeter til det samme, eller ?

vh

Jesper

Fra : H Andersen

Dato : 02-05-08 07:10

> Hvordan kontrollede du spændingen ?. og hvor justerede du den henne ? ,
> sidder der et potmeter til det samme, eller ?
>
> vh
>
> Jesper

Med et multimeter tilsluttet og så følge ladeforløbet løbende indtil laderen
stopper.Fast arbejde

Bag blæserer sidder nogle potmetre som kan justeres udefra.
Hvilke potmeter der er til hvad kan jeg ikke huske. Jeg er sikker på at Olav
Hansen vil være behjælpelig.
Husk at notere de enkelte potmetres stilling inden justering.

mvh

H Andersen

Fra : news.tele.dk

Dato : 13-05-08 20:13

Hej

Nu har jeg fået laderen, det var da noget klejnt noget......og sikke varm
den bliver når den lader.

Men det mest irriterende er nu, at der ikke er monteringshuller til at
skrue den fast med...

Men tak for svarene på mine spørgsmål.

Fra : news.tele.dk

Dato : 08-06-08 21:28

SNIP>
> "H Andersen" <Hennin(g)@iogh.dk> skrev i meddelelsen

Hej

Jeg sendte laderen retur og købte en WAEGO - det var simpelthen for klejnt
og hobby agtigt.
Den kan jeg ikke anbefale.

vh

Jesper