Det Levnede Søkort
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 29-04-08 12:32

Ifølge Danske Bådejeres hjemmeside
http://www.danskebaadejere.dk/Nyheder/Det%20Levende%20S%C3%B8kort/29042008Det%20Levende%20S%C3%B8kort.aspx
er søkortet forsinket:

"En kombination af sygdom hos vores udviklingsselskab i Sverige og tekniske problemer med visning af AIS-data har forsinket Det Levnede Søkort 2008 i godt en måned."

Gad vide om man skal lægge noget i, at de skriver "Det LEVNEDE Søkort" ?

--
/\/\orten

Fra : HH

Dato : 30-04-08 03:40

Ja, det er en begrædelig affære som Dansk Sejlunion her har gang i.
Selv om de har en email-database over brugere af DLSK så kan de altså
ikke engang finde ud af at sende en mail til brugerne om forsinkelsen.
Og endnu værre, så er det påpeget overfor dem, at hvis man vil have
sejlerne til at satse på dette produkt, så må det være klar til
udgivelse når sæsonen starter, dvs. senest 1. april.
Det bedste ville jo være en udgivelse af programmet med de seneste
forbedringer (fx. AIS) så det kunne ligge under juletræet, så kunne
man udsende opdateringer til kortene i takt med at de blev klar, i
lighed med den procedure der virkede så udmærket for version 1 og 2.

Jeg ved snart ikke om man skal grine eller græde!

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-08 13:02

Hej Hans-Henrik,

Den database over dele af de ca.: 1700 der sidste år købte DLS
rækker ikke langt.
Der er ca 60.000 sejlere i DK som medlemmer af DS, og det er vel
rimeligt forlangt at de kan af egen drift og med jævne mellemrum
besøge Danske Bådejere. Hovedparten af sejlerne er de
potentielle købere og dem kan man ikke nå ved at udsende en e-
mail til de få man her registreret.
Derfor er opslaget lavet på DS sites.
Sejlernes deltagelse i deres eget (Danske Bådejere)interaktive
fora er tilsyneladende endnu ikke særligt stort.
Indtil nu er der kun tilmeldt 202 medlemmer og der er ikke
skrevet i foraet siden den 16. april 2008.
Her på strengen er der i tidsrummet fra 16. april og indtil nu
startet 40 nye strenge med 176 input.

Det er ikke alene dette produkt som ikke helt kan leveres
rettidigt.
I det nyeste nyhedsbrev omtales nye produkter og når man leder
på sitet findes de endnu ikke.
Når en omtale føres frem skal adgangen til produktet også være
tilstede.
Et tilsvarende produkt som omtales har www.duelighed.dk lavet
for et stykke tid siden. Det var de produkter jeg omtalte her på
strengen den 15.apr.

Jo jeg forstår godt dine fustrationer over timingen hos DS.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 01-05-08 04:44

Hej Harding!
Jeg tænkte nu ikke alene på en liste over dem som sidste år købte DLS.
Jeg mener at der helt fra KMS dage var mail-lister med opdateringer
etc., men de er måske gået tabt i alle overføringerne til DS.

Jeg har (som du selv) adskillige gange forsøgt at få liv i Danske
Bådejeres Forum - uden synderligt held. Der er åbenbart ikke mange der
har lyst til at engagere sig her. De andre kendte fora (dette,
Duelighed, Kandu, Gør-det-selv båd) har betydeligt mere aktivitet. Så
det er en jammer, og DS seneste initiativ med at lave en simplere og
åben adgang til forum har ikke givet synderlig respons heller.

Apropos kort: Jeg ser at Netbaad har tilbud på en pakke med 3
søsportsserier for Danmark (i 2008-udgave!) til 999kr. Det er jo
stadig en del dyrere end DLS og så skal man købe programmel oveni -
men det kan altså leveres!

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-05-08 09:47

Hej Hans-Henrik,

Jeg tvivler på om den omtalte liste findes. Den må da være
temmelig mangelfuld.

Ja vi har gentagne gange med indlæg i Danske Bådejeres forum
prøvet at få lidt aktivitet op at stå og også rettet
forespørgsler til DS her igennem.
Det er rigtigt at det virker som om at ingen, incl. DS, vil
engagere sig.
DS bør gå forrest og engagere sig mindst lige så meget i
bredden, de ca 60.000 sejleres ve og vel. Via sejlernes lokale
sejlklubber sendes der ca.: 75,- kr årligt til DS pr. medlem.
DS skal have mindst lige så meget fokus på disse ydende
medlemmer som de har på kapsejladsens nydende medlemmer.
Det er tilsyneladende ikke tilstrækkeligt at DS kontakter
klubbestyrelserne for at få deres budskaber ud.
Når man læser i klubbernes klubblade ses sjældent at der er
indlæg og anbefalinger af DS´produkter.
Selv i "Formandens Beretning" på de lokale klubbers
generalforsamling omtales DS sjældent. Hvad skulle formanden
sige?
DS modtager pengene fra sejlerne; men de er usynlige i
klubbernes materiale.
Det bør være sejlerne deltagende pligt at få noget ud af deres
tvungne medlemskab af DS. Der skal stilles massive krav til DS!
DS er vores hovedorganisation, det medlemskab skal vi have noget
ud af.
Der er dog områder hvor vi kan se forbedringer især på
bladet "Sejler", det er blevet bedre end tidligere.

De andre foraer, som du nævner, er linket sammen via
nyhedsgruppe servere. Her har DS også valgt at holde sig udenfor.

M.h.t. søkort så regner jeg med at du refererer til:
http://netbaad.com/group.asp?group=204
Disse publikationer koster ca 300,- mere end DLS.
DLS´s søkort er afgjort de bedste, i tillæg er der gode og
vedkommende temaer i denne pakke og havnelodsen (elektronisk) er
også med; men styreprogrammet er ikke noget at prale af.
Det må man leve med når valget er faldet på DLS.

At have både DLS og det andet tilbud fra Netbåd er en god
kombination. De tyske BSB kort kan indlægges i
gratisprogrammet "SeaClear" der kan downloades på nettet,
hvorefter BSB kortene kan indlægges.
Desværre er DLS kortene i .it format og kan ikke indlægges i
SeaClear. Kunne de det, ville meget være opnået.

Vælger du at give 300,- mere for den tyske serie så får du
tillige alle kortene med i papirform (som det kræves at man har
ombord) og i tillæg også havnelodsen. Så i virkeligheden er
dette tilbud der hvor man får mest for pengene: Nye papirsøkort,
elektroniske søkort og en papirhavnelods.

Kortmæssigt er der en del forskelle imellem DLS og BSB kortene.
Disse forskelle havde Bjarke og jeg en dialog omkring tidligere
på året her i gruppen. Bjarke tog billeder af tre korttyper for
et givent område i Bøgestrømmen. På disse tre billeder ses
forskellene tydeligt.
Det er især til finnavigation på eller tæt ved lavvandede
områder at DLS kortene som hjælpemiddel har deres fordel.
Bare det var muligt at få .it kortene over i et
navigationsprogram, ville meget være opnået. Så var man fri for
at lukke et program helt ned inden det andet blev startet op,
alternativt kunne DLS programmet have Fransons GPS switch på
deres CD, således at man direkte kunne skifte mellem programmer
der var tilsluttet samme GPS, eventuelt også bruge skærmopdeling
med begge programmer kørende.

Mvh/Harding