Brug af nettet rundt om i havnene
Fra : Lars Clement

Dato : 29-04-08 15:35

Hej Gruppe.
jeg agter at tage min bærbar med i båden. hvilken erfa. har i med brugbart
internet rundt om?
- Og hvilken forbindelsesmåde?
- Og til hvilken pris ?
Det er jo svært at undvære, når det er endel af dagligdagen, men jeg vil
heller ikke betale en bondegård for at tjekke DMI

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Harding Larsen

Dato : 29-04-08 18:18

Hej Lars,

Emnet har tidligere været behandlet i forskellige strenge som du
kan søge tilbage i og finde mange gode oplysninger her.

P.T. er "3" nok den udbyder der giver den hurtigste forbindelse
og deres dækningsområde er efterholden godt udbygget.
Skal du have forbindelse op til 62 km fra land så er Nordisk
Mobiltelefon sagen; men hastigheden er noget lavere.
Når du er i havn har efterhånden mange havne installeret et WiFi
net med en hastighed på op til 2 Mb du kan se nærmere på deres
hjemmeside:
http://openwifi.dk/

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 29-04-08 19:19

Hej Lars
Der er efterhånden en del fremsynede og driftige havne, der har har fået

gratis trådløs internet.
Flere bliver nødt til at komme med på vognen i fremtiden!
Bla. er NOPAYnet mere og mere udbredt.Prøv at Google på det.
Vi har gennem et par år sejlet rundt med den bærbare. Vi har altid i
havn og på ankerplads prøvet om, der var nogle trådløse
internetforbindelser uden sikkerhedsaktivering, vi kunne logge (nasse)
os på.
Vi er blevet positivt overraskede over, hvor mange der faktisk er.
Det sjoveste navn, vi har prøvet, var i Sønderborg, hvor der var et, der
hed SAUNA6! Det virkede dog udmærket :)
Der er jo altid en sikkerhedsrisiko ved at logge på på ukendte
internetforbindelser. Vi har valgt ikke at have noget på vores PC som
andre ikke må se.

Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-08 07:44

Hej,

Oprettelsen af WiFi eller Nopaynet som det også kaldes,er nemt
for havnene.
Firmaet laver installationen (en stang med antenner og bokse på
tilsluttet 230 volt) og de klubber der er hjemhørende i havnen
får til opgave at skaffe de nødvendige 5 sponsorer der så får
deres reklame på velkomstsiden når der logges på nettet,
annoncørerne betaler gildet, det er en win-win-win situation.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 29-04-08 12:59

Hvad man skal afhænger lidt af behov og den pris man er villig til at
betale.
Det er klart, at det umiddelbart bedste er en gratis
højhastighedsforbindelse i havnen, for så virker det omtrent som man
er hjemme i sit eget trådløse netværk.
Mobilt bredbånd kan købes med forskellige priser og dækningsområder
som nævnt ovenfor. Abonnementer kan dog være temmelig dyre, specielt
hvis man kun skal bruge dem i nogle få sommermåneder.
Jeg har valgt at nøjes med de forhåndenværende trådløse net (på Sejrø
fx. TDC's - mod betaling!) og ellers med internetadgang via GPRS
(altså en normal GSM-mobiltelefon). Det virker OK, dog langsomt og
hvinende dyrt (12kr/Mb trafik), så når det er dette så er det kun
nødtørftig webmail og DMI's specielle vejrudsigter designet til dette
(kan bruges direkte fra en telefon eller til visning på PC-en.

Link hertil: http://www.dmi.dk/dmi/mobil/til_soes.htm

Hans-Henrik

Fra : Lars Clement

Dato : 29-04-08 20:31

Se, det var jo nogle fine svar. Det der WIFI kan jeg se ideen i. Med tiden
sku vi alle kunne komme på overalt, og man bruger jo alligevel ikke altid
hele båndbredden selv.
Tak for svarene !

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : SørenH

Dato : 29-04-08 21:22

Lars Clement skrev:
> [...]
> sku vi alle kunne komme på overalt, og man bruger jo alligevel ikke altid

WIFI er fint, - osse selvom man nu og da skal slippe lidt for at komme på.

Vi har osse altid den bærbare med, - til navigationsstøtte
(ChartNavigator), til TV via DVB/analog-adapter, til at se DVD-film på
en regnvåd aften fra det medbragte bibliotek, og ikke mindst til at
komme trådløst på nettet med.

Vi har oplevet mange forskellige slags opkoblinger, fra
sejlklubber/havne som ser det som en naturlig og gratis service, til
kommercielle foretagener som tager 50 kr for 10 minutter!
Undervejs vil du osse støde på mange pivåbne netværk, hvor ejeren ikke
har villet (gidet?!) adgangsbegrænse til sit netværk.
Om du vil gå på via en sådan opkobling må være din egen sag, men det
koster jo som absolut hovedregel ikke ejeren noget, - såeøh, jeg skal
ikke holde mig for god, vi går sgu på hvis ikke bedre bydes!

Vi er selv "Foneros" og har altså en Fon-router sat på vores forbindelse
hjemme (yderst i en DMZ-zone) som så er adgangsbillet til at bruge de
10000-vis af lignende Fon-routere over hele verden gratis.
Eneste ulempe er jo, at man i forvejen skal vide om/hvor der er en
Fon-router ved sit påtænkte næste stop, - ellers ka man jo ikke komme på.

Ifølge Bent Lyman/Kommas Havnelods, vil der i næste udgave være anført
for havnene om der er trådløs opkobling og i givet fald hvad det koster.

Iøvrigt har vi osse i udstrakt grad benytte de lokale biblioteker og
turistbureauer, som oftest lader gæster komme på nettet gratis.
Derfor er en USB-memorystick praktisk, så du kan skrive dine mails eller
sejladsberetninger på forhånd til stick'en og så tage den med på
bibliotek eller evt. netcafe.

Happy Internetting
SørenH
Marie af Næstved
- nu kun 2 uger til afgang sydpå, med vinterstop i Yonne syd for paris.

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 29-04-08 21:32

Hej Lars

Du nævner havnene i emne linien - se evt. her:
http://danskebaadejere.dk/Sejlads/I%20havn/Internet%20på%20havnen.aspx
med en liste over havne med Internet.
eller her: http://openwifi.dk/index.php

Skal du på nettet imens du sejler så er det vist noget med Nordic et eller
andet - har været debateret her et par gange.

Alternativt er der PDA - jeg bruger den når jeg sejler, og kan komme på dmi
m.fl. uanset hvor jeg sejler i de indre danske farvande. der har jeg også
videooptager og min mail så jeg kan sende friske reportage til venner

Lars

Fra : blueocean

Dato : 30-04-08 03:16

On 29 Apr., 20:19, tjow <t...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Der er jo altid en sikkerhedsrisiko ved at logge på på ukendte
> internetforbindelser. Vi har valgt ikke at have noget på vores PC som

Du husker lige at logge sig på usikre og åbne Private wifi netværk er
at sidestille med indbrud.... Så jeg ville passe på hvis jeg var
dig......men ærligt det er fristende..)

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-08 12:38

NoPayNet er gratis for alle.

NoPayNet´s vision er at tilbyde gratis trådløs højhastigheds
Internetadgang til slut-brugere. Vi udbreder det gratis Internet
ved hjælp af Lokationsejere, linjeudbydere og sponsorer.

Løsningen er testet og forbedret siden 2002 med fokus på høj
oppetid og god dækning. Vi etablerer og servicerer "Plug and
play" hotspot løsninger til forskellige behov.

NoPayNet er en virksomhed hvor omkostningerne holdes nede på et
minimum for at kunne etablere hotspot så billigt som muligt og
derved sprede konceptet hurtigst muligt. Direktørerne "vasker
selv gulvet" og mange opgaver varetages af gode
samarbejdspartnere, som alle får en lille "bid af kagen".

NoPayNets koncept realiseres ved at

Minimere lokationernes udgifter til et absolut minimum, trods
høj kvalitet i løsningerne.
Skabe indtægter for lokationsejere og NoPayNet gennem
sponsorater og annoncer
Give annoncører en ny mediekanal med stor synlighed ,
veldefineret målgruppe og muligheden for at give interessenterne
en "gave" i form af gratis Internet
At indgå strategiske partnerskaber med eksisterende spillere i
medie og linieudyder-markedet.

Anvender du et åbent net på f.eks. et hotel her i DK så er det
tilladt. Husk at dine PC adgangsdata bliver logget i hotellets
anlæg, det skal de i.h.t. antiterrorlovgivningen.

Mvh/Harding