Gummibåd- skal der speedbåds kort til ?
Fra : OZ3BTO

Dato : 01-05-08 00:38

Har arvet en 6 personers gummibåd med tilhørende 10hk´s motor

Skal jeg have det der speedbåds kort for at fjolle lidt rundt i den til
sommer ?

Erik

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-05-08 07:59

Hej Erik,

Se på dette link:

http://www.dansk-sejlunion.dk/sw3979.asp

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 21:52

Men besvarer det spørgsmålet?? Betyder det at det er ulovligt, når min børn
sejler rundt i havnen i gummibåden med under 4-6 hk motor.... Den kan
plane.... - bare jeg ikke sidder i den... så kan den kun "pløje" ....

Bjarke

"Harding Larsen (slet UTQT9)" <harding@UTQT9larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12096255360.464273291480826@dtext.news.tele.dk...

Fra : claus b. p.

Dato : 03-05-08 23:41

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:481cd078$0$318$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Men besvarer det spørgsmålet?? Betyder det at det er ulovligt, når min
> børn sejler rundt i havnen i gummibåden med under 4-6 hk motor.... Den kan
> plane.... - bare jeg ikke sidder i den... så kan den kun "pløje" ....

Hvis båden er under 4 m. ingen krav.
For planende både over 4m: Tag bådens længde og gang med sig selv og læg 3
til. Så har du et tal som hvis motorens effekt i kW er lig med eller større,
kræves speedbådskort eller duelighedsbevis.
Eks: Bådens længde 4 m: 4 x 4 + 3 = 19. Dvs. motorens effekt skal være
mindre end 19kW (25,8hk)for ikke at kræve speedbådskort.
Der er altså ingen tvivl om at en mindre båd med 4-6 hk er lovlig at føre
uden kort. Også for børn. Måske skal du overveje at checke om
familiansvarsforsikringen dækker, men ellers er det dig, der med din sunde
fornuft vurderer, om de kan sejle den forsvarligt.

mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 18:56

Ja, selvfølgelig. 4 meter bagatelgrænsen reder gummibådene. Så behøver jeg
ikke at have dårlig samvittighed. Og mine børn sejler pænt. Ellers bliver
den nemlig pakket sammen lynhurtigt.

Bjarke

Fra : Henning

Dato : 04-05-08 09:47

On Sat, 3 May 2008 22:52:03 +0200, "Bjarke M. Christensen"
> [...]

>sejler rundt i havnen i gummibåden med under 4-6 hk motor.... Den kan
>plane.... - bare jeg ikke sidder i den... så kan den kun "pløje" ....
Svaret er ikke hvad I gør, men hvad bådne kan. Du må heller ikke køre
en 10 personers bus med almindeligt kørekort selv om I kun bruger 9
sæder.

Fra : OZ3BTO

Dato : 04-05-08 17:59

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:481cd078$0$318$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> sejler rundt i havnen i gummibåden med under 4-6 hk motor.... Den kan
> plane.... - bare jeg ikke sidder i den... så kan den kun "pløje" ....

Fik da ihvertfald et svar jeg kunne bruge til noget og kom frem til at der
nok skulle kort til

Bunden er flad og efter hvad jeg kan huske så planede den extremt nemt med
den gamle motor.. Motoren jeg har fået med er nyere og kraftigere .. Efter
hva jeg husker

Har ikk lige nogen våd eller tør dragt på lager endnu så har ikke testet

Efter at have tilbragt 4 somre i Grækenland (Mytilini) er dansk havvand sku
blevet for koldt til at bade i :D

Går så ud fra at hvis jeg få fat i den lokale båd klub så ville de kunne
hjælpe mig til kortet ?
(Ja lokal bliver det ikke .. bor midt inde i jydelandet )